Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför funkar inte kaffebrus (cactus) trådlösa sändare/mottagare
- Trådstartare mie009
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Någon stolle har konstruerat blixtar så att man ska ha samma kontaktdon i båda ändar. De sladdar som har olika är förlängningssladdar.
Det är inte så enkelt att din blixt har gått till sovläge? Om den har gjort det väcks den inte med mindre än att du pillrar på den, när den inte sitter på kameran.
Det finns en C.Fn som hindrar den att somna.
Du får ha blixten på manuell inställning (M) och själv dosera kraften, eller köra med blixtens egen mätsensor och extern inställning på den (ISO och bländare), om det fungerar bra för dig, där du ska fotografera.
Alla inställningar du kan göra på 580 EX II om slav, master, kanaler, ID osv. ska du lämna därhän. De är alla till för att blixten ska kunna fungera i Canons eget trådlösa multiblixtsystem.
Det är inte så enkelt att din blixt har gått till sovläge? Om den har gjort det väcks den inte med mindre än att du pillrar på den, när den inte sitter på kameran.
Du får ha blixten på manuell inställning (M) och själv dosera kraften, eller köra med blixtens egen mätsensor och extern inställning på den (ISO och bländare), om det fungerar bra för dig, där du ska fotografera.
Alla inställningar du kan göra på 580 EX II om slav, master, kanaler, ID osv. ska du lämna därhän. De är alla till för att blixten ska kunna fungera i Canons eget trådlösa multiblixtsystem.
mie009
Avslutat medlemskap
Någon stolle har konstruerat blixtar så att man ska ha samma kontaktdon i båda ändar. De sladdar som har olika är förlängningssladdar.
Följde en sån med blixten när jag köpte den tror du eller var hittar jag en sån?
Nej, det har jag testat (någon annan som hade samma problem hade fått det tipset)
Japp, jag insåg det.
Jahopp...om det inte finns någon annan inställning på blixten jag råkat komma åt så är det väl fel på antingen kontaktyterna eller hela mottagaren. Jag meddelar hur det går.
Tack för all hjälp
Maxieboy
Aktiv medlem
Jag tänkte jag skulle testa med pc sync kabeln men det är jätte märkligt, både min blixt och mottagaren har samma ingång. Pc sync kabel har ju två olika ändar.
Finns det andra sladdar? Jag hittar inga i fotobutikerna.
Jag använder förvisso inte Canon utan en annan ledande tillverkares system. Det kan ju vara något fel på din mottagare som skall utlösa blixten. Kontakta Henrik på Kaffebrus så ordnar han säkert en ny till dig som fungerar. Annars har din blixt ett uttag för PC-sync så du borde kunna koppla en kabel mellan blixtutlösaren (Cactus)och själva blixten. Det finns en kort kabelstump med PC-hane i båda ändarna som passar i blixtens syncingång och Cactus syncutgång. Canon är väl inte världsbäst på produktinformation men jag hittade följande sida där det finns bild på uttagen på blixten. Klicka på muliview.
Joggi
Aktiv medlem
Jag tänkte jag skulle testa med pc sync kabeln men det är jätte märkligt, både min blixt och mottagaren har samma ingång. Pc sync kabel har ju två olika ändar.
Finns det andra sladdar? Jag hittar inga i fotobutikerna.
en sån här kanske? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6980
Måste bara säga att lika många som har en cactussändare som fungerar lika många finns det som har en som inte fungerar. Det verkar vara lite si och så med kvaliteten på dem. Pröva att skicka tillbaks din till kaffebrus och be dom skicka en ny och se om det funkar bättre.
apersson850
Aktiv medlem
Tjugo centimeter? Det var inte långt, det.
Fast har du redan en förlängningskabel spelar det förstås ingen roll.
Någon synkkabel följer i alla fall inte med till 580 EX II. På Canon gör de naturligtvis allt för att du exempelvis ska handla på dig två 580 EX II och en 430 EX II, så att du kan ha dina 580 som A och B och den mindre som grupp C, i Canons trådlösa system. Exempelvis.
Fast har du redan en förlängningskabel spelar det förstås ingen roll.
Någon synkkabel följer i alla fall inte med till 580 EX II. På Canon gör de naturligtvis allt för att du exempelvis ska handla på dig två 580 EX II och en 430 EX II, så att du kan ha dina 580 som A och B och den mindre som grupp C, i Canons trådlösa system. Exempelvis.
MAno07
Medlem
Jag har visserligen Nikon och Sigma blixtar, men jag hade samma problem med den ena av två mottagare, dvs dioden aktiverades när man tryckte test eller avtryckare, men blixten aktiverade inte, hos mig hjälpte det att byta det medföljande batteriet(mottagaren bvar ny ur kartong). Och när det gäller Cactus, är det blixtens begränsningar som är ett större hinder är sändare/mottagre! lycka till!