Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför så aggressiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
När man följer vissa diskussioner här på fotosidan så häpnar jag ibland över tonen och bristen på uppfostran(?) hos vissa medlemmar!
Man kallar varandra både det ena och andra och klankar ner på folks bilder och åsikter, totalt utan skam i kroppen.

Visst, naturligtvis går åsikterna isär och man måste ge och ta lite, men inte på sandlådenivå.

Vet folk jag träffat på andra utländska "fotositer" som inte vill bli medlemmar här på fotosidan pga detta. Och det är ju lite trist.

Jag menar inte att den hätska stämningen genomsyrar alla diskussioner och bildkommenteringar, långt därifrån, men det är ofta den man kommer ihåg tyvärr.

MVH,Jan

Håller med dig. Dock brukar ju forumvärdar samt admin ta tag i detta genom radering av inlägg/kommentarer när det händer om de ser det. Det jag reagerar på är att det ofta är samma personer som återkommer med sina "påhopp". Jag anser att man skulle radera dessa medlemmar för gott redan 2:a eller 3:e gången som de inte lyckas uppföra sig. Hårt kanske, men stämningen skulle nog stiga..

Har nyss varit inne på en tråd där det hettat till, antar att det är den ni tänker på just nu.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=11743#post114291

Jag vet dock inte om jag kan hålla med om att det är ett stort problem här på FS. Som Lotta skriver så är det några få som har lite lätt för att "balla ur", vad vi dock måste tänka på är att FS forum är oerhört levande & aktivt. Jag tror att vi ibland får ta att vissa går över gränsen, vad man då kan hoppas på är att medlemmen ifråga inser sitt övertramp & ber om ursäkt.

När jag var ny här på FS så gjorde jag en sen Lördagnatt (blöt) ett sådant övertramp. Min ånger dagen efter gjorde att jag först bad om ursäkt i forumet för att sedan skicka ett mail till den berörda personen & ursäkta mig.

Ang. utländska fotosighters forum så har jag bara erfarenhet av photo.net:s forum som är mycket lärorikt men ack så opersonligt jämfört med fotosidans. Jag menar inte att vi måste vara elaka för att ha det kul men tror att det ibland kan behövas lite jävlar anamma för att lyfta en diskussion.

Det enda jag är helt emot är personangrepp & förolämpningar, dock så tror jag att vi emellanåt tyvärr kommer att stöta på det. Helt klart så tycker jag som Lotta att personer som misskött sig några gånger efter varningar bör raderas (från fotosidan alltså!).

Larsa

Precis som Lotta säger, så brukar vi gå in och ta bort eller redigera dumma inlägg. Men det är en svår balansgång, eftersom det ibland då skriks "censur, jag får inte skriva vad jag vill". Det som uppfattas som stötande av mig kanske inte uppfattas som detta av inläggets författare. Men som jag skrev i en annan tråd (den tråden?), det gäller nog att visa mer hänsyn i det skrivna mediet eftersom det kan uppfattas så olika.

Det är ganska lätt att anknyta sådana diskussioner till verkligheten, det är ju så det fungerar i verkliga livet, man diskuterar olika saker och ämnen, folk har olika åsikter, alltså blir det krock. Så jag får än en gång uppmana medlemmarna att tänka en extra gång innan de trycker "Registrera svaret".
Då slipper man onödiga diskussioner om inlägget i sig och kan koncentrera sig på diskussionämnet.

Mvh
Jeppe - forumvärd.

