Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför funkar inte kaffebrus (cactus) trådlösa sändare/mottagare

Produkter
(logga in för att koppla)

mie009

Avslutat medlemskap
De båda LED -dioderna lyser när jag trycker på testknappen men ingen blixt avfyras.
Vad kan jag göra för mer.

Jag har en Canon 40d + speedlite 580EXII

* Jag har ställt in kanalen på sändaren till "O" och "N" (Varför vet jag inte med det var den enda inställningen som gjorde att båda blinkar)

* Jag har monterat mottagaren i Hot-shoe fästet och låst fast den ordentligt.

* Kontrollerat att mottagaren är påslagen (ON)

Nu är jag rådlös...

Jag antar att du menar att du har sändaren i hotshoefästet på kameran? Och blixten ovanpå mottagaren?

Och när du trycker på testknappen på sändaren så blinkar dioderna på mottagren?

Du kanske gjort samma miss som jag gjorde första gången: jag satta blixten i mottagaren från fel håll. Då får den inte kontakt ordentligt. Prova att vända mottagaren (eller blixten) ett halvt varv.

Självklart...korrektion, blixten i mottagaren.

Men i speedlite EXII finns det ett gummiskydd på "displaysidan" som gör att det bara går att sätta in den från ett håll.

Förövrigt är det ju en radiosändare, det ska inte spela någon roll vilket håll jag skickar signalen ifrån. Det är väl IR som mottagare och sändare ska se varandra?

Nåväl, jag har testat från alla håll och kanter. Även testat att gå ifrån ett par meter eftersom det stod i bruksanvisningen att man inte skulle