Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför köpa kortläsare?
- Trådstartare Peter Bro
- Start datum
Tobiasl
Aktiv medlem
Den största fördelen med en kortläsare är att överföringen går MYCKET snabbare än via kabel från kameran.
En annan fördel är naturligtvis att man inte behöver sluta fotografera under överföringen eller använda upp kamerans batterier i onödan (att föra över ett stor kort tar ju en del tid och kameran måste ju vara på hela tiden).
En annan fördel är naturligtvis att man inte behöver sluta fotografera under överföringen eller använda upp kamerans batterier i onödan (att föra över ett stor kort tar ju en del tid och kameran måste ju vara på hela tiden).
stef-n
Aktiv medlem
defiant skrev:
Man lipper oxå risken med att kontakten i kameran kan gå sönder.. en kompis till mig råkade ut för det för några år sedan.
Hellre att den kontakten går sönder än att kortkontakten slits ut, väl? Om USB-kontakten går sönder är det ju bara att... uhh, börja använda kortläsare.
Men allvarligt talat, hur slö är USB-överföringen i nya kameror? Att jag använder kortläsare istället för den oerhört långsamma USB1.1 i min 10D är väl rätt naturligt, men hur är det med 20D och uppåt, jag trodde att de var snabbare?
Från min G7:a brukar jag tanka över bilderna direkt från kameran, det går tillräckligt snabbt känns det som.
eon
Aktiv medlem
Jag har hört att man måste installera medföljande program för att kunna ta kontakt med en Canon-kamera!?
Om det stämmer så är det anledning nog för att använda kortläsare.
Nåväl, mina USB-sladdar och CD-skivor packas aldrig upp ur kamerakartongerna.
Kortläsare kan man ha monterad i de flesta datorer.
Sen så har jag flera kort att byta emellan och det känns bara mer naturligt med att stoppa kortet i datorn jämfört med att koppla kameran till datorn och plocka in alla korten där.
/Erik
Om det stämmer så är det anledning nog för att använda kortläsare.
Nåväl, mina USB-sladdar och CD-skivor packas aldrig upp ur kamerakartongerna.
Kortläsare kan man ha monterad i de flesta datorer.
Sen så har jag flera kort att byta emellan och det känns bara mer naturligt med att stoppa kortet i datorn jämfört med att koppla kameran till datorn och plocka in alla korten där.
/Erik
andersju
Aktiv medlem
eon skrev:
Jag har hört att man måste installera medföljande program för att kunna ta kontakt med en Canon-kamera!?/B]
Nja, alla moderna digitalkameror har väl möjlighet att fungera som USB mass storage-enheter? Dvs. att de ploppar upp som en hårddisk när de sätts i.
(På en av mina kameror har jag ett SD-kort, Sandisk Ultra Plus nånting, som har en inbyggd USB-kontakt - behöver alltså aldrig bry mig om att ta med sladd/kortläsare, väldigt smidigt)
raderad12
Aktiv medlem
andersju skrev:
Nja, alla moderna digitalkameror har väl möjlighet att fungera som USB mass storage-enheter? Dvs. att de ploppar upp som en hårddisk när de sätts i.
Inte Canon, deras kameror följer inte "usb-mass-storage" standarden och använder istället ett kommunikationsprotokoll som heter Picture Transfer Protocol (PTP).
Dessutom, det är inte bara det att kameran måste vara påslagen som gör att det går ström vid överföringen. Kamerans dator måste aktivt jobba med att överföra filerna och använder inte heller möjligheten att "låna" ström av datorn, det går med andra ord väldigt mycket ström för att överföra bilder. Har man en sisådär 200 bilder i kameran så är det ett gott råd att ladda batteriet efter överföringen, och var batteriet lite småslut när man började överföringen så får man räkna med att det tar slut mitt under operationen...