Annons

Varför piper inte min D300 vid fokus längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

anders2010

Medlem
Hej,
när jag fokuserar med min D300 så piper den inte längre för att markera fokus. I sökaren markeras dock fokus med den lilla gröna pricken. Har testat med olika objektiv i olika ljus.

Den lilla gråa LCDn ovanpå ser man en liten musiknot och jag har också gått in i menyn (menyval d1) och angivit signal "Hög". När jag valde den så piper också kameran som bekräftelse, så det är nog iget fysiskt fel på beepern.

Jag är förbryllad. Någon som kan ge en ledtråd?

Tacksammast/Anders
 
Nej, tyvärr. Har kollat det med. Står på S (Single shot).

Tack ändå. Jag tror att det är något dumt i den stilen, men jag kommer inte på vad bara.

/Anders
 
Signalen avstängd? Kolla inställning d1.

Jag har kollat d1 och dessutom angivit signal "Hög" för att testa. Inget sker, men den piper som sagt för att bekräfta den nya inställningen.


ErlandH; sa:
Det hoppas jag verkligen! Borde vara spöstraff för folk som inte stänger av alla onödiga elektroniska pip och trudelutter på sina kameror.

ErlandH, det jag försöker göra är att räkna ut varför det inte låter när det borde. Att ta beslutet om signal på/av får bli ett senare beslut när jag vet hur det fungerar. Spöstraff låter lite väl hårt tycker jag, men jag förstår vad du menar.
 
THomas

Jag tror du inte riktigt förstod var Johannes menader utan tittade på fel "C"... det finns ju så många inställningar!!!

Kameran kan antingen ta Single eller Continous exponeringar och det var det du kollade...vad jag förstod. Detta var inte vad Johannes menade.

OM du kollar brevid objektivfattningen en bit ner finns en spak som kan stå på S (Single focus), C (contious focus) och M för manuellt. Om den står på S fokuserar den på din kontroll när du trycker på avtryckare eller focusknappen. Vid C kommer focus följa med och inte låsa och därmed inte pipa (tror jag) . M får du göra manuell fokusering.

Kolla det. Jag har inte kameran med mej men jag tror att Johannes tips skall kollas.

Lars
 
THomas

OM du kollar brevid objektivfattningen en bit ner finns en spak som kan stå på S (Single focus), C (contious focus) och M för manuellt. Om den står på S fokuserar den på din kontroll när du trycker på avtryckare eller focusknappen.

Lars

Det var den spaken jag kollade. Jag har inte haft D300 så länge, men innan den har jag använt en Nikon D70s under flera år, så jag tycker mig hitta någorlunda. I värsta fall kanske jag kan göra en komplett reset för att återställa till fabriksinställningar.

Jag har ganska få egna inställningar, så det är ingen katastrof, men det som irriterar mig är att jag inte hittar vad som gått galet.


Tack/Anders
 
kolla inställning för AF-S prioritet
på D700 är det inställnings meny
a2.
står den inte på Fokusering så avger den inget pip.
Mvh
Andreas
 
Ok. Jag var rädd att du missförstod.

Jag har D300s och där vet jag att pipet funkar alltid i S (Single Focus) utan om jag filmar eller kör i Quite mode. Dessa båda funktioner är ju nya för min modell.

I D300 manual står för meny d1
"Välj [Hög] eller [Låg] om en signal ska spelas upp då självutlösaren
används eller då enpunkts servo-autofokus används. (Ingen signal
spelas upp om [Utlösning] har valts för Anpassad inställning a2 ([Välj
AF-S prioritet], s. 268).)"

Har du provat självutlösaren. Då skall samma ton ljuda. Det skall också finnas en "not" i displayen...
 
kolla inställning för AF-S prioritet
på D700 är det inställnings meny
a2.
står den inte på Fokusering så avger den inget pip.
Mvh
Andreas

TACK! Där satt den! Jag har vid ett tidigare tillfälle valt "Utlösning" i meny a2 (AF-S prioritet), då jag vill kunna tvinga en exponering, även om kameran inte hunnit fokusera.

Perfekt!

Tack alla för råd och dåd!/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.