När temat "aggressioner och olämpligt uppträdande" nu är uppe vill jag gärna ta upp en olycklig typ av kommentarer jag sett flera gånger. Det handlar om "dåliga" bilder tagna av så kallade nybörjare. Dessa (bilderna) bemöts i bland av väldigt kallsinniga och, som jag upplever det, taskiga kommentarer. Ett exempel från veckan som gick var en aps-bild av en bäck/flod, inskickad av en som själv uttryckligen kallade sig nybörjare. En av kommentarerna till denna bild var (och nu citerar jag ut minnet, jag hittar inte bilden igen (har den plockats bort?)) något i stil med "Allt är fel på denna bild". Det är knappast konstruktivt alls, och det krävs en hel del intresse hos fotografen i fråga för att han skall ladda up en bild till för kommentarer. Jag menar inte att bilden i fråga var bra, utan det jag riktar mig mot är sågningen utan konstruktiv inriktning. I detta fall skulle bilden förmodligen blivit oerhört mycket bättre av en annan beskärning, vilket ju inte kostat så mycket att skriva, och vilket skulle ha gett fotografen i fråga något att jobba med.

Jag förmodar att denna typ av kommentarer hänger ihop med bildinflödet till fs, som ju för närvarande diskuteras i flera trådar på fs. En återkommande åsikt i dessa trådar är att "nybörjarna" med deras "nybörjarbilder" (motiven barn, hund och katt är tydligen en jättevarningsflagga) leder till att inflödet på fs är så stort att en hel del "riktiga" bilder inte hinner kommenteras, alternativt att det stora bildinflödet (varav då "nybörjarbilderna" utgör en stor del) helt enkelt tar så mycket tid att bläddra sig genom, att man inte hinner kommentera också. Flera gånger har det varit uppe att "nybörjarna" primärt/ofta använder uppladdningen av kritikbilder på fs som album för att dela sina bilder med moster Bertha i Säffle och kusin Arvid i Arvidsjaur snarare än som ett forum för diskussioner kring fotografering. Det känns mer och mer olustigt att läsa den typen av "vi riktiga fotografer kontra nybörjar" argumenten. Ett antal punkter känns tämligen uppenbara i sammanhanget:

- alla har vi (och är även i många fall eller i många avseenden av fotograferingen) nybörjare. Även om det tydligen kan vara svårt att komma ihåg. I många andra typer av föreningsverksamhet skulle fs tillströmning av nya engagerade medlemmar vara rena julafton!

- motivet i sig kan väl knappast vara grund för en värdegruppering. Alla har vi olika intressen av vad vi vill ha framför kameran (eller som naturfotograf gärna skulle ha framför kameran) ;). För många människor är Pluto, Missan eller barnen de uppenbara motiven. Det är väl hedervärt att försöka utvecklas som fotograf av de egna arvingarna.

- vi skulle alla gynnas av att ta vara på "nybörjare" på ett vettigt sätt (skälen är uppenbara).

- datorer är fantastiska saker. Musklicket fungerar lika väl som klickandet på en fjärrkontroll till tv-n. Vill man inte se på Pluto, Missan, barnen (eller någon annan motivkategori) är det ju oerhört lätt att låta bli.

- och, slutligen. Fs är , som jag ser det, ett av de sämsta valen som album för Moster Bertha och kusin Arvid. Det finns mycket (MYCKET) bättre sådana funktioner på nätet, och jag tvivlar mycket starkt på att folk som klarar att ladda upp sina bilder på fs inte är väl medvetna om det.

Så, summa summarum, jag efterlyser lite (avsevärt) mer respekt för de såkallade nybörjarna. Har man inget konstruktivt förslag för att förbättra katt-, hund, häst, undulat, barnkalas osv-bilden, låt då bara bli att kommentera!

/Bent

Senast ändrad:
Mmm, jag måste hålla med er alla om att det är tråkigt att vuxna människor ibland inte kan hålla sig på en vuxen nivå. Jag är själv ganska ny här på fotosidan och fick vid ett tillfälle tråkiga och elaka kommentarer som gjorde mig ledsen. Det är synd att sådant ska hända! Kanske borde dessa medlemmar inte vara välkomna efter en sådan händelse? Men det är bara en fundering från mig.

Mvh
//Jessica

Jessica_ skrev:
Mmm, jag måste hålla med er alla om att det är tråkigt att vuxna människor ibland inte kan hålla sig på en vuxen nivå. Jag är själv ganska ny här på fotosidan och fick vid ett tillfälle tråkiga och elaka kommentarer som gjorde mig ledsen. Det är synd att sådant ska hända! Kanske borde dessa medlemmar inte vara välkomna efter en sådan händelse? Men det är bara en fundering från mig.

Mvh
//Jessica

Jag råkade också ut för nåt sånt efter 8 månader som medlem och massvis av kommentarer åt båda håll. Hade jag varit ännu nyare så hade jag garanterat lämnat fotosidan för gott. Nu tappade jag bara sug och motivation till att vara lika aktiv. Utan tvekan tycker jag att dessa medlemmar ska kickas efter någon varning.

Mmmm, håller med dig, Lotta! När det händer så bidrar det inte direkt till en trevlig stämning, vilket är tråkigt för en så bra site med trevliga medlemmar. Det tog ett tag för mig innan jag vågade skriva ett inlägg igen, bara för att jag trodde att jag skulle få fler dåliga kommentarer. Men tack och lov så har jag blivit kvar här!

//Jessica

Det finns miljoner av olika förklaringar som gör att man blir avstängd.
Det kan nog inte vara så lätt för Red.

Jag kommenterade en bild av en fotograf som jag i och för sig tycker är mycket skicklig,
men jag var negativ till bilden i alla fall. Fotografen tog inte illa upp men sen kom nedlåtande och sarkastiska kommentarer på min kommentar. Och då tände jag.
Jag blev avstängd en månad för det. Orättvist tyckte jag först eftersom den som kommenterade min kommentar enligt mig och reglerna borde ha kommenterat bilden.
Men jag blev ganska ful i mun mot den andre kommenteraren så det var väl ändå ok.

Sen en gång lät jag andra använda mitt konto här för att skriva, blev väl inte så lyckat att släppa in spritpåverkade som inte var ett dugg intresserade av fotografering.
Här måste jag säga att jag inte vet allt som skrevs, men jag tror inte det var sååå farligt eftersom jag bara fick en varning.
Men tyckte själv att det var ett så stort övertramp att låta andra använda mitt konto att jag gav mig själv sparken.
I och för sig kunde man väl ha stängt av mig för tid och evighet för det finns ju en hel del medlemmar att ta av.
Jag har i alla fall inget haft emot att bli avstängd om jag gjort fel…och det tror jag ingen har som har någon som helst självmedvetenhet.
-Anders (om man nu ska se det från en utstängds sida.)

Ps: de som använde mitt konto fick så dåligt samvete att dom lovat betala min nästa medlemsavgift.

Chano skrev:
Jag har i alla fall inget haft emot att bli avstängd om jag gjort fel?och det tror jag ingen har som har någon som helst självmedvetenhet.

Av detta att döma så blir alltså folk avstängda ibland? BRA! Visste inte det när jag skrev, har aldrig hört någon annan än dig som råkat ut för det. Sitter och funderar på hur fruktansvärt du måste ha betett dig. Hoppas du uppfattar det på rätt sätt, tanken är alltså varför vissa andra sluppit undan avstängning?

En månads avstängning för att jag bad den andre komenteraren fara till en varmare plats.
-Anders

Fick en varning direkt men gjorde om det när den andre blev sarkastik igen.
Fick då mitt straff.
Jag förstå dig ingen fara.
-Anders

Chano skrev:
Det finns miljoner av olika förklaringar som gör att man blir avstängd.
Det kan nog inte vara så lätt för Red.

Jag kommenterade en bild av en fotograf som jag i och för sig tycker är mycket skicklig,
men jag var negativ till bilden i alla fall. Fotografen tog inte illa upp men sen kom nedlåtande och sarkastiska kommentarer på min kommentar. Och då tände jag.
Jag blev avstängd en månad för det. Orättvist tyckte jag först eftersom den som kommenterade min kommentar enligt mig och reglerna borde ha kommenterat bilden.
Men jag blev ganska ful i mun mot den andre kommenteraren så det var väl ändå ok.

Sen en gång lät jag andra använda mitt konto här för att skriva, blev väl inte så lyckat att släppa in spritpåverkade som inte var ett dugg intresserade av fotografering.
Här måste jag säga att jag inte vet allt som skrevs, men jag tror inte det var sååå farligt eftersom jag bara fick en varning.
Men tyckte själv att det var ett så stort övertramp att låta andra använda mitt konto att jag gav mig själv sparken.
I och för sig kunde man väl ha stängt av mig för tid och evighet för det finns ju en hel del medlemmar att ta av.
Jag har i alla fall inget haft emot att bli avstängd om jag gjort fel…och det tror jag ingen har som har någon som helst självmedvetenhet.

Ps: de som använde mitt konto fick så dåligt samvete att dom lovat betala min nästa medlemsavgift.

Har också råkat ut för en sarkastisk kommentar på en idel positiv kommentar från min sida sånär på en detalj. Blev förbannad men lyckades hålla lugnet(för en gångs skull:)) och ifrågasatte väl bara hans intentioner att publicera bilder när man inte fick komma med kritik.

Du har iallafall stått upp och tagit ditt straff.

Hälsn,jan

Självklart vill vi att detta skall vara en plats där man känner sig välkommen! Jag vet också om att det ibland är väldigt låg nivå på vissa medlemmar.

Jag vet faktiskt inte varför det är så. Jag har stor erfaranhet av en annan community som heter utsidan.se (med ännu fler medlemmar och minst lika aktiva forum), men där är tonen genomgående annorlunda. Jag vet inte om det beror på att det är bilder och kritik på dessa gör att känslorna svallar.

Jag tycker inte att det är rätt, det är bara en förklaring.

Vi accepterar inga personangrepp etc etc och får vi reda på såna saker så brukar jag köra med att första gången endast påminna om vett och etikett och radera inlägget. Uppstår det fler gånger så kan vi sätta MUTE på medlemmen (dvs de kan bara läsa men inte skriva någonting), och som sista steg SPÄRRA. Hittills har vi spärrat ett tjugotal och kört MUTE på 4-5 stycken.

Jag tycker att det är en sanslöst tråkig uppgift att vara polis, men det är tyvärr en viktigt uppgift för att behålla rätt nivå.

Som ett led i detta så har vi infört "rapportera" kommentar så att det skall bli enklare för medlemmar att påpeka dålig vett och etikett.

I mitt fall hetsade jag ju upp mig för att någon annan än fotografen anmärkte högst nedlåtande på min kommentar. Att fotografen försvarar sin bild är mer naturligt. Men att andra kommenterare kommenterar kmommentarer är ju fel.
Jag var då inne på en bild som inte tillhör min avdelning så att säga. Jag skulle helt enkelt i första hand ha låtit bli att gå in på bilden för att kommentera. I dag försöker jag hålla mig till likasinnade på FS.
Och det är kanske DET.
Att om man delade upp facken i sista in bilder så fick man mer "likasinnade" i varje fack.
på den sida du referar till är det ju rätt likasinnade fotografer.
Själv skulle jag nog passa bättre där kanske.
-Anders (som ändå tycker det att FS är en bra sida)

Bent, ditt inlägg var bland det bättre jag läst på länge här.
Givetvis har alla som laddar upp en bild för kritik en tanke med det, och om det är någon som tycker sig vara förmer än nybörjaren, och inte vill nedlåta sig att dela med sig av sina kunskaper, ja då är det ju bara att låta bli.
Låt alla lämna de bidrag de vill, och kom ihåg att meningen med kritikbilder är att förbättra sitt fotograferande. Inte att ställa ut perfekta bilder.

Jo det blir det nog.
Fast jag tror inte man ska likrikta för mycket.
Lite spänning (och föralldel lite friktion) piggar bara upp. Det viktiga är nog att göre som Jesper skriver, tänk en gång extra innan man klickar på skicka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar