Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så platt bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Hej alla kunniga och hjälpsamma FS medlemmar, behöver lite hjälp med att förklara vad jag gjort fel i denna bild då den blev så platt trots flera olika nivåer i motivet?!

Som det ser ut på bilden så är den vita ytan i ett plan men så är det inte i verkligheten, ytan där Bamse vilar nosen är ca 35cm högre än den yta där personen till höger i svarta byxor står, men båda ytorna är i samma vita färg kan det vara vad som lurar kameran eller har jag gjort något generalfel vid sådana förhållanden?

Lade autofokuspunkten på Bamses ögon men vet inte varför det blev så här.

Vore tacksam att få veta vad jag borde gjort vid fototillfället för att ha undvikit det, och om det går att rätta till i efterhand.

Tack på förhand

Bilagor

• Bamse.jpg
    Bamse.jpg
    13.1 KB · Visningar: 503
Det är ganska svårt att urskilja vad som är vad för bilden är ganska överexponerad. Jag tror inte att det finns så mycket att göra åt det nu i efterhand.
Men vid tillfället skulle du kunna använda exponeringskompensationen.

Exponeringskompensation är ett sätt att göra det på. Bara för att formulera det annorlunda kan du ju också hålla i minnet att skuggan också gör en del för hur ljuset framträder och uppfattas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar