Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför handla i Sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martello

Medlem
1. Köpte en GR1v hos en känd fotoaffär i Stockholm, betalade 6000. Hade kunnat köpa en 40-50 procent billigare på Internet, men avstod.
Två månader efter köpet framkallade jag första diarullen och fick en mindre chock: ordentlig vinjettering, även på mindre bländaröppning än 2,8.
Tillbaka till affären, där man sade att vinjetteringen var helt normal, men om jag envisades skulle jag vara medveten om att kameran skulle skickas till England och det kunde ta månader innan den kom tillbaka.
2. Beställde ett nytt Gitzo kolfiberstativ före jul hos en mkt känd postorder/internetfirma i Sverige. Hade kunnat spara dryg tusenlapp på Internet, men avstod. En månad senare, när jag trots flera påstötningar fortfarande inte fått stativet, ringde jag och annullerade beställningen. Jag har ännu inte fått tillbaka mina pengar!
Varför ska man överhuvudtaget handla i Sverige när man får bättre priser, service och leveranstider utomlands?

Martello skrev:
1. Två månader efter köpet framkallade jag första diarullen och fick en mindre chock: ordentlig vinjettering, även på mindre bländaröppning än 2,8.
Måste ha berott på att den var köpt i Sverige. Om du hade köpt från någon utländsk internetbutik i stället hade du sluppit vinjeteringen.

Nej, skämt åsido, så är det naturligtvis dyrare att köpa från någon liten butik som kanske säljer en kamera i veckan än att köpa från en internetbutik som t ex Cyberphoto eller Scandinavian Photo.

Naturligtvis är det också dyrare att köpa från en svensk internetbutik jämfört med t ex en tysk dito som säljer över hela Europa, har lägre moms och kanske även har bättre kurs.

Ännu billigare är förstås en del amerikanska internetbutiker, som säljer över nästan hela världen och dessutom utan moms.
(Fast se upp, du kanske åker på att betala svensk moms, tull och DYR frakt! Dessutom är det sällan lönande att köpa fotoprylar tillverkade i Europa i USA,)

Många tittar först på den kamera dom är intresserade av i en svensk butik för att sen beställa via internet. Snart finns nog inga svenska fotobutiker kvar.

Olle

PS Ett förtydligande. Jag skrev inte ovanstående för att moralisera. Jag har själv köpt fotoprylar från både svenska och tyska internetbutiker. Jag tycker dock att man ska vara klar över både orsakerna till prisskillnaderna och konsekvenserna av internethandel. DS

Någon som har några bra tips på utländska internetföretag för fotoprylar? Skulle vara intressant att se lite priser.

/Rasmus

thaung skrev:
Någon som har några bra tips på utländska internetföretag för fotoprylar? Skulle vara intressant att se lite priser.

/Rasmus

Det beror ganska mycket på vad man ska ha. För Gitzo (och även Ricoh GR1v tror jag) är det Robert White i England som gäller.

http://www.robertwhite.co.uk

Beställde ett stativ därifrån förra veckan, var levererat mindre än 30h efter att de mottagit min beställning.

Att beställa från USA lönar sig sällan. Mina paket åker alltid fast i tullen med moms, tull, EU-tull och tullens serviceavgifter som resultat. I slutändan blir priset ungefär som i Sverige.

/Martin

Martello skrev:

2. Beställde ett nytt Gitzo kolfiberstativ före jul hos en mkt känd postorder/internetfirma i Sverige. Hade kunnat spara dryg tusenlapp på Internet, men avstod. En månad senare, när jag trots flera påstötningar fortfarande inte fått stativet, ringde jag och annullerade beställningen. Jag har ännu inte fått tillbaka mina pengar!

Du vill inte avslöja vilken firma det gäller? Vore intressant att få veta.

/Martin

Inga skäl alls. Man handlar ju på postorder från andra städer än sin egen hemstad. Vad är skillnaden om de skickas från annat land? Inte avståndet i många fall. Det är mest en fix grej att folk tycker att det är så himla mycket bättre här, vilket det inte alltid är, men ibland. Jag bryr mig inte från vilket land prylarna kommer. Man får bara se till att det är en seriös handlare, precis som hemmavid...

Jag handlar gärna i svenska internetbutiker, men det beror iofs på att den svenska momsen är till min fördel eftersom jag bor i Schweiz. Priserna här är relativt höga och med moms-diffen mellan länderna blir det riktigt attraktivt att handla i Sverige. Vid inköp över 1000kr är redan frakten 'fri' :)

/AK

Om du handlar från ett EU-land som Tyskland så betalar du bara landets egna moms, i Tyskland är det 16% och brukar vara inkluderat i priset. Det enda som betalar utöver list-pris är frakten.

/Anders :)

Malm skrev:
Om du handlar från ett EU-land som Tyskland så betalar du bara landets egna moms, i Tyskland är det 16% och brukar vara inkluderat i priset. Det enda som betalar utöver list-pris är frakten.

/Anders :)

Herregud, varför har jag inte tagit reda på det tidigare? Det är nog dags att scanna begagnatmarknaden (i fotoaffärer)ute i Europa.

Martello skrev:

Varför ska man överhuvudtaget handla i Sverige när man får bättre priser, service och leveranstider utomlands?

Trist att du har så dåliga erfarenheter av ditt konsumerande men din bild överensstämmer inte med mina erfarenheter. Jag har handlat fotoprylar av Internetbutiker vi två tillfällen, ett stativ och en väska. Stativet köpte jag dels för jag behövde det och dels för att jag vill testa tjänsten. Jag köpte det hos Scandinavian och det fungerade bra. Fördelen med detta är givetvis priset. De har även en väldigt bra Internetbutik. Nackdelen är att man inte får prylarna på en gång.
Andra gången köpte jag en väska som inte finns i Sverige. Då handlade jag från Jessops i England. Det blev inte särskilt billigt och tog en jävla tid.
I övrigt har jag köpt alla mina fotoprylar i butiker i Stockholm. Anledningen till att jag gör detta är, läs fördelarna är:
-servicen
-kunskapen
-att man får prylarna på en gång
-möjligheten att känna på prylarna
-lättheten då man vill byta varan eller häva köpet, obs detta gäller ej Wibergsfoto på Karlavägen.
-möjligheten att deala, som är förbannat kul;)
rabatter
-samt att jag tycker att det finns en poäng att gynna de lokala handlarna

Nackdelen är att det ofta är dyrare.

Jag tycker att nackdelen är marginell i sammanhanget och att den ledigt utplånas av fördelarna som jag nämner ovan.

När det gäller den sista av fördelarna är det kanske den som är den avgörande då jag ser det som ett starkt moralisk argument som åtminstone jag har svårt att bortse ifrån. Jag har full förståelse om man inte har en bra handlare där man bor men i t ex Stockholm finns det minst fem som är att betrakta som bra. Jag gissar att det är få invånare i kommuner med mer än 50k invånare som inte har ett lokalt alternativ som täcker de flesta behoven.

Jag tycker att värsta sorten är de som är inne och känner på prylarna hos lokala handlare för att sedan köpa dem någon annanstans. Snacka om att slicka grädden av tårtan!

ThomasT skrev:
Herregud, varför har jag inte tagit reda på det tidigare? Det är nog dags att scanna begagnatmarknaden (i fotoaffärer)ute i Europa.
Du skulle ju kunnat prova med att söka på "moms" här på Fs, då hade du fått 102 träffar på vad som gäller moms o sånt inom EU.

Så länge som jag kan hitta mer varierad (objektiv) information om en produkt på nätet samt aatt det finns tester av den med bonusen att den även är billigare handlar jag med glädje fotoprylar på nätet.

Det är annars alltid så att säljarna är medvetna om vad som ger högst marginal m.m. och tro inte att sådant inte påverkar ditt val.

I framtiden kommer det ändå inte bli problem med att inte få klämma på prylarna, då det redan nu finns utställningshallar för en del märken i stockholm.

Senast ändrad:
Jag hoppas att andemeningen i mitt inläg gått fram: jag har inget emot att betala mera för varor - om jag får något annat tillbaka. Det kan vara snabba leveranser eller snabba reparationer eller professionellt bemötande i största allmänhet.
Jag har genom en annan hobby (cykling) handlat på Internetbutiker i England, Frankrike, Holland och Tyskland och aldrig blivit besviken. Mitt motiv har i förekommande fall alltid varit att varorna inte fanns att köpa i Sverige. Hade jag kunnat, hade jag handlat här hemma.
Men: det är minst sagt frustrerande att försöka vara den som supportar sin lokala fotohandlare och upptäcka att man blivit blåst. I fallet nr 1 hade jag kunnat köpa GR1:an betydligt billigare i England och fått samma "service" som i Sverige, dvs skickat kameran till England för reparation. I fallet nr 2 hade jag fått mitt Gitzo stativ betydligt billigare och betydligt snabbare. 30 timmar är ju rätt så konkurrenskraftig leveranstid jämfört med över en månad. Plus dryga tusenlappen...
Någon har varit intresserad av namnet på de svenska butikerna jag handlat/försökt handla hos. Jag ville inte hänga ut dem direkt, men har ingen anledning att skydda dem heller:
Gr1:an köpte jag hos LP Foto i Stockholm, Gitzo försökte jag köpa hos Scandinavian Photo.
Min personliga slutsats blir att om de svenska handlarna inte skärper sig ordentligt kommer fler att upptäcka det många av er redan gjort: det finns ingen större anledning att handla på hemmaplan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar