Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför funkar inte min 300/4 med TC-1,7 converter???

Produkter
(logga in för att koppla)

gnus

Aktiv medlem
Köpte 1,7 convertern (Nikon) men AF funkar inte med denna kombo. Jag kör med en D90, vilket enligt många ska funka fint i "normala" fall.

Blir snart tokig på detta skitet, har haft strul med mitt 300/4 också (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1625415), men detta funkar fint för tillfället när jag använder det utan convertern.

Ska verkligen dyra originalgrejer inte funka bättre än så här???

Om någon har tips på vad som kan vara problemet så snälla hjälp!

//Magnus - Nikontrogen (än så länge...)
 
En 1,7-konverter på ett f/4-objektiv bör innebära att största bländaren blir 6.3 och då är bländaröppningen för liten för att af ska fungera bra. Gränsen brukar gå vid bländare 5.6. Vinklarna in mot af-sensorn blir för snäva. Samma gäller för Canons kameror, och de flesta andra skulle jag tro.
 
Köpte 1,7 convertern (Nikon) men AF funkar inte med denna kombo. Jag kör med en D90, vilket enligt många ska funka fint i "normala" fall.

Blir snart tokig på detta skitet, har haft strul med mitt 300/4 också (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1625415), men detta funkar fint för tillfället när jag använder det utan convertern.

Ska verkligen dyra originalgrejer inte funka bättre än så här???

Om någon har tips på vad som kan vara problemet så snälla hjälp!

//Magnus - Nikontrogen (än så länge...)

Klipp från Cyberphoto. Kan det vara det som är problemet.

"Nikons AF konvertrar kräver inbyggda AF-motorer i objektiven, med övriga Nikon AF-objektiv får man lov att fokusera manuellt."
 
Hur menar du med "funkar inte"?

Fungerar det inte alls så att den inte ens försöker fokusera eller försöker den men hittar inte fokus?

AF-S 300/4 ska funka relativt bra med 1,7X konvertern även om det teoretiskt sett inte borde göra det.
 
Från Nikons objektivbroschyr:

Autofokus möjlig med AF-S och AF-I Nikkorobjektiv
med en ljusstyrka på f/2,8 eller mer
(utom AF-S VR Micro 105 mm f/2,8 G IF-ED)

På normala avstånd fungerar även makrot, men vid korta avstånd blir ljusstyrkan för liten. För ett objektiv med ljusstyrka 4.0 ska inte autofokus fungera med en 1.7 konverter (i alla fall lovar inte Nikon något för en sådan kombination).
 
Jag har fotat mycket med 300/4 och TC1,7. Under normala ljusförhållanden är det inga problem. Att Nikon inte ger någon "garanti" beror förstås på att ingen skall kunna "komma och gnälla".

Det gamla vanliga. Kolla att alla kontakter är rena. Om det inte funkar alls är det första åtgärd.

Ju sämre ljus ju svårare blir det förstås för autofokusen att hitta rätt. Jag har för mig att Canon "låser" kombinationer med sämre ljusstyrka än 5,6 men så är inte fallet på Nikon.

/FW
 
Och många svar blev det, tack för det!

Problemet verkar vara at den inte försöker alls- Det kan emellanåt höras nåt svagt mekaniskt ljud, som om den först bestämt sig för att försöka men sedan ger upp.

Igår var jag ute och fotade i klart och fint väder, starkt solljus och molnfri himmel, men det hjälper inte. Så att det skulle beror på för svagt ljus bör vara uteslutet.

Frode, ja jag antar att jag får köra en vända till med spriten och se om det kan vara kontakterna som felar. Bara at hoppas...

För övrigt, om jag fokuserar manuellt så blir ju resultatet helt klart godkänt. I bra ljus är det absolut inget fel på kvaliten på bilderna.

En annan sak, displayen på kameran beter sig väldigt märkligt, kanske har detta med problemet att göra? La ut en snutt på youtube eftersom det är svårt att förklara med ord:
http://www.youtube.com/watch?v=hWhg8XxqsE4

//Magnus
 
Är konvertern alldeles ny?

Jag har varit med om att alldeles nya objektiv har haft problem med kontakten som om det var någon beläggning som behövde slitas bort från kontakterna.
 
Helmet: nej den är köpt på annons, men ser i stort sett oanvänd ut. Vet faktiskt inte hur mkt den är använd. Får hoppas på att du har rätt...

Funderar på att hitta ngn i närheten med ett annat hus och testa med det. Who knows, kanske felet ligger i min D90...?

//Magnus
 
Med tanke på hur den blippade är det nog någon kontaktfel. (jag gissar på att spänningen växlar för fort mellan kontakerna när det glappar till och skärmen blinkar till, hade det varit mekaniskt fel känns det som om det skulle vara ett mer permanent "fel")
 
Jag har använt 1,7 convertern tillsammans med AF-s 300 f4 på en D200 och det fungerade utmärkt. De konstiga var att när jag sedan uppgraderade till D300 så fungerade inte af längre. Jag har även en AF-s 500 f4 och där fungerar af på båda kamerorna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.