fotobollfoto
Aktiv medlem
Jag gissar MellanFormat och StorFormat...."MF och SF.." .v.v. förklara! (FF - fullformat är jag däremot bekant med!)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag gissar MellanFormat och StorFormat...."MF och SF.." .v.v. förklara! (FF - fullformat är jag däremot bekant med!)
MellanFormat, Svensk Film och FF......"MF och SF.." .v.v. förklara! (FF - fullformat är jag däremot bekant med!)
SF - Svensk FilmindustriMellanFormat, Svensk Film och FF...
Jag tror du Petter har mera rätt än Erik...SF - Svensk Filmindustri
FF - FöräldraFritt
Han som tidigare skrev SF, kan vara en yrkesfotograf inom Svensk Filmindustri.MellanFormat, Svensk Film och FF...
Kan vara FruFritt oxåJag tror du Petter har mera rätt än Erik...
Jag har lagt märket till väldigt många analoga kameror hos turister, särskilt yngre typ16-25 års åldern och både tjejer och killar. Ser de mera på hippa ställen som Södermalm, Berlin, London är till och på vissa ställe så såg jag riktigt många till och med flera än DSLR
Det är oftast en kamera från sjuttiotalet eller runt där typ Pentax k1000,nikon fm2 eller Canon ae1
Är det någon som vet varför dessa blivit så populära? Måste ha hänt senaste 1-2 åren.
MellanFormat och StorFormat..."MF och SF.." .v.v. förklara! (FF - fullformat är jag däremot bekant med!)
APS-C = halvformatAPS-C/DX borde kanske kallas milliformat fyratredjedelar microformat och så kan mobilerna vara nanoformat.
Precis så!APS-C = halvformat
Ja, hur de här supergeneraliseringarna med att det är "ungdomar" på "hippa ställen" som skjuter analogt får er att framstå som gubbarna som vankar runt med 300mm-objektiv på höften och letar efter "modeller" att fota lättklätt låter jag - nåja - vara osagt.
För mig beror det på tre saker:
1) För att hitta samma tekniska kvalité, inte minst i tonomfång etc, får man spendera många hundra tusen på digitalt.
2) Processen går långsammare, det finns fler begränsningar, och jag upplever att jag blir en bättre fotograf av det. Jag behöver göra saker medvetet, tänka längre, än att bränna av 20 rutor med lite olika auto-iso och sen göra halva jobbet i datorn.
3) Det finns en annan, svårdefinerad, kanske varmare känsla i film än i digitalt. Jag tycker det är rättvist att jämföra med varför folk lyssnar på vinyl. Visst, det kanske letar sig in något dammkorn ibland, men helhetskänslan är som sagt varmare, mer omslutande, mer "på riktigt".
Precis så!
När vi säger APS-C borde vi istället säga halvformat!
”APS-” antyder att vi har ett variabelt/valbart format, vilket sällan är fallet i dagens digitala kameror.
[...] Skulle kunna vara en trevlig omväxling till fåglar helt utan kläder.