Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför har det börjat säljas A100 igen?
- Trådstartare AOK
- Start datum
perese
Aktiv medlem
Har märkt att Expert har börjat ha A100 på hyllan igen. Dessutom förefaller priset på ca 5000:- dyrt med tanke på att jag köpte min A200 för samma pris för drygt ett halvår sedan.
Någon som vet något om detta?
Oskar
Varför de säljs vet jag inte, kanske har ett antal på lager. Att jämföra A200 med A100 är inte rättvist, ur A200 synvinkel. A100 är en klart kompetent kamera med ganska unika egenskaper som jämfördes med lite mer anvancerade CaNikon. Sedan är A100 gammal, har en hel del äldre egenskaper som idag är klar bättre. Men bildegenskaperna är klart godkända. ISO måste man jobba lite med, men 1600 går att få bra bilder om man vet hur man skall handska med dem.
Men som sagt, varför de säljs vet nog bara Expert själva.
perese
Aktiv medlem
Både och. Tekniskt nej, marknadsmässigt ja.
A100 byggde mycket på Konika/Minolta teknologi, medens A200 är/var ren Sony produkt (visst, vissa teknologier ärvs och förbättras). A100 var i princip en uppfräsht KM 5D i en Sony förpackning.
Är lite osäker på historien för A100, rätta mig om jag har fel. Kommer inte ihog vilken av CaNikon modellerna, tror att det var D200 som den jämfördes med...
A100 byggde mycket på Konika/Minolta teknologi, medens A200 är/var ren Sony produkt (visst, vissa teknologier ärvs och förbättras). A100 var i princip en uppfräsht KM 5D i en Sony förpackning.
Är lite osäker på historien för A100, rätta mig om jag har fel. Kommer inte ihog vilken av CaNikon modellerna, tror att det var D200 som den jämfördes med...
Mesch
Aktiv medlem
Både och. Tekniskt nej, marknadsmässigt ja.
Snarare Nikon D80
alterschwede
Aktiv medlem
jag kör nu sedan tid både Sony A100 & Nikon D80 med varsin Tam90makro, både kamererona levererar grymt bra bilder, inte mycket till världen på det inbyggda lcd:n men när bilderna kommer fram på datorskärmen imponeras jag varje gång hur bra gamla bettorna fortf går för
nackdelen med A100 jämfört med A200 måste jag nog säga lcd-skärmen, dagens lcd är klart mycket bättre, och fördelen hos A100 måste jag säga funktionsvredet till vänster, hittar & ställer snabbt det man vill ha, utan krångel
nackdelen med A100 jämfört med A200 måste jag nog säga lcd-skärmen, dagens lcd är klart mycket bättre, och fördelen hos A100 måste jag säga funktionsvredet till vänster, hittar & ställer snabbt det man vill ha, utan krångel
Znutt
Aktiv medlem
Hej
Har en A100 skulle ej byta till en A200. DOF och DMF......
Sensorn i A100 är samma som i Nikon D200. Olika prossesor och virning dock. D200 såklart bättre hus och sökare var dock 2-3 ggr dyrare.
Jag väbtar spänt på en ny. Det jag skanar är bättre iso. En D700 skulle vara trevligt har dock investerat i objektiv och snart kommer nya. Hoppas det blir bra iso egenskaper och sökare som A700.
Skulle dock inte köpa en ny idag då A700 finns....
En annan nackdel är slutar/spegel ljudet
Har en A100 skulle ej byta till en A200. DOF och DMF......
Sensorn i A100 är samma som i Nikon D200. Olika prossesor och virning dock. D200 såklart bättre hus och sökare var dock 2-3 ggr dyrare.
Jag väbtar spänt på en ny. Det jag skanar är bättre iso. En D700 skulle vara trevligt har dock investerat i objektiv och snart kommer nya. Hoppas det blir bra iso egenskaper och sökare som A700.
Skulle dock inte köpa en ny idag då A700 finns....
En annan nackdel är slutar/spegel ljudet