Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför så svårt att få en 1Ds MKII ??
- Trådstartare Ajoh
- Start datum
För att de säljer så bra
Jeppe
Aktiv medlem
Ajoh skrev:
Nu förstår jag att min fråga kan uppfattas som ganska korkad
men kan man få tag på dessa kameror snabbare utomlands? gälller garantier om man man köper den medans man är utomlands etc?
I Europa - Ja
I övriga världen - Nej
Sen verkar garantin ändå fungera med deras proffshus oavsett var man köper. Men det kanske har blivit hårdare.
Eeros
Aktiv medlem
Ajoh skrev:
Ok. Verkar ju lustigt att du tex i london kan köpa en kamera ganska omgående men i sverige måste vänta flera månader.
Jag gissar på att London säljer fler proffskameror än hela Sverige, så Canon prioriterar väl helt enkelt.
Kameradoktorn sa i alla fall i höstas att de hade 1Ds mark II i lager.
Jeppe
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Jag gissar på att London säljer fler proffskameror än hela Sverige, så Canon prioriterar väl helt enkelt.
Antagligen inte ett helt felaktigt påstående.. Då befolkningsmängden i London-regionen är snarlik hela Sveriges befolkning
Tillströmningen är så liten och jämn att en tillfällig ökning av efterfrågan dirkt ger utslag på leveranstiderna.
Utomlands är det vanligare att stora handlare har sådana resurser att de kan kosta på sig att beställa hem ett större lager och därför lättare säkerställa leveranser till sina kunder.
Tillverkning och leveranserna till Sverige och andra länder baseras på beräknad efterfrågan under hela produktens livlängd. De vill alltså hålla en jämn produktion medan efterfrågan varierar.
Utomlands är det vanligare att stora handlare har sådana resurser att de kan kosta på sig att beställa hem ett större lager och därför lättare säkerställa leveranser till sina kunder.
Tillverkning och leveranserna till Sverige och andra länder baseras på beräknad efterfrågan under hela produktens livlängd. De vill alltså hålla en jämn produktion medan efterfrågan varierar.
Ajoh
Medlem
froderberg skrev:
Det låter ju inte direkt som ett smart slag.
Jag tror mer att det beror på att Canon sverige inte vill ligga med sånna kameror på lager för att dom kostar för mycket.
Jeppe
Aktiv medlem
Nja.. nu ligger de ju inte så länge på lager,. då folk redan står i kö för att få köpa.. så då faller ditt resonemang. Magnus har rätt bra koll på det här och som sagt, Canon Sverige har förmodligen missuppfattat Svenska folket & företagens köpkraft. Kamerorna räcker som sagt inte till. Att det sedan finns överskott i andra länder beror ju samtidigt på att Canon i just det landet har beställt för många. Så det är ju fel på andra hållet.
Damocles
Aktiv medlem
Det är ju skillnad på serierna. 350D och liknande modeller står i runda slängar för 85% av antalet sålda kameror. 1D seriens två modeller ligger väl på någon procent eller 2 max och 20D och numera även 5D fyller upp mellanrummet.
Men det är lite lustigt, för sverige har jag för mig ligger rätt markant över andra länders statitik i antalet kameror / capita. Så det är ju lustigt att både Canon och Nikon inte inser att köpkraften i Sverige är bättre än vad tidigare modeller visar. Men man börjar ju undra om inte besluten tas på huvudkontoren i japan ibland.
Men det är lite lustigt, för sverige har jag för mig ligger rätt markant över andra länders statitik i antalet kameror / capita. Så det är ju lustigt att både Canon och Nikon inte inser att köpkraften i Sverige är bättre än vad tidigare modeller visar. Men man börjar ju undra om inte besluten tas på huvudkontoren i japan ibland.
Ajoh skrev:
Det låter ju inte direkt som ett smart slag.
Det kan man nog tycka som konsument.
Jag tror mer att det beror på att Canon sverige inte vill ligga med sånna kameror på lager för att dom kostar för mycket.
Canon har inget lager i Sverige. Men visst anger de i förväg hur många kameror de tror sig sälja. Vem som gör den slutliga prioriteringen vet jag inte.
Men vill du absolut ha tag i en kamera är det nog bäst att ringa runt. Fotobutikerna i Köpenhemn är också ett tips.