Annons

Varför inte hundbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThereseL

Medlem
Mitt fotointresse grundar sig helt och fullt i att fotografera hundar och därefter människor.

Tror det eller ej men hunden är lättare att muta en hund som modell än vad det är att muta en människa.

Fick ett mail idag från någon som varit inne på min profil och tittat på mina bilder...

Han/hon tyckte inte att det passade med oseriösa hundbilder på fotosidan.se. Personen uttryckte sig vädigt tydligt on hur illa alla proffisionella medlemmar verkar tycka om hund- och kattbilder och efter ett långt brev undertecknar personen det med M.

När jag försöker svar på mailet fanns det ingen avsändare. Alltså har någon bara använt ett engångskonto för att skicka mig detta mail...

Så nu undrar jag;
*Är det inte okey att fotografera hundar?

*Ses det inte som seriöst fotograferande bland proffesionella medlemmarna?

Själv känner jag att det är roligare att titta och hämta inspiration från ett varierande fotoutbud än om alla skulle vara inom samma ramar.
Vänliga Hälsningar Therese
 
Hej Therese!
Det är helt ok att ta hundbilder,
har själv tagit hundbilder,
man får väl ta på det man har lust med.

hälsningar Jari
 
ThereseL skrev:
Han/hon tyckte inte att det passade med oseriösa hundbilder på fotosidan.se. Personen uttryckte sig vädigt tydligt on hur illa alla proffisionella medlemmar verkar tycka om hund- och kattbilder och efter ett långt brev undertecknar personen det med M.
Är det en medlem på FS? Fegt att inte maila på sin vanliga adress.

Så nu undrar jag;
*Är det inte okey att fotografera hundar?
Jo, det är klart att det är.

*Ses det inte som seriöst fotograferande bland proffesionella medlemmarna?
Har jag aldrig hört.

Själv känner jag att det är roligare att titta och hämta inspiration från ett varierande fotoutbud än om alla skulle vara inom samma ramar.
Helt rätt och jag tror att de flesta skriver under på det.
 
Kikade som hastigast på dina thumbnails för att se vad denne anonyme mailskrivare haft att klaga på. Tycker inte dina hundbilder verkar vara speciellt oseriösa.

Att han/hon stör sig på dem kan väl bero på att personen i fråga hör till de där som stör sig på alla barn/hund/katt/solnegångs etc etc etc bilder. Strunta i personens gnäll o fortsätt fota på du bara! :)
 
Det är jätteokej att fotografera hundar. Om det är vad du vill göra så ska du fortsätta med det. Det kan ingen annan försöka få dig att sluta med.

Det har förekommit diskussioner på fotosidan angående främst kattbilder, liksom spädbarnsbilder och så kallade "semesterbilder". Ofta har medlemmar tyckt att bilderna inte har uppfyllt en viss "konstnärlig" höjd. De personliga "gulligullkänslorna" anses istället ha tagit över så att fotografen helt verkar har missat att tänka på teknik och komposition.

För övrigt finns det professionella fotografer som tex Magnus Nyman, som bland annat fotograferar hundar. Han är medlem är på fotosidan.

Det är alltså inte hundarna, katterna eller spädbarnen som motiv som väcker dessa reaktioner, utan det är väl snarare på vilket sätt bilderna är tagna. Men någonstans måste det ju börjas innan en bild når en slags konstnärligt höjd..

Så fortsätt du med dina hundbilder, och försök nonchalera den typen av påhopp som du nyligen har fått.

Lycka till!
 
Det rör sig om en hemlig sammanslutning av ännu icke helt definierade väsen här på fotosidan som inte existerar i vanlig mening utan livnär sig på negativa energiströmningar, främst dålig bildkritik. Vad jag förstått står /M för: "Från Mupparna", men andra tolkningar av kodnamnet förekommer. Bästa försvar är en samlad attack med positiv energi, tex oväntat bra och konstruktiv kritik på hund- och kattbilder.

/P

Fotosidans Hemliga Polis
 
Fattar jag rätt

Fattar jag ditt inlägg rätt. Är det så att du kände dig sårad av någon som uttryckt sig nedsättande mot dig och vill ha lite stöd? Du har mitt stöd i alla fall.


DU gillar hundar och fotar hundar - kort och gott. (appropå det - bilden sommarminne gillade jag skarpt)


Konstruktiva inlägg i kritiken får man givetvis ta om man visar sina bilder på kritikalbumen, men allt annat är blaj som du kan bortse från.

Det måste vara någon som spårat ur på något annat sätt.
 
Mycket tråkigt det som hänt dig.

Det har här på FS i många inlägg under årens lopp klagats på hund, katt, barnbilder mm. Detta är rent skitsnack, att något motiv skulle vara mindre värt än något annat, det är bilden i helhet som räknas.

Vad jag tror många har irriterats över är att betygsättningen av bilder med söta djur på i deras tycke varit för hög, själv så har jag inga som helst betänkligheter över vad folk ger betyg på men ska erkänna att jag ibland smålett lite över en femma på en söt katt rakt på...

För egen del så betygsätter jag dock oftast helheten men helt klart så kan ibland enbart motivet rendera i ett högt betyg.

Fortsätt att fota det du vill, kollade in thumbnailsen av dina hundbilder & tycker att du är duktig på det området.

Larsa
 
"Såvitt vi känner till finns bara två ting som är oändliga, människans enfald och universum självt.. men man är ännu inte riktigt säker på det sistnämnda"

Albert Einstein


Själv gillar jag fotografi, frihet, glädje och hundbilder..
 
Therese!
Jag förstår att du blev ledsen och stött av det där mailet! Det hade jag också blivit.

MEN, bry dej inte om en människa som är så feg att den inte vågar stå för sina åsikter utan kallar sej M...

Löjligt!

Jag är ingen proffsfotograf och jag är vettskrämd för hundar sedan barndomen när jag blev biten i ansiktet. Ändå kan jag uppskatta en fin bild på en hund. Det har ju inte med kvalitén på bilden att göra egentligen, vad motivet är. Fast ibland kan det vara lite svårt att hålla isär dom där två, det vet jag.

Så stå på dej och fota vad du vill!
Det skall alla göra.

/Catarina
 
Det är inget att bry sig om. Jag har själv fått mail, några anonyma, från människor som har irriterat sig på mina åsikter. Jag har även fått positiva mail (Förlåt att jag inte har svarat. Jag skäms) men dom är ju aldrig anonyma. Personligen är jag väl ingen stor hundälskare men bara för det kan man väl inte klaga på andras bilder på hundar.
 
ja jag vet inte ...men nog blir ialla fall jag glad av att se dina bilder på hundarna. och nog syns det att det finns någon tanke bakom dessa....
fortsätt så!!!!

vill man inte se dom kan man väl titta på något annat.......
 
Bry dig absolut inte om han/hon som har gjort denna "attack". Nu förstår jag självklart att du blir sårad när någon skriver sådan smutskastad kommentar. Jag har tittat på dina bilder och jag gillar skarpt dina hundbilder. En mycket fin hund gör ju inte saken sämre.
Stå på dig!
 
*Är det inte okey att fotografera hundar?

*Ses det inte som seriöst fotograferande bland proffesionella medlemmarna?


Svar:
*Givetvis är det ok att fotografera hundar! Du får fotografera precis vad du vill!

*Har inga problem att se det som seriöst att fotografera hundar!

För mig handlar professionaliteten helt och hållet i bildens kvaliteter - oavsett motiv!

Fotografer som uttrycker sig som i mejlet du fick, kan inte tolkas som annat än oseriösa! Eller det kanske är en amatör/semiprofessionell med hybris...

Bry dig inte, fotografera precis vad du vill! (Det bästa tips som kan lämnas.)

Terje
YRKESFOTOGRAF
 
Pongu skrev:
Det rör sig om en hemlig sammanslutning av ännu icke helt definierade väsen här på fotosidan som inte existerar i vanlig mening utan livnär sig på negativa energiströmningar, främst dålig bildkritik. Vad jag förstått står /M för: "Från Mupparna", men andra tolkningar av kodnamnet förekommer. Bästa försvar är en samlad attack med positiv energi, tex oväntat bra och konstruktiv kritik på hund- och kattbilder.

/P

Fotosidans Hemliga Polis


BRAVO! Precis vad jag själv tycker!

Terje
 
Klart att det är OK att plåta hundar. En bra bild är en bra bild - vad den föreställer är sekundärt.

/magnus f
som plåtade hundar när jag jobbade som porträttfotograf
 
Hej Therese

Jag har själv tagit många kort på både hundar och katter. Jag tycker dina bilder verkligen fångar känslan och uttrycken.

Har själv märkt att det finns människor som stör sig på bilder som inte faller in i den personens ideal av fotokonst.

Nä, det var nog någon mycket osäker och störd individ som tydligen avreagerade sig.

Tycker definitivt att du skall fortsätta med hundfotandet, tycker att du verkligen har talang.

mvh
Robban
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.