Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte cd-r spelare för visning på TV?

Produkter
(logga in för att koppla)

tompa59

Ny medlem
Jag letar jag efter ett billigt & praktiskt alternativ till lagring & visning som också är bärbart(alltså ingen bärbar hårddisk)

Jag vill överföra/lagra mina bilder från digitalkameran via min dator på CD-R skivor,
dessa önskar jag sedan kunna visa på valfri TV med hjälp av en bärbar CD-spelare.
Har någon möjligen stött på en produkt av det slaget?

Många har ju numera dator, cd-brännare och digitalkamera men kanske vill kunna visa bilderna
på annat ställe än framför datorn eller genom utskrift/framkallning.
CD-media är ju billig när det gäller lagring och en bärbar CD-spelare borde ju vara överkommlig
(och även användbar till musik) dessutom praktisk när man vill visa bilder hos släkt och vänner.

Troligen kan man använda Nero brännarprogram för att göra en vcd-skiva som kan spelas i dvd-spelare... någon som vet mer om detta?
 
Har själv brännt m.h.a. Nero och spelat upp på min dvd för länge sedan och det verkade funka bra.

En bärbar dvd utan skärm kanske vore något för dig. Då kan du ju dessutom använda den till annat än cd-r.

Bra hjälpsida för vcd o.dyl är www.vcdhelp.com
Finns ett forum där också liknande detta samt annan hjälp och en del program.

//Jocke
 
Kolla in denna:
Jackrabbit

Jag skaffade en i dagarna, har dock baara hunnit testa den som MP3 spelare. Tror inte att den klarar JPEG tyvärr, har sett några Sony DVD spelare som grejar data CD med JPEG, det skulle vara smidigt.

Hmmm... såg nu i PDF:en att den har "Smart photo viewing on TV".
 
Många nya DVD-spelare kan visa jpeg-bilder, ja.
Min urgamla DVD-spelare (3 år) kan visa stillbilder i VCD-format liksom de allra flesta äldre spelare.
 
Nu har jag testat min Jackrabbit lite mer, och den var nog ett bättre köp än väntat...

Spelade SVCD utan problem (tack för det Internet, nu kan jag se 24 på tisdag utan att ha missat ett avsnitt innan jul...).

Men främst så la jag i en skiva med JPEG bilder som jag bränt hos svärfar. Det var en helt vanlig data CD bränd helt utan denna spelare i åtanke. Högopplösta bilder (från PowerShot G2) soreterat i olika mappar med vettiga namn.
Man kan få upp mapparna med små 8st småbilder (går att bläddra) och sedan ställa spelaren på bildspel. Det tar en stund att ladda första bilden (10 sek kanske) men sedan går det smidigt, man kan lätt rotera bilderna 90grader också.

Det blir säkert ännu smidigare om man anpassar upplösningen lite, men jag tycker att det är bra att bara kunna lägga ner skivan.
 
tack

tack för alla inlägg.

jag kollade runt lite på internet efter de svar jag har fått...

att göra vcd-skivor på en vanlig cd-brännare är ju inte så svårt. Använder program som "PictureToTV"(lägger upp bilderna som säkerhetskopia i en mapp på cd:n) och "VCDEasy" (gör Mpeg-fil).

Jag har däremot ej kunnat testa de brända skivorna på någon DVD eller VCD-spelar ännu.
(PictureToTV gör ingen mpeg-fil, så det verkar lite mysko... undrar om det funkar?)

Billiga, bärbara CD/VCD-spelare som jag hittade var: NAPA DAV311 och BURNSTAR VCD. Men de är som sagt billiga (kan krångla) och man måste göra en VCD-skiva för att kunna se fotos.

Bäst verkar Jackrabbit! Just att den är bärbar, att man kan lägga bilderna som filer på en vanlig CD-R verkar enkelt. Bra också med den meny som verkar finnas. Ja, dessutom har den ju flera andra funktioner som DVD, CD-brännare etc.
Tack Nicklas för att du delar med dig av dina erfarenheter

Thomas
 
Glömde en liten nackdel... det finns ingen möjlighet till batteridrift.

Jag skall skaffa lite extra sladdar i veckan, sedan får min Jackrabbit fungera som DVD i sovrummet och MP3 spelare i vardagsrummet.

Jag har inte kollat upp om den kan ta ström via USB, men om inte det går faller nog användningen som CD-Brännare till min bärbara, det räcker med en strömsladd med klump när man är ute och far.
 
Den här lilla kaninen verkar ju vara en bra liten pryl.

Med bilder verkar det ju funka bra, men de "extra" finesserna...

Hur bra funkar den som dvd? Är det någon bra bildkvalite, är den snabb?
Fungerar mp3-funktionen enkelt och bra? Titlar, FF/ReW, Random etc...

Tack på förhand
Lars
 
MP3 funktionen är den jag använder mest, funkar bra med de funktioner jag använder: Byt låt & slumpa låt.
Tyvärr har inte jag TV där jag kör MP3 så jag har inte sett hur det ser ut för att hoppa mellan kataloger m.m. men jag tror att det finns där om man ser vad man gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.