Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför hittas inte minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

deem

Aktiv medlem
Hej, Jag har precis köpt ett SanDisk Extreme 3 SD kort och en ny sandisk usb läsare för olika kort. När jag kopplar in läsaren i min macbook pro så lyser läsaren och även en grön lampa där kortett sitter i men den hittar inte läsaren på datorn. Någon som vet en lösning på detta?

Sen har jag testat att föra över bilderna med usb-sladd och det fungerade inte.

Mvh
Max Larsson

samma här

har samma problem. Varken datorns inbyggda kortläsare eller mina två externa klarar av det. Tur att det funkar med usb direkt till kameran. sd-kort verkar leda till mer krångel än de stora korten.

Det är inte så att de nya korten är av SDHC-typ? I så fall tror jag det krävs en speciellt SDHC-kortläsare.

På min Pc kan jag ha problem med att windows anger en redan upptagen enhetsbeteckning .(tex för gpsen)
Där går jag in under kontrolpanel/ Administrationsverktyg/datorhanteraren/Diskhantering
Ändra då den inkopplade usb anslutnigen till en
en annan ledig enhetsbeteckning

Men vet inte om det var detta du menade

Mvh Hasse

ErlandH skrev:
Det är inte så att de nya korten är av SDHC-typ? I så fall tror jag det krävs en speciellt SDHC-kortläsare.
Det stämmer. Jag har ett SDHC-kort och det kan endast läsas i kameran det köptes för och en speciell SDHC-läsare som följde med kortet. Andra läsare ignorerar kortet.

Lite mer info här.

Jag har ett SD kort och inte ett SDHC så i mitt fall kan det inte vara problemet. Som sagt så kör jag mac med leopard och har en Sandisk Imagemate 12 in 1 läsare.

Jag kan även nämna att jag skrev fel i första inlägget. Att för över bilderna med usb-sladden som kom med fungerar. Det är däremot tråkigt att det inte ska fungera med den usb-läsare som jag köpt. Nackdelen med usb-sladden är ju att jag inte kan gå in på kortet manuellt vilket jag tycker om att kunna göra.

Hoppas någon har en lösning. Jag har skickat ett mail till SanDisk.com i usa så kommer skriva här sen vad jag får för svar från dem.

Tack för era svar än så länge även fast det inte hjälpt just mig så mycket.. :/

jag har testat det ja... har även installerat något som fanns på en liten skiva med minneskortet men det hjälpte heller inte. Det hette Rescue PRO. Har testat läsaren med kortet på en pc och det fungerade så det måste vara något som inte fungerar med Mac, även fast det står att det ska göra det. Finns ingen drivrutin heller att ladda ner från Sandisk's hemsida :(

Hoppas på att någon har en aning om vad som kan vara felet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar