Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så "stora" rullar...?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Har börjat fundera på varför filmrullar i princip endast finns med 24 och 36 bilder. Beroende på väder, motiv, vad man känner för etc så vill man använda sig av olika sorters film. Som det är nu så känner man sig "tvungen" att bränna av en massa bilder för att kunna byta rulle och använda film som passar för motivet man planerar att fota.

* Hur gör ni som inte framkallar själva?

* Finns det rullar med tex 8 eller 12 bilder?

* Kanske man bör köpa i längder och själv klippa till så många bilder som man planerar ta?

* Vad mer än själva filmen behövs i så fall?

/JP

Där har du en av digitalkamerans allra största fördelar...
Tja. Vill man plåta färg blir det ganska dyra rutor om det bara är 12 bilder. Framkallningspriset är ju oftast fast, 30-50kr.
Plåtar du sv/v så är det väldigt enkelt att trixa med filmlängden. Du kan köpa film på 30m rulle och klippa själv o ladda.

Att tillverka själv är nog enda sättet. Det är ju inte så svårt, något "pilligt" dock. Det ironska är att både 8 och 12 bilders rullar finns men då för negativformaten 6 x 9 t. ex. Linhof Technica)resp. 6 x 6.(Hasselblad, Bronica, Rollei m.fl.) Och de flesta av dessa har lätt utbytbara magasin så man kan skifta film när man vill ändå.
Us

Jonas.

Photax.se , scandinavian och säkerligen cyberphoto.se har kit med tomrullar, laddare och film. Lite dyrare första gången, sen behöver du bara köpa filmen ju..
Är man försiktig kan man återanvända tomrullarna typ 10 ggr..

Detta gäller SV film. Kan inte dra mig till minnes att jag sett färg neg som råfilm.

Scandinavian har ett laddningspaket med :
- Filmladdare
- 30 Meter Tri-X 400
- 20 Tomkasetter
- 20 Burkar

För 725:-

Sen kostar råfilmen 375:- för 30 meter.

Så för 1100:- får du ca 40 rullar 36-exp.

För det priset får du 40 rullar hos photax också. Men efter det börjar det löna sig.. inte så mycket dock..

Men du har ju valet att själv välja antal rutor på filmen.

Eller så har man en kamera som klarar av att lämna änden ute vid återspolning :)

Går även bra med en filmutdragare.

Jaha, där ser man..

Dock kostar 30 meter Velvia 960:- (ca 20 rullar)

Velvia Pro-Pack 20 rullar 1080:-

Vet i tusan om man står och laddar 20 filmer för att tjäna en hundring..

Hmm. Neg färg.. hittar bara Portra 160 ?

För att svara på ursprungsinlägget så är det då man byter film i kameran och lägger filmen i kylen för att användas vid ett senare tillfälle.

Håller med Linus. Har man inte en kamera som klarar av att lämna änden ute så investera i en filmutdragare (90-140:). Ska filmen inte användas på ett tag så in med den i kylen.

Som sagt, visst kan du köpa råfilm och ladda själv, men tanken var ju att kunna växla mellan olika filmer vid olika förhållanden för att du inte vill "vara tvungen" att ta så mycket bilder i onödan som du skriver.
Då är det knappast ett alternativ att ladda själv. Bättre att du lär dig skifta film mitt på rullen.
Om du inte kan ställa in så att kameran lämnar fliken utanför kan du lyssna noga när filmen släppen från spolen (det knäpper till och motorn börjar snurra fortare). Då kan du snabbt öppna bakstycket på kameran innan filmen åker helt in i kassetten.
Om du inte vågar prova detta får du skaffa filmutdragare. Kostar ett par tior och är lätt att lära sig använda.

Glöm inte att anteckna på filmen hur många rutor som är tagna.

När du sedan ska sätta i filmen igen ställer du in kortaste tiden och minsta bländaren och sätter på objektivlocket. Sen tar du lika många exponeringar som du hade tagit förra gången PLUS EN,för att undvika dubbelexponeringar.

Lycka till
Magnus

som redan påpekats. spola tillbaka filmen. skriv/kom ihåg antal exponeringar. in i kylen.

när du ska knäppa med den nästa gång, skjut de antal exponeringar du gjort i ett mörkt rum med minsta bländare och kortaste tid (alt. in i bröstet) klart för start.

Som lite kuriosa kan jag berätta att Ilford på 70-talet försökte lansera 72 bildersrullar. Blev ingen succé.

Rolleiflex hade en modell från slutet på 70-talet till början på 90-talet som hade utbytbara magasin, för 135-film, precis som H-blad, mamiya etc. men den kan ju förstås vara svår att få tag på, framförallt tillbehör till den! men idén var bra!

Bilagor

• 3003sl.jpg
    3003sl.jpg
    24.5 KB · Visningar: 437
magnum75 skrev:
Som lite kuriosa kan jag berätta att Ilford på 70-talet försökte lansera 72 bildersrullar. Blev ingen succé.
Fick dem ner så mycket i kassett? Jag trodde att cirkus 40 var gränsen för vad en 135kassett klarade av.
Ännu mer kuriosa. Till Nikon F2 finns (fanns) det ett bakstycke för 750 bilder! men då är det ju råfilm som gäller.

Även Canon har en långfilmsmagasin till hmm.... F1:an

Rymmer 250 bilder tror jag... får man fotografera mycket mycket...

äsch 250 är ju ingenting. Det finns ju till de flesta husen.
Kolla bilden och se skillnaden mellan 750- och 250-magasinen

:D

Bilagor

• bulkfim7502501.jpg
    bulkfim7502501.jpg
    14.7 KB · Visningar: 207
Yikes.. hummm... 750 bilder x 37 mm = 28 meter .... skulle vilja se framkallningsdosan till den filmen ;)

Ähh bara blanda 400 liter framkallare i badkaret och i med filmen...
:D :D :D :D :D

Hehe..ja då har man fått sig en liten historielektion också...

Fotografi handlar mycket om tid..och att ha tålamod. Man måste ha tålamod för att finna det "perfekta" motivet, tålamod för framkallning och kanske lite tålamod för att avverka en 36-rulle. Att ladda själv är kanske ingen hit ändå...för låt säga att man i förväg klipper till sig 8 bilder..och sedan visar det sig att man egentligen skulle behövt 10...hmmm!? Visst, man kan förstås ladda med vanlig filmrulle..fast då har man ju åtminstone 22 bilder kvar på denna som man "måste" göra av med.. :(

Det andra sättet att byta rulle mitt i en film verkar vara ok. Då kan man på sätt och vis behålla kakan och ändå äta upp den. Det ska jag testa..helt klart!

Jag tackar ödmjukast för tipsen! :)

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar