Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inga Zeiss med autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Jag har längre undrat en sak: Varför är det bara Sony som har tillgång till Zeiss objektiv med AF?

Varför har inga andra tillverkare tillgång till detta? Är det så att Sony köpt till sig marknadsrättigheterna?

Dessutom påpeka någon till mig att de objektiv med AF till Sony som det står "Zeiss" på egentligen inte är Zeiss utan något annat som är gjort av (minns inte) antingen Zeiss eller Sonys något dotterbolag.

Vad är sanningarna här?

Inte för att jag ändå skulle ha råd, men nyfiken är jag.

Enligt Zeiss (híttar den inte just nu på Zeiss hemsida) tillverkas ZA-objektivens optiska enhet av någon ej specificerad tillverkare (kan var Cosina eller någon annan) med Zeiss eget Schott-glas, med Zeiss-maskiner och kvalitetskontrollerade av Zeiss-personal. De optiska enheterna byggs in i objektiovskal (med AF-motorer mm) av Sony. Alla Zeiss-objektiv till Sony har två serienummer, ett från Sony nära fattningen (som alla andra Alpha-objektiv från Sony) och ett från Zeiss graverat runt frontlinsen. Om ett ZA-objektiv behöver lagas pga optisk fel byter Sony ut hela optiska enheten.

Okej... Så om jag förstått det rätt då, så görs objektiven av andra tillverkare, medan optiken görs av Zeiss. Eller?

Är då fallet med de andra "riktiga" Zeiss objektiven utan AF så att dessa är helt och hållet tillverkade av Zeiss själva? Eller är dessa också Cosina-konstruerade? Varför kan inte Zeiss köpa upp något dotterbolag som kan göra AF åt dem?

Så här skrev de som svar på en liknande fråga på Flickr:

Due to international licences, it is not possible at the moment for companies outside Japan to offer AF lenses with EF- or F - mount. So we will concentrate on high-end manual focus lenses with those mounts within the next future.

Best regards

Carl Zeiss Lenses Team

Är då fallet med de andra "riktiga" Zeiss objektiven utan AF så att dessa är helt och hållet tillverkade av Zeiss själva? Eller är dessa också Cosina-konstruerade?
Zeiss designar objektiven och Cosina tillverkar dem. Om du tror att de hade varit bättre om Zeiss själva hade gjort det så tror du nog fel;-)
Själv är jag glad över att slippa AF. En sak mindre som kan pajja och desto trevligare att använda.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar