Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Varför går det inte att få RAW fils bilden att se lika ut i LR som i kameran
- Trådstartare Affe.R
- Start datum
Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Det enkla svaret är att Lightroom är en produkt från ett annat företag än det som har gjort din kamera. Om du använder Canons DPP och har en Canon-kamera, så kommer bilden upp enligt inställningarna du hade i kameran och med färger som i den jpeg som visas.
Det går att göra inställningar i råfilsomvandlaren så att den visar bilderna på ungefär samma sätt, så det är inte något allvarligt problem. Du ska ju ändå omvandla råfilen.
Beroende på förhållandena vid fotograferingen är arbetsgången lite olika. Många väljer att använda AWB, medan någon kanske föredra inställningen solljus vid fotografering utomhus. Om man vill ha ett genomgående likartat resultat är det lämpligt att välja någon av de fasta inställningarna, och då kan man justera sin råomvandlare så att den visar bilden precis likadant som kameran. Använder man AWB däremot, kommer kameran att ställa vitbalans som varierar för olika bilder, vilket gör det lite knepigare att hitta rätt om man inte har ett referensobjekt med i någon av sina bilder.
Det går att göra inställningar i råfilsomvandlaren så att den visar bilderna på ungefär samma sätt, så det är inte något allvarligt problem. Du ska ju ändå omvandla råfilen.
Beroende på förhållandena vid fotograferingen är arbetsgången lite olika. Många väljer att använda AWB, medan någon kanske föredra inställningen solljus vid fotografering utomhus. Om man vill ha ett genomgående likartat resultat är det lämpligt att välja någon av de fasta inställningarna, och då kan man justera sin råomvandlare så att den visar bilden precis likadant som kameran. Använder man AWB däremot, kommer kameran att ställa vitbalans som varierar för olika bilder, vilket gör det lite knepigare att hitta rätt om man inte har ett referensobjekt med i någon av sina bilder.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Som rubriken säger varför ändras bilden efter man importerat den i light room än vad man se den innan import ? Vet att den bilden är en liten jpeg kopia men varför ändras allt till det sämre i mina ögon från orginalet i kameran ??
Redigera en bild så som du vill ha den. Spara sedan denna framkallning som en preset.
Sedan lägger du till i importdialogen att LR skall använda denna preset.
Då får du en bearbetad bild som förhoppningsvis du gillar bättre.
Tänk på att bara lagra sådant i presenten som skall med på alla bilder.
AFJ
Aktiv medlem
Default så använder Lightroom kameraprofilen "Adobe Standard"
Prova att ändra till t ex "Camera Standard" så kommer bilder bli något mer lik det som din kamera ger (förutsatt att du har kameran inställd default".
Om du gillar profilen "Camera Standard" bättre än Adobe så kan du se till att den är default i Lightroom. (Det har jag gjort).
Gör så här för att ändra standard-inställningen.
- Importera en bild
- Gå direkt till Develop
- Ändra kameraprofilen, hittas längst ner till höger, till det du önskar, t ex "Camera Standard"
- Gör inga andra redigeringar!
- Gå till menyn, Develop - Set Default Settings och klicka på Update
Nu kommer alla bilder som du importerar i framtiden ha den valda profilen.
Det går också att lägga in andra redigeringar som default, t ex har jag från någon av mina kompaktkameror (som fotar i RAW) lagt på lite mer kontrast och clarity default för att få lite mer "stuns" i bilden.
PS. Detta är ungefär samma sak som Mats föreslår - men med den här metoden förblir bilden "oredigerad" så om man vet att man ALLTID vill göra detta så är det kanske att föredra.
Prova att ändra till t ex "Camera Standard" så kommer bilder bli något mer lik det som din kamera ger (förutsatt att du har kameran inställd default".
Om du gillar profilen "Camera Standard" bättre än Adobe så kan du se till att den är default i Lightroom. (Det har jag gjort).
Gör så här för att ändra standard-inställningen.
- Importera en bild
- Gå direkt till Develop
- Ändra kameraprofilen, hittas längst ner till höger, till det du önskar, t ex "Camera Standard"
- Gör inga andra redigeringar!
- Gå till menyn, Develop - Set Default Settings och klicka på Update
Nu kommer alla bilder som du importerar i framtiden ha den valda profilen.
Det går också att lägga in andra redigeringar som default, t ex har jag från någon av mina kompaktkameror (som fotar i RAW) lagt på lite mer kontrast och clarity default för att få lite mer "stuns" i bilden.
PS. Detta är ungefär samma sak som Mats föreslår - men med den här metoden förblir bilden "oredigerad" så om man vet att man ALLTID vill göra detta så är det kanske att föredra.
Affe.R
Avslutat medlemskap
Testat som både Mats och som du Anders säger men lik väl så kommer jag inte ens i närheten av vad som är orginalet i kameran
titta på bilderna som ligger här i min blogg så ser ni skillnaden
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/varfor-gor-lightroom-bilden-betydligt-ljusare.htm
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/varfor-gor-lightroom-bilden-betydligt-ljusare.htm
AFJ
Aktiv medlem
Jag trodde din ursprungliga fråga rörde sig om kamerans JPG fil jämfört med Lightrooms default konvertering. Men i din blogg så jämför du alltså Sonys RAW-konverterare med Lightroom om jag förstår rätt? Eller missförstår jag?
Nåväl, det spelar ju mindre roll - det är väl helt enkelt så att olika program tolkar bildfilerna olika. Det vore ju nästan märkligt om de hade exakt samma tolkning.
Detta sagt - att få så extremt stora skillnader som i ditt exempel är rätt anmärkningsvärt!
Vad som är "rätt" och "bäst" är väl en fråga om tycke och smak - för mig förefaller Sony-programvaran göra bilden kraftigt underexponerad - men det kanske var det du önskade.
Nåväl, det spelar ju mindre roll - det är väl helt enkelt så att olika program tolkar bildfilerna olika. Det vore ju nästan märkligt om de hade exakt samma tolkning.
Detta sagt - att få så extremt stora skillnader som i ditt exempel är rätt anmärkningsvärt!
Vad som är "rätt" och "bäst" är väl en fråga om tycke och smak - för mig förefaller Sony-programvaran göra bilden kraftigt underexponerad - men det kanske var det du önskade.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Bilden i RAW verkar felexponerad. Har slagit på något som D-lightning. Alltså ett läge för att inte bränna högdagrarna. Sedan har den lille japanen i kameran jobbat hårt.Testat som både Mats och som du Anders säger men lik väl så kommer jag inte ens i närheten av vad som är orginalet i kameran
När man fotar RAW bör man ställa in kamerans jpg inställningar så nära noll som möjligt.
Detta därför att det histogram man ser också för raw bilden kommer från den lilla inbäddade jpg som finns i raw-filen.
Har man då ökat kontrast, färgmättnad slagit på D-lightning mm. så påverkas histogrammet.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Nu tror jag att jag vet vad du gjort. Du har auto korrekt på i Library modulen. LR försöker alltså göra det bästa av bilden.
Det är därför du får denna stora skillnad.
AFJ
Aktiv medlem
Nu tror jag att jag vet vad du gjort. Du har auto korrekt på i Library modulen. LR försöker alltså göra det bästa av bilden.
Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det för inställning? I Library borde det väl inte finnas någon inställning som påverkar bilden? I Develop möjligen, men inte finns det väl någon inställning där man kan slå på eller av "Auto korrekt"?
Det vore ju inte första gången jag missat något i Lightroom...
AWid
Aktiv medlem
Tja - i biblioteksmodulen finns det ju en del spakar under rubriken "snabbframkallning" som man kan dra i om man inte orkar använda framkallningsmodulen. Det finns också en ruta som heter "automatisk toning" som jag tror egentligen bara sätter vit- och svartpunkt. Men jag har inte sett att det går att ställa in detta som default för alla bilder. Möjligt man kan lägga det som en preset för import.Nu blir jag lite nyfiken. Vad är det för inställning? I Library borde det väl inte finnas någon inställning som påverkar bilden? I Develop möjligen, men inte finns det väl någon inställning där man kan slå på eller av "Auto korrekt"?
Det vore ju inte första gången jag missat något i Lightroom...
Affe.R
Avslutat medlemskap
Bilden är nog rätt exponerad men det "ramla" bort en liten fakta att jag använt ett ND filter men det ska ju i grunden inte ha någon betydelse tycker jag och varför jag använde det va för att få vattnet lite mer mjukt och jag tog bilden ifråga med det på för jag gillade det lite gula å mörka ihop
AFJ
Aktiv medlem
Tja - i biblioteksmodulen finns det ju en del spakar under rubriken "snabbframkallning" som man kan dra i om man inte orkar använda framkallningsmodulen. Det finns också en ruta som heter "automatisk toning" som jag tror egentligen bara sätter vit- och svartpunkt. Men jag har inte sett att det går att ställa in detta som default för alla bilder. Möjligt man kan lägga det som en preset för import.
Ja du har givetvis rätt, det finna begränsade redigeringsmöjligheter även i Library.
Men som du säger, det finns väl inget som gör att man default kan få alla bilder auto-korrigerade - om man nu inte använder någon preset.
AFJ
Aktiv medlem
Bilden är nog rätt exponerad men det "ramla" bort en liten fakta att jag använt ett ND filter men det ska ju i grunden inte ha någon betydelse tycker jag och varför jag använde det va för att få vattnet lite mer mjukt och jag tog bilden ifråga med det på för jag gillade det lite gula å mörka ihop
Jag förstår ändå inte riktigt. Är det verkligen samma bild som "framkallats" i två olika RAW-konverterare med default inställning?
Eller är den mörkare bilden en JPG direkt ur kameran och en andra RAW-bilden av samma exponering men konverterad i Lightroom?
