Annons

Varför ser fotografer så jävliga ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur som helst, nu tänker iaf jag ge mig ut och ta lite sköna bilder på Stockholms 750 årsfest. Så om ni ser en snubbe överbelamrad med kameror, med tre dagars skäggstubb och som mest liknar en obäddad säng, ja då kan det vara jag! :-D

Och på tal om det, vem kommer att ta den snyggaste bilden under 750 årsfesten!? Jag utmanar er!

Ska man va SKÄGGIG ...?!!
....Då har jag inte en chans....

Jag har försökt "odla" lite skägg men det är hopplöst...*suck*

Det är väl lite beroende på tillfälle hur man klär sig. I naturen är det ju mest praktiskt med slitstarka kläder, men för det kan de ju vara snygga de också. Lite dyrare kanske...men mina killkompisar orkar ju oftast inte med rea-slagsmålen och då blir de utan. Men skall jag fotografera något i "stan" eller lite mer bland folk, då ser jag till att ha snygga kläder. Det GÅR ju att kombinera. Jag har även klännig ibland med en fotoryggsäck på ryggen och stativet på axeln.

Klänning kanske kan vara något för er grabbar ! Det är ju bara att hasa upp den över knäna när man skall fota lågt, och en klänning med vidd hindrar inte när man skall springa osv.

Det kanske är lite mer "tjejigt" att tänka på kläder i och för sig. (Nu kanske det blir vilda protester...men det är så i min fotokrets i alla fall)

Bibbi F skrev:

Det är väl lite beroende på tillfälle hur man klär sig. I naturen är det ju mest praktiskt med slitstarka kläder, men för det kan de ju vara snygga de också.

Så är det som oftast för mig också, men en del verkar se sina "konstnärskläder" som en uniform. Fotoväst använder ju en del, och de kan man ju ha under de flesta förhållanden. Kanske inte vid undervattensfotografering då, när man dyker i oceanen. :)

Klänning kanske kan vara något för er grabbar ! Det är ju bara att hasa upp den över knäna när man skall fota lågt, och en klänning med vidd hindrar inte när man skall springa osv.

Tja, det finns ju kaftaner man antingen kan köpa från en mångkulturell butik, eller importera direkt från Mellanöstern. Eller varför inte en skotsk kilt? Det vore ju perfekt till skotskrutig flanellskjorta och fotoväst! En ombygd säckpipa kan tjäna som mörk säck om man måste öppna kameran eller greja med film och sånt. ;)

Bibbi F skrev:
Jag har försökt "odla" lite skägg men det är hopplöst...*suck*
Jag har precis samma problem. Måste ligga i generna. Kan nog aldrig bli en riktig fotograf.

Bibbi F skrev:
Tänk, det där är jag faktiskt avundsjuk på er tjejer för. Varje gång jag ser Thomas Di Leva blir jag avundsjuk. Jag kanske skulle vara född i Afrika istället?

>Varje gång jag ser Thomas Di Leva blir jag >avundsjuk. Jag kanske skulle vara född i Afrika >istället?

Va då? Kan han så kan väl du? Vad är problemet?

/MVH Everhill

Everhill

Problemet är väl att Di Leva inte syns ränna omkring så värst mycket med en kamera i högsta hugg...så där fanns det ingen "drag"hjälp att få.

Det här med ansiktbehåring och genitik...

Jag har på ålderns höst (32) tappat större delen av mitt huvudhår. Så jag odlar skägg i stället!
Bockskägg, helskägg, varierar efter humör!
Ang. klädsel så anpassar jag den efter tillfället.

Jag fotograferade ett bröllop åt en finare adelsssläkt i Skåne för ett antal år sedan (då hade jag långt hår, hästsvans!) och kostym.

De utsända från Se&Hör hande jeans & fotoväst.
De blev mycket förvånade när jag som enda fotograf fick tillåtelse att vara med i kyrkan, men inte dem! Jag var ju inhyrd av bröllopsparet, men det visste ju inte Se&Hör fotograferna!

picturethis.nu skrev:
Jag var ju inhyrd av bröllopsparet, men det visste ju inte Se&Hör fotograferna!

Visst är det kul att vara "hovfotograf". Har just varit på Mönsterås Bluesfestival och haft tillstånd att vara uppe på scen (för att ett band ville ha bilder till afficher och hemsida) medan de noncarlanta tidningsfotograferna med sina feta digitalmonster med 300/2,8 linser vackert fick hålla sig nere innanför kravallstaketet. Hehe.

Men för att hålla sig till tråden: Klart att jag inte har samma kläder vid ett sånt jobb som när jag sitter ute i nån fors och fotograferar strömmande vatten i månljus, och andra halvt vansinniga idéer man kan få ibland.
Kläder efter väder är melodin. Emellanåt blir man till och med tvungen att kamma sig.

Nyss hemkommen från Spanien, där jag tillbringade flera dagar i kostym, kan jag bara säga att fotografer är sluskar.

Fotografer bär vanligen ett konstnärstrauma som gör att de tror att de måste klä sig i väst, mjuk mössa och vara allmänt halvsluskiga.

Jag tänker bland annat på bilden från Norge då Märta-Louise gifte sig och man såg bild på Aftonbladets utsända. Den kvinnliga journalisten korrekt klädd i snygg dräkt och den manliga fotografen i svart T-shirt, jeans och väst.

Sedan sitter fotograferna och gnäller över att de inte får respekt som de bildjournalister de är.

Exempel två om sluskiga fotografer.

För några år sedan jobbade jag på Sydsvenska Dagbladet och vid ett tillfälle skulle ett större festarrangemang täckas i text och bild. Jag har för mig det var priser för bästa företagsledare eller så.

Tusen personer på Slagthuset och Sydvenskan skickar sin skribent och fotograf klädda i det som anbefalles på inbjudningskortet, nämligen smoking.

Hur ser Kvällspostens fotograf ut?

Jo, jeans, väst och collegetröja som hänger ned till halva låret.
Jag trodde tanken var att fotografen inte skulle vara huvudperson på festen?

Fattas bara att vissa fotografer antar "författarstilen" med fett hår, kedjerökning av billiga cigaretter, ölburkar och halvfulla flaskor med billigt rödtjut på arbetsbordet och golvet. Trasiga kameror som askkoppar och fläckar på kläderna som "medaljer".

Det är därför jag väljer att snusa!
Man kan missbruka sin tobak medan man jobbar. Det stör inte så många andra (röken). Man kan vara mer diskret.
Foto i all ära. Men lungröntgen bilder på rökare är inte så sexiga...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar