Annons

Varför importeras inte EXIF alltid?

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikwinbjork

Aktiv medlem
Hej!

När jag laddar upp bilder till bildbyråer så har jag stött på ett problem, Jag lägger in tittel,beskrivning & keywords till alla bilder i adobe bridge,

Men när jag sen laddar upp dessa bilder till bildbyrå sidor så är det bara ca hälften av bilderna som får med informationen, resten saknar helt min inmatade info.

Vad kan det bero på??
 
Tänk på hur du sparar dina bilder i Potoshop så ska du spara dem med Save AS som ligger under fliken FILES..

Spara du dem med Save for web... så försvinner den EXIF info

detta är för PS och hur det funkar i andra program vet jag inte...


// Micke
 
Tänk på hur du sparar dina bilder i Potoshop så ska du spara dem med Save AS som ligger under fliken FILES..

Spara du dem med Save for web... så försvinner den EXIF info

detta är för PS och hur det funkar i andra program vet jag inte...


// Micke

Finns det inget sätt att spara EXIF trots att man sparar med Save for web? Tycker konverteringen av färgrymd är så smidig när nämligen..
 
Finns det inget sätt att spara EXIF trots att man sparar med Save for web? Tycker konverteringen av färgrymd är så smidig när nämligen..

Visst finns det en sådan lösning. Uppgradera till Photoshop CS4. Fast billigaste lösningen är att använda "spara som". Och med lite händihet går det ju alltid att fixa till ett makro som innefattar konverteringen till sRGB.
 
Visst finns det en sådan lösning. Uppgradera till Photoshop CS4. Fast billigaste lösningen är att använda "spara som". Och med lite händihet går det ju alltid att fixa till ett makro som innefattar konverteringen till sRGB.

Nu fungerar ju inte den funktionen i CS4 ordentligt (spara EXIF vid Save for web). Datan går att läsa i Bridge, men vanliga program som Opera och XnView, vilka kan läsa metadatan i vanliga fall, fattar inte att det finns någon sådan. Obegripligt att Adobe gjort så här och jag trodde i höstas att detta var en bugg som skulle åtgärdas, men ingenting har hänt än så länge...

(CS4 har andra företräden som det kan vara värt att uppgradera för, men i nuvarande skick är denna funktionen inte ett av dem i mitt tycke.)
 
Nu fungerar ju inte den funktionen i CS4 ordentligt (spara EXIF vid Save for web). Datan går att läsa i Bridge, men vanliga program som Opera och XnView, vilka kan läsa metadatan i vanliga fall, fattar inte att det finns någon sådan. Obegripligt att Adobe gjort så här och jag trodde i höstas att detta var en bugg som skulle åtgärdas, men ingenting har hänt än så länge...

(CS4 har andra företräden som det kan vara värt att uppgradera för, men i nuvarande skick är denna funktionen inte ett av dem i mitt tycke.)

Missade tyvärr denna egenhet.

Tycker dock att den enklaste lösningen är att plita ihop ett makro som konverterar till sRGB och sedan spar i "spara som". Och så kostar den bara ett par minuter vid tangentbordet.
 
Då är ju Lightroom mycket smidigare, där är det bara att ställa in olika exporteringspresets med de inställningar man vill ha. Sedan är det bara trycka exportera med
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.