Annons

Varför hamnar "svar" i den egna gästboken??

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det inte högst korkat att om man svarar på ett gästboksinlägg så hamnar svaret i min gästbok, istället för i gästboken hos den som man svarar till??? Inte går denne in och letar i min gästbok efter ett svar heller...

Eller är jag dum i huvudet? :-D

Jo det där har debatterats.

Det beror ju lite på hur man skriver och använder gästboken; skulle jag svara på något du frågar mig och det dyker upp i din gästbok istället hamnar det svaret ju helt utanför sitt sammanhang - man ser bara mitt svar, inte vad det var svar på.

Men skriver du "Tjenare CL" och jag vill göra likaså till dig, då borde jag ju inte använda "Svara" utan gå till din gästbok och skriva. Kanske skulle man ha två sätt att svara isåfall.

Men det finns en funktion du kan använda i din gästbok, "Meddelanden jag skrivit" där du ser dessa och svaren.

Jag tycker verkligen att det är bra att svaren hamnar i ens egen gästbok.

Jag har aldrig förstått mig på den där "lunarstorm varianten", där svaren hamnar i den andres gästbok.

Sammanhanget försvinner helt och det är ingen idé att läsa vad som skrivits, tycker jag. Det blir helt obegripligt.

Om någon har skrivit till mig, i min gästbok, då vill jag ha svaret - i min gästbok - ingen annan stans.

/mvh Catarina

Frågan är om sammanhanget är menat för utomstående, eller för de som skriver och läser i sina gästböcker? Varför ska nån annan begripa sammanhanget?

Man kan ju få ett meddelande om att någon svarat, bara att ställa in under "Dina bevakningar" på profilsidan.

Exempel: Jag skriver ett inlägg i Martins gästbok. Efter några dagar ser Martin det och skriver ett svar i sin gästbok. Dagen efter dimper det ner ett mail hos mig som talar om att
"Du har fått ett svar i denna gästbok" eller något i den stilen. Då klickar jag på länken och hamnar direkt i Martins gästbok. Precis som bevakning av bildkommentarer. Har själv den gästboksbevakningen inställd, funkar skitbra.

/Arne

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Man kan ju få ett meddelande om att någon svarat, bara att ställa in under "Dina bevakningar" på profilsidan.

Exempel: Jag skriver ett inlägg i Martins gästbok. Efter några dagar ser Martin det och skriver ett svar i sin gästbok. Dagen efter dimper det ner ett mail hos mig som talar om att
"Du har fått ett svar i denna gästbok" eller något i den stilen. Då klickar jag på länken och hamnar direkt i Martins gästbok. Precis som bevakning av bildkommentarer. Har själv den gästboksbevakningen inställd, funkar skitbra.

/Arne
Aha! Då är det ju inget "problem" längre:)
Tack för tipset.

Edit: Funkar tyvärr inte för icke betalande medlemmar:-(

Ok! Den bevakningen hade jag ingen aning om! Kanske skulle framhävas mera? Eller t.o.m. sättas som förval tycker jag. Då kan man lita mera på att andra upptäcker mina eventuella svar.

Fram till nu skulle jag hållt med trådskaparen i kritiken och jag har alltid svarat i andras gästböcker.

Men med den här möjligheten så får ju gästboken en mera given plats. Som andra är inne på så kan man ju lika gärna skicka e-post annars.

Jag röstar för att den bevakningen görs som förval. Sedan kan de som absolut inte vill ha det så välja bort alternativet i efterhand.

Bättre att upptäcka och kunna avbocka än att aldrig känna till funktionen!

Jag förstå att svaren hamnar i den egna gästboken under den eventuella frågan. Bra för en del... fast på ett annat sätt är lunarstorm varianten också bra...

Vore det bra då att lägga in Radio-button där man får välja själv.. att antingen svara i den egna eller den andres gästbok.... är ju inte så svårt att fixa till... så får alla som de vill

danneman skrev:
Jaha då fortsätter jag nog som förut...
Dan, du är ju betalande medlem! Lägg in en sådan bevakning du.

Jo förval på bevakningar som aktiveras när man uppgraderar sitt medlemskap står på min att göra-lista. Det är dels dessa, samt "Nya kommentarer på egna bilder" tex som man vill få in automatiskt.

Ja ett val för vart svaret skall läggas löser ju "problemet" - skall fundra på det.

Visst jag är betalande och kan göra så.
Men scenariot kan ju vara att en icke betalande medlem skriver en fråga i min gästbok. Denne kan ej välja bevakning. Så då känns det säkrast och smidigast att jag lämnar svaret direkt i dennes gästbok. (Det som en del kallar "lunar-stuk").

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto