När temat "aggressioner och olämpligt uppträdande" nu är uppe vill jag gärna ta upp en olycklig typ av kommentarer jag sett flera gånger. Det handlar om "dåliga" bilder tagna av så kallade nybörjare. Dessa (bilderna) bemöts i bland av väldigt kallsinniga och, som jag upplever det, taskiga kommentarer. Ett exempel från veckan som gick var en aps-bild av en bäck/flod, inskickad av en som själv uttryckligen kallade sig nybörjare. En av kommentarerna till denna bild var (och nu citerar jag ut minnet, jag hittar inte bilden igen (har den plockats bort?)) något i stil med "Allt är fel på denna bild". Det är knappast konstruktivt alls, och det krävs en hel del intresse hos fotografen i fråga för att han skall ladda up en bild till för kommentarer. Jag menar inte att bilden i fråga var bra, utan det jag riktar mig mot är sågningen utan konstruktiv inriktning. I detta fall skulle bilden förmodligen blivit oerhört mycket bättre av en annan beskärning, vilket ju inte kostat så mycket att skriva, och vilket skulle ha gett fotografen i fråga något att jobba med.
Jag förmodar att denna typ av kommentarer hänger ihop med bildinflödet till fs, som ju för närvarande diskuteras i flera trådar på fs. En återkommande åsikt i dessa trådar är att "nybörjarna" med deras "nybörjarbilder" (motiven barn, hund och katt är tydligen en jättevarningsflagga) leder till att inflödet på fs är så stort att en hel del "riktiga" bilder inte hinner kommenteras, alternativt att det stora bildinflödet (varav då "nybörjarbilderna" utgör en stor del) helt enkelt tar så mycket tid att bläddra sig genom, att man inte hinner kommentera också. Flera gånger har det varit uppe att "nybörjarna" primärt/ofta använder uppladdningen av kritikbilder på fs som album för att dela sina bilder med moster Bertha i Säffle och kusin Arvid i Arvidsjaur snarare än som ett forum för diskussioner kring fotografering. Det känns mer och mer olustigt att läsa den typen av "vi riktiga fotografer kontra nybörjar" argumenten. Ett antal punkter känns tämligen uppenbara i sammanhanget:
- alla har vi (och är även i många fall eller i många avseenden av fotograferingen) nybörjare. Även om det tydligen kan vara svårt att komma ihåg. I många andra typer av föreningsverksamhet skulle fs tillströmning av nya engagerade medlemmar vara rena julafton!
- motivet i sig kan väl knappast vara grund för en värdegruppering. Alla har vi olika intressen av vad vi vill ha framför kameran (eller som naturfotograf gärna skulle ha framför kameran)
. För många människor är Pluto, Missan eller barnen de uppenbara motiven. Det är väl hedervärt att försöka utvecklas som fotograf av de egna arvingarna.
- vi skulle alla gynnas av att ta vara på "nybörjare" på ett vettigt sätt (skälen är uppenbara).
- datorer är fantastiska saker. Musklicket fungerar lika väl som klickandet på en fjärrkontroll till tv-n. Vill man inte se på Pluto, Missan, barnen (eller någon annan motivkategori) är det ju oerhört lätt att låta bli.
- och, slutligen. Fs är , som jag ser det, ett av de sämsta valen som album för Moster Bertha och kusin Arvid. Det finns mycket (MYCKET) bättre sådana funktioner på nätet, och jag tvivlar mycket starkt på att folk som klarar att ladda upp sina bilder på fs inte är väl medvetna om det.
Så, summa summarum, jag efterlyser lite (avsevärt) mer respekt för de såkallade nybörjarna. Har man inget konstruktivt förslag för att förbättra katt-, hund, häst, undulat, barnkalas osv-bilden, låt då bara bli att kommentera!
/Bent