Eller är det helt enkelt två olika bilder? Utsnittet är något annorlunda i alla fall...
Flash Gordon
Aktiv medlem
Ja du har givetvis rätt, det finna begränsade redigeringsmöjligheter även i Library.
Men som du säger, det finns väl inget som gör att man default kan få alla bilder auto-korrigerade - om man nu inte använder någon preset.
Det heter nog numera Auto Tone. Det går att slå på detta i Preferences flik 2 Presets. Klicka ur Apply Auto tone adjustments.
Jag har råkat slå på detta själv vid något tillfälle och det höll på att driva mig vansinnig. Plötsligt blev alla mina importerade bilder konstiga. Tog ett tag att lista ur varför.
Det blir extra illa på mörka bilder. Den drar upp högdagern till höger och svartpunkten till vänster så hela histogrammet utnyttjas.
Det vill man ju inte för en mörk bild.
AFJ
Aktiv medlem
Det heter nog numera Auto Tone. Det går att slå på detta i Preferences flik 2 Presets. Klicka ur Apply Auto tone adjustments.
Jag har råkat slå på detta själv vid något tillfälle och det höll på att driva mig vansinnig. Plötsligt blev alla mina importerade bilder konstiga. Tog ett tag att lista ur varför.
Det blir extra illa på mörka bilder. Den drar upp högdagern till höger och svartpunkten till vänster så hela histogrammet utnyttjas.
Det vill man ju inte för en mörk bild.
Tack för det! Alltid lär man sig något nytt om Lightroom. Hade ingen aning om att den inställningen fanns där! Påverkar denna bara ny-importerade bilder eller alla? Ursäkta frågan men jag vill ju inte prova själv.
Det låter ju som om detta mycket väl skulle vara problemet - Auto Tone ger ibland bra resultat, ibland helt galet. Jag brukar testa det då och då på individuella bilder för att se om det kan vara en bra utgångspunkt men ofta tycker jag det blir för stora justeringar.
Affe.R
Avslutat medlemskap
Ahh nu klicka det till i maskineriet jag va in i en del mappar å letade efter nik colektion då det spökade så tog jag bort det å gjorde en om instalation men då hittade jag inte det först . Kan ju naturligtvis ha av misstag klickat i detta . Som sagt man lär sig alltid något nytt varje dag
Flash Gordon
Aktiv medlem
Tack för det! Alltid lär man sig något nytt om Lightroom. Hade ingen aning om att den inställningen fanns där! Påverkar denna bara ny-importerade bilder eller alla? Ursäkta frågan men jag vill ju inte prova själv.
Det låter ju som om detta mycket väl skulle vara problemet - Auto Tone ger ibland bra resultat, ibland helt galet. Jag brukar testa det då och då på individuella bilder för att se om det kan vara en bra utgångspunkt men ofta tycker jag det blir för stora justeringar.
Vad jag vet påverkar den bara nya bilder. Som du säger är funktionen lurig.
Ibland blir det bra men ibland blir det helt uppåt väggarna.
Om du som exempel har en nattbild kommer den försöka göra dagsljus av det hela.
Så det är något jag inte riktigt förstår meningen med. Man kan använda den till normalexponerade dagsljus bilder.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Ahh nu klicka det till i maskineriet jag va in i en del mappar å letade efter nik colektion då det spökade så tog jag bort det å gjorde en om instalation men då hittade jag inte det först . Kan ju naturligtvis ha av misstag klickat i detta . Som sagt man lär sig alltid något nytt varje dag
Har du fått det att fungera nu?
Worley
Avslutat medlemskap
När man använder en digitalkamera och ett bildredigeringsprogram finns det hundratals om inte tusentals möjliga orsaker till att bilden inte blir som man vill.
Det enklaste och mest konstruktiva sättet att ta kontrollen över bilden är att köpa en bra instruktionsbok.
Till Lightroom funkar Scott Kelbys böcker väldigt bra, både vad gäller grundinställningar och avancerade tekniker.
Om du fotar med Sony kan jag också rekommendera att ladda ner gratisprogrammet Capture One från Phase One. Det är en av de bästa RAW-konverterarna och det finns en specialversion för Sony.
Det enklaste och mest konstruktiva sättet att ta kontrollen över bilden är att köpa en bra instruktionsbok.
Till Lightroom funkar Scott Kelbys böcker väldigt bra, både vad gäller grundinställningar och avancerade tekniker.
Om du fotar med Sony kan jag också rekommendera att ladda ner gratisprogrammet Capture One från Phase One. Det är en av de bästa RAW-konverterarna och det finns en specialversion för Sony.
AWid
Aktiv medlem
Tack för det tippset. Verkar vara en onödig hjärtinfarktsframkallande funktion i LR........Jag har råkat slå på detta själv vid något tillfälle och det höll på att driva mig vansinnig. Plötsligt blev alla mina importerade bilder konstiga. Tog ett tag att lista ur varför.