Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte blixtsynk i av-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grejjen är att jag ska fota ett bröllop, och vet inte riktigt hur jag ska lösa ljuset i kyrkan..

kan ju köra på 1,4 och iso 400, men då blir inte bilderna skarpa...

Jo man kan säga vad man vill om Canon's lösning. Lösningen är manuellt med blixt. Du får helt enkelt kombinera ISO 400 och bländare 1.4 med tex 1/100 sekund beroende på brännvidd och rörelse så att du får det skarpt.
 
Nu har jag inte provat någon Nikon med blixt, men för egen del tycker jag Canons lösning är utmärkt.
Helt beroende på vad man vill åstadkomma kan man använda P, Tv, Av eller M för blixtfotografering. Resultaten blir olika (ja, det beror ju på hur man ställer in, förstås), men det är ju det som är finessen med systemkamera. Man kan få det som man vill ha det.

Värt att notera är att 50D har två programmerbara lägen. Bra i sådana här fall. Man kan ställa in ett "kyrkläge" och ett "utomhusläge", eller vad man nu vill, och så snabbt ändra från det ena till det andra.

Med en C.Fn kan man även begränsa hur lång slutartiden får bli i Av-läge, när blixten används.
 
Tror Anders menar att du ställer in kameran med ett högt ISO, stor bländare och relativt lång tid för att kunna ta i kyrkan på t.ex C1. På C2, så har du ett lågt ISO en kortare tid och bländare där efter anpassat efter utomhusljuset.

Helst skall du vara på plats lite innan och ta några provexponeringar så har du rätt inställningar på C1 resp C2.

C1 = Kyrkläget
C2 = Utomhus
 
Ja, det diskuterades ju kyrkor ovan, så jag tyckte att ett "kyrkläge" vore bra att ha på ratten.
Förtydligandet ovan var exakt som jag menade.
 
jag har mer lr mindre bestämmt mig, jag kör på ca 1,4-2,0 och iso 800...

nu vet jag inte hur det ser ut där, men jag tar några bilder innan för att checka av..
 
I inställningarna kan man välja fast 1/200 eller 1/250 (beroende på modell) i AV mode.
Kolla manualen.

Best regards,

Alex
 
I inställningarna kan man välja fast 1/200 eller 1/250 (beroende på modell) i AV mode.
Kolla manualen.

Best regards,

Alex

Nu blev det nog lite fel..
I AV läget väljer fotografen bländare och kameran väljer slutartid som ger rätt exponering.

Just detta kan vara "felet" i samband med blixt. Det kan vara så att den tid som skulle krävas för rätt exponering är kortare än kortaste synktid med blixten och då ställer kameran inte kortare tid än synktiden (eftersom den känner att blixten sitter på) och det blir överexpnerat.
 
Nu blev det nog lite fel..
I AV läget väljer fotografen bländare och kameran väljer slutartid som ger rätt exponering.

Just detta kan vara "felet" i samband med blixt. Det kan vara så att den tid som skulle krävas för rätt exponering är kortare än kortaste synktid med blixten och då ställer kameran inte kortare tid än synktiden (eftersom den känner att blixten sitter på) och det blir överexpnerat.


Mmm.......
 
Nu blev det nog lite fel..
I AV läget väljer fotografen bländare och kameran väljer slutartid som ger rätt exponering.

Just detta kan vara "felet" i samband med blixt. Det kan vara så att den tid som skulle krävas för rätt exponering är kortare än kortaste synktid med blixten och då ställer kameran inte kortare tid än synktiden (eftersom den känner att blixten sitter på) och det blir överexpnerat.

Alex har rätt angående inställningen, Cfn1.7 på min 40D. Där kan man välja om kameran ska välja slutartid automatiskt (standard) eller om den ska vara fast på snabbaste X-sync när man använder blixt i Av-läget. Utan blixt fungerar det givetvis som vanligt oavsett vad man har satt inställningen till.
 
finns det ingen funktion där man kan få bort alla äckliga fokuspunkter i autoläget, och bara köra på en fokuspunkt?
 
Det beror lite på vad du menar med "autoläget", kameran har ju flera autolägen. Men jag antar att du menar grön ruta och då kan man inte själv välja fokuspunkt, använd istället läge P (som är till för dem som vill styra kameran lite mer) du får i princip fortfarande full automatik men kan bland annat välja vilka fokuspunkter du vill använda. Kanske dags att ta fram användarhandboken...
 
Alex har rätt angående inställningen, Cfn1.7 på min 40D. Där kan man välja om kameran ska välja slutartid automatiskt (standard) eller om den ska vara fast på snabbaste X-sync när man använder blixt i Av-läget. Utan blixt fungerar det givetvis som vanligt oavsett vad man har satt inställningen till.

För 50D som den ursprunglige frågeställaren hade finns det ett tredje val för C.Fn I:7, det är att kamerans automatik i AV läget kan välja tider mellan 1/250-1/60. Detta läge gör att kameran fungerar kanske lite mer som frågeställaren önskade?

Detta läge finns också i 500D och 5D Mk2.
 
Det löser sig, vigseln är utomhus.....

SKÖNT

Då ska jag krångla till ditt fotoliv och ge dig tipset att använda blixten...i Av-läget. :)

Anledning: Utomhus får man ofta, speciellt i solljus, ganska kraftiga skuggor som kan vara lite störande. Dessa kan man då ta bort genom att använda blixten för att lätta upp skuggorna, upplättningsblixt. Detta funkar utmärkt i Av-läget om man kör bilxten i highspeed-synk.
En annan lösning kan vara att använda reflexskärm, men då kräver det att du har någon som håller den åt dig.

Så tänker i alla fall jag, hoppas jag inte ställer till det för dig nu. :)

//Arne
 
det är ju underligt att Canon inte tänkt längre (som tex Nikon)..
Du har aldrig provat att faktiskt plåta själv och köra M, istället för att sitta här och klaga om att din kamera inte förstår dig? Inuti en kyrka är inte riktigt optimalt för att kameran ska exponera perfekt varje gång. Det förstår du väl, så mycket starka ljusdetaljer det är som skimrar runt och larvar sig.

Jag kör Canon, inte ens en nyare variant utan en gammal 5D, och har plåtat inomhus med blixt otaliga gånger. Jag älskar det, just för att blixten fyller upp skuggor men naturljus färgar allting så att det ser äkta ut ändå. Fungerar som en dans, som till exempel här;

http://g.imagehost.org/view/0969/IMG_8320_copy_1

elller lite mer extrema omständigheter här;

http://h.imagehost.org/view/0318/Collage_Club_63_copy

...vad ska du ner i AV, och framförallt P-läget och bråka för? Det blir ju bara jobbigare, särskilt när kameran får spatt för att omgivningen är märklig. Kör manuellt istället, då tar det dig max 3-4 försök för att fatta vilken slutartid som är aktuell, sen behöver du praktiskt taget bara slå på blixten, och sänka effekten på den lite grann.

Har du aldrig mingelfotat till exempel? Inte springer man runt med AV-läge inne på en krog och låter sig luras av spotlights och svarta väggar. Bara att fixera kameran på något lämpligt som går att köra handhållet utan att skaka sönder, och sen fylla ut resten med manuell blixtstyrka. Väl framme vid altaret är det ju ingen konst, där ändras dessutom ingenting. I gången kan det bli knepigare kanske men då får du väl köra på TTL och sänka blixtstyrkan lite så att den inte blir jobbig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.