Annons

Varför så "stora" rullar...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste fråga en sak så att jag inte missuppfattat någonting här..

När jag åter ska sätta i den rullen som jag låt säga har tagit 14 bilder av...då är det på med objektivlocket, minsta bländare och snabbaste slutartid som gäller..!? Och detta kan jag göra oavsätt hur ljust det är i rummet?

Ska jag sedan manuellt exponera fram till 15:de bilden precis som jag gör när jag ska ta bilder på vanligt sätt? Syns det då inte några "spår" av detta på dem 14 bilder jag tidigare tagit?

/JP

forstheim skrev:
Ska jag sedan manuellt exponera fram till 15:de bilden precis som jag gör när jag ska ta bilder på vanligt sätt?
Precis. Ställ kameran på snabbaste tid och minsta bländare manuellt. Och på med linsskyddet.
Kameran kommer att blinka som en galning och protestera men det är inget att bry sig om.

Det skall inte synas något på filmen med de inställningarna om du inte riktar kameran rätt mot solen eller något annat dumt.
Ställ dig i ett mörk rum för att vara riktigt säker.

Skulle rekommendera att inte spola filmen fram och tillbaka mer än vid två tillfällen. Man kan få repor på den om man har otur.

Ett mörkt rum är nog overkill om det inte är några väldigt viktiga bilder (typ att din fortsatta överlevnad hänger på dem eller nåt)... Att sticka in kameran innanför jackan kan dock knappast skada även om jag inte har sett något behov av det...

Det beror på. Jag skulle säga att det där är vidskepelse från 70-talet. :)

Jag har iaf aldrig märkt några problem.

Men sen har jag kanske aldrig bytt film mitt på dagen nere vid medelhavet eller på andra riktigt soliga ställen...

jag fotograferar mestadels utomhus och då är det ganska svårt att gå in i mörkt rum.
i alla fall så får man göra som man vill.

Jag brukar byta film mitt i rullen då och då. Använder en filmutdragare för att få ut filmen igen och gör som "alla andra", min bländare, max slutarhast, objektivlock på...

OCH Håller för sökaren! Risken finns att det läcker in ljus via sökaren, som slöjar filmen.
I alla fall kan jag tydligt se att ljus bakifrån stör ljusmätaren om det är ett hyfsat mörkt motiv framför. Detta gäller då jag inte har ögat mot okularet, utan har kameran fritt, t.ex. vid stativfotande. På samma sätt brukar jag inte kika genom (och därigenom skugga) sökaren då jag "gasar fram" filmen -> risk för slöja!

Det är nog onödigt. Om ditt hus är helt fungerande ska det vara ljustätt när spegeln är uppfälld. På mitt kamerahus finns det en packning som spegeln ligger emot när den är uppfälld.
Om mätaren ger utslag med objektivlocket är det ju för att spegeln är nere då.

Sant. Anledningen till att man täcker över är ju att man inte vill att ströljus från sökaren letar sig in och förvillar exponeringsmätaren. (Om man nu inte har ögat där) ;)

Tänkte inte på det...):eek: Självklart har ni helt rätt!

Synd bara att nyttan med den förträffliga okularluckan på min F90X blir ännu mindre uppenbar... Jag får väl trösta mig med att den låter bra att stänga, rent akustiskt altså...:D

/Anders

Men den fina finessen är bra för att inte ge fel utslag på ljusmätaren som Jeppe skrev.
Helt onödig är den därför inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar