Annons

varför kan man inte ha lång slutar tid digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
Skrev en diskussion förut ang. långa slutartider, hur man gör för att få dem om man anvädner digitalkamera. det var en som skrev att man inte ska ha slutartider längre än 10 min. Varför?
Kan man ha längre, och avd är det som gör att det inte går?

Tack på förhand

Mvh Marcus

Bruset ökar i och med längre slutartider.
Och batteriet blir varmt och lämnar en rosa fläck i ett av hörnen på bilden.

Det är vad jag HÖRT. Har själv aldrig använt mig av tider längre än 1s på min 10D.

Nu är det olika med CMOS och CCD, CMOS brukar vara bättre i det avseendet vilket beror på tekniken och förstärkningen av signalvägarna, etc.

D100 får ett klart fint rosa hörn på för långa tider.

Med brusreducering av typen "dark-frame substraction" så tar den en extra bild med slutaren stängd och drar sedan av det resultatet från första bilden, det fungerar rätt bra.

Tja .... med tanke på dig.kamerans fördelar så är lång expo problemet överkomligt.

Oftast kan man köra 2-5 min men efter det så
suger det med digitalkamera.
Om det är kallt ute så blir det bättre.

Skall du köra 10h exponeringar så är analog att föredra.

Men bara till just det , resten kan du köra digitalt

Att inte kunna ha långa slutartider suger. Jag tänkte ta en bild som såg ut ungefär som den där stenen med en massa stjärnor runt i senaste foto. Då testade ja först med 10 min slutartid och här är en del av resultatet:

Bilagor

• ill1.jpg
    ill1.jpg
    31.5 KB · Visningar: 919
Suverän bild!!
Lite (dumma?) frågor...
Valet av tid, vad det godtyckligt eller uppmätt?
Spotmätning, mot vad och varför?
Brusreducering, pga av att det var mörkt ute?

Oscar

Bara en fråga: I vilka situationer använder man sig av så långa slutartider som 10min eller mer??.. När man fotar stjärnhimmel eller?

Osquar skrev:
Suverän bild!!
Lite (dumma?) frågor...
Valet av tid, vad det godtyckligt eller uppmätt?
Spotmätning, mot vad och varför?
Brusreducering, pga av att det var mörkt ute?

Oscar

Tack!
Ja valet av tid var i det här fallet ganska godtyckligt. Jag tog bara ett kort och det blev det här, och det kändes ganska ok när jag såg det på displayen. Annars kan man så klart mäta ljuset, men det blir ju betydligt krångligare när det är så blandade objekt med i bilden, samt när slutartiden blir så lång.

Spotmätning är lite fel skrivet av mig egentligen, det spotmätningen gör är att ställa in exponeringsinställningarna efter den lilla punkt som man vill ha "perfekt" exponering på. Det jag egentligen menade var att objektivet autofokuserade på just en punkt, i det här fallet den mittersta björken.

Brusreducering bör man använda vid exponeringstider över sekunden, eftersom slumpmässigt brus annars uppstår i form av mystiska färgskillnader.

Tack för tipsen! Tycker själv att det kan vara rätt fräckt att plåta i natten, men har väl haft lite "trassel" och vånda med hur ditt & datt ska ställas in för bästa resultat.

Oscar

Det finns en besynnerlighet till med digitalkamor, svårigheten att fotografera med levande eld som motiv/belysning. Det blir att välja, endera en med yttersta tvekan till hälften godkänd eld och mycket besynnerliga färgstick i det elden belyser eller hyfsad omgivning kring en eld som ser ut som ett ljusblått inferno, omgivet av cerisefärgad neonbelysning.......
Nu är inte motivet så vanligt men man behöver ju inte blunda, hålla för öronen och skrika att digitalt alltid är bäst bara för att man råkar ha en sådan kamera. De har sina tillkortakommanden. Åtminstone de jag provat - eller har.
Us

Allt är ju inte mörker med digitalt heller. Glöm inte att reciprocitetsavvikelsen saknas. Man behöver ju inte använda lika långa tider som med film.

Givetvis är det inte det (mörker med digitalt alltså) , men man kan ju försöka se det hela objektivt. Det som är bra är bra, det som inte funkar gör det inte och det blir inte bättre för att just jag (eller du eller någon) har prylen i fråga.
Och somt är både bra och dåligt - t.ex. kan det stora skärpedjupet med min (och givetvis en massa andras också) digitalkameras korta brännvidd vara en suverän tillgång - ibland.
Eller totalt förstörande för bilden - ibland.
Man får väl gräva där man står....;-)).
Us

Hej!
Tack för alla kommentarer. Så om jag vill ha en 7 timmars exponering så får jag skaffa en analog, är det rätt? Eller går det att göra. Förstörs kameran?

En annan sak är vilken typ av bländare man ska ha? Finns det någonstans man kan hittat det, om man har en slutartid på 10 min ska man ha en liten bländare då eller?

Mvh Marcus

sucram skrev:
Hej!
Tack för alla kommentarer. Så om jag vill ha en 7 timmars exponering så får jag skaffa en analog, är det rätt?

Mvh Marcus

Frågan är ju om batterierna klarar 7 timmars exponering, om nu kameran mot förmodan skulle göra det.

// Anders

ANNONS