Annons

Varför Nikon View?

Produkter
(logga in för att koppla)

haddock11

Medlem
Ny D70-ägare, men haft Coolpix tidigare (+N.V).
Har fått bra svar av medlemskollega här, men söker mer synpunkter.

Har Nikon Capture. Picture Projekt verkade helkass så jag har åter installerat Nikon View.

Frågan är om man behöver det, man vill ju ha det rationellt i datorn.

Fördelar med N.V? Att föra över bildena går ju ändå i Windows Utforskare t.ex. Titta på den går i Windows XP och RAW-filer syns i N.Capture.

Haken är att jag behöver nån bra anledning att använda två programvaror - när jag dessutom har Adobe Photoshop...

Synpunkter?? Någon som har bra alternativ på arbetsflöden?
 
Andvänder Nikon wiev dagligen. Öppnar bilderna där väljer de och markerar de jag skall bildbehandla i photoshop. Markerar de jag valt och döper till specifikt namn. Tycker det går snabbt, bilderna kommer upp omedelbart, man kan
zooma in 100% och se skärpan . Men gör inte mera i det programet. Flyttar dem sedan till Fotostation,som är långsamare, där jag skriver IPTC-texter och ev. bildbehandlar om det är bråttom, annars i Photoshop.
 
Tack för det Stefan.
Du använder inte Nikon Capture?
Har testat att öppna NEF filer direkt i Photoshop (där jag lagt till plugins) och då kan man ändra vitbalansen, men som jag uppfattar det bara en gång. Men visst, det är ju bra att hantera den större mängden bilder i N.V.
Använder du Editorn i N.V. (Nikon Editor)?
 
Jobbar för det mesta i jpg, då jag inte ser någon större skillnad i slutresultat mellan jpg o raw,
Visst mer att ta av i raw . Vet inte vad editor ärfår väl lära mej . men tycker man skall ha så få program som möjligt och kunna dem bra. Andvänder rawshooter (danskt program) när jag fotograferar i raw.Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.