ANNONS
Annons

Varför kan jag inte ha kameran i M läge i studion?

Produkter
(logga in för att koppla)

caan21

Medlem
Hej!
Jag har en Nikon D200.
Nu försöker jag fota med den i studio, med studioblixtar.
Men blixtarna löses inte ut om inte kameran står i P-läge.
Jag har testat att köra synkkabeln både genom att koppla den i blixten på kameran (inte den inbygda) och genom att sätta på en sådan där "kub" (vet inte vad de heter)som man ska kunna syna blixtarna med.
Men det funkar inte i M, A eller S läge... Varför?
Jättetråkigt att fota med P-läge ju, det blir ju inte alltid så bra.

Vad gör jag för fel? Funkar det inte att fota med en Nikon D200 tillsammans med studioblixtar? (Elincrome Style-serien)
Jag är jättetacksam för svar!!!! :)

Vill ju börja fota nu!!
Tack på förhand!
 
Ställ kameran i läge M.

Välj slutartid 1/125 och bländare 8.

I kamerans menyer ställer du om blixten från läge TTL till manuell.

Detta då kameror inte klara högre blixtsynktid än ca 1/200-1/250 s. Det är förmodligen det att du valt för snabb slutera (eller din kamera eller du gör detta i läge A,S,M)

Det sistnämnda med manuell blixt är bara för att inte förblixten skall utlösa blixten innan bilden tas.

// Johan
 
Hej!
Jag har en Nikon D200.
Nu försöker jag fota med den i studio, med studioblixtar.
Men blixtarna löses inte ut om inte kameran står i P-läge.
Jag har testat att köra synkkabeln både genom att koppla den i blixten på kameran (inte den inbygda) och genom att sätta på en sådan där "kub" (vet inte vad de heter)som man ska kunna syna blixtarna med.
Men det funkar inte i M, A eller S läge... Varför?
Jättetråkigt att fota med P-läge ju, det blir ju inte alltid så bra.

Vad gör jag för fel? Funkar det inte att fota med en Nikon D200 tillsammans med studioblixtar? (Elincrome Style-serien)
Jag är jättetacksam för svar!!!! :)

Vill ju börja fota nu!!
Tack på förhand!

Hej Linda.

D200 funkar utmärkt med Elinchromblixtar!

Synkkabeln ska sitta i synkuttaget på kameran alt i ¨sockerbiten ¨ som du sätter i blixtskon ovanpå kameran. Sedan är det bara att köra i läge M på 1/125 och f 8 vid 100 lr 200 iso. Blir bilderna för mörka ökar du effekten på blixtarna, eller bländar upp till f 5,6 lr 4,0. Blir bilderna för ljusa minskar du effekten på blixtarna alt bländar ner till f 11.

Något annat exponeringsläge än M funkar sällan bra med studioblixtar!!

/janne Höglund
 

Bilagor

  • synk.jpg
    synk.jpg
    38.3 KB · Visningar: 945
Hej Linda.

D200 funkar utmärkt med Elinchromblixtar!

Synkkabeln ska sitta i synkuttaget på kameran alt i ¨sockerbiten ¨ som du sätter i blixtskon ovanpå kameran. Sedan är det bara att köra i läge M på 1/125 och f 8 vid 100 lr 200 iso. Blir bilderna för mörka ökar du effekten på blixtarna, eller bländar upp till f 5,6 lr 4,0. Blir bilderna för ljusa minskar du effekten på blixtarna alt bländar ner till f 11.

Något annat exponeringsläge än M funkar sällan bra med studioblixtar!!

/janne Höglund


Jag tackar det ödmjukaste för era svar! :)
Nu längtar jag tills jag kan testa detta!
Ha en bra dag!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.