ANNONS
Annons

Varför inte fyrkantiga linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Eftersom negativet/sensorerna är fyrkantiga så undrar jag om det inte finns överflödigt glas på alla linser, för det ljus som kastas utanför negativet/sensorn är ju onödigt. Eller måste linserna vara runda av "ljustekniska" skäl fast man bara utnyttjar en fyrkant? Skulle kunna spara lite vikt på så sätt. Undrar bara ifall det är därför eller för att det kanske skulle bli dyrare att tillverka fyrkantiga linser som det inte görs.

Gammal tradition, fel fokus hos uppfinnarna, och kostnader.
Glasbearbetning, fokus- och bländarmetoder har funkat bra hittills med runda linser. Utvecklingskostnader för "förbättringar" ger bättre vinst på andra områden.

Förresten, varför har vi inte runda negativ/sensorer i kamerorna? Eller fyrkantiga ögon?

Jo, jag har hört om det. Men det har väl inte med filmformatet att göra egentligen, utan mer med att lättare kunna få skärpa över hela avbildningen. Det är ju olika avstånd från "vad-det-nu-heter-punkten" till mitten av filmen jämfört med avståndet till hörnen på filmen. "Filmen" kan också betyda sensorn givetvis.

Svaret på en av mina tidigare frågor är att det är mycket enklare att tillverka film i remsor, och det rektangulära negativformatet kommer därur. Hur sensorer tillverkas vet jag inte, men jag antar att det finns liknande orsaker bakom deras format.

Hur man än vänder på det måste man i alla fall klippa bort något överflödigt, i objektiv eller i filmtillverkning. Man väljer antagligen det billigaste.

Eller så får vi titta på runda bilder:)

Förutom att vara lätta att slipa så förenklar runda linser också den mekaniska konstruktionen av ett objektiv genom att de blir självcentrerande. De tillåter också konstruktioner där vissa linsgrupper kan rotera under fokusering eller zoomning. Dessutom underlättas sammansättningen av att man kan gänga ihop grupper.

Men det skulle inte förvåna mig om det kommer objektiv med andra former i takt med att tekniken med gjutning av plastlinser tar fart.

Det enkla svaret är att rektangulära linser inte skulle ge rektangulär utlysning ändå. En rektangulär bländare skulle påverka bokehn mer än formen på den utlysta ytan. Ju längre ut från bländaren desto mer skulle linsformatet påverka formen på den utlysta ytan.

Fast varför det? Många objektiv har ju rektangulära masker vilket borde ge exakt samma resultat som rektangulära linser.

Vinjetter sätts framför linspaketet och ju närmare frontlinsen desto rundare hörn (på grund av oskärpa) får man. Är det masker som sitter baktill du menar så ligger även dessa en bra bit från bländaren för att undvika att bildcirkeln teknar ut utanför film/sensorformatet för att undvika interna reflektioner i kameran. Man kanske skulle kunna tjäna in lite glas (antagligen försumbara mängder) på frontlinsen och den bakersta linsen men inte på glaselementen närmare bländaren.

Senast ändrad:
Aha, nu förstår jag vad du menar. Du menar alltså att fyrkantiga linser inne i objektivet inte är ok, för att man inte vill ha en fyrkantig bländare? Ja, det må ju vara hänt.

Tack, då förstår jag att det är främst av tillverkningsmässiga skäl som linserna är runda, inte optiska, förutom då de linser som är närmast bländaren. Fast skulle det vara så fel med en rektangulär bländare??

Angående sensorn vorde det väl ingen match att göra dem runda, sen kan man beskära bilder till liggande el stående eller runda efteråt. Ultimatast kanske vore en helt kvadratisk sensor, så kan man välja stående/liggande/fyrkantigt i datorn.

Jochum Berg skrev:
Fast skulle det vara så fel med en rektangulär bländare??
Enkelt uttryckt kan man säga att det i motivet som inte ligger inom skärpedjupet skulle bli fulare.
Men hr Abrahamsson skulle nog kunna förklara det på ett avancerat sätt med vågfunktioner, fouriertransformation och annat kul.

Ultimatast kanske vore en helt kvadratisk sensor...
Jo, det har många mellanformatsanvändare upptäckt för länge sen :) (Fast då är det ju film vi pratar om.)

Tänk när våra bilder blir runda
och bildskärmarna...
Då slipper man ju tänka horisontellt och vertikalt.

/AnWi

Pi

Som en matteföreläsare på KTH sa:
Om all geometri utgick från cirkeln istället för kvadraten, skulle det vara lätt att beräkna arean av ett klot, men vi skulle behöva pi för arean av en rektangel.

//Lasse

Runda sensorer är tveklöst idealiskt. Det skulle inte förvåna mig om vi hamnade där så småningom. Fast det lär nog dröja tills vi får billigare tillverkningsprocesser eftersom man får in rätt få runda sensorer på en kiselbricka jämfört med om man tillverkar dem i ett rektangulärt format anpassat till en given bildcirkel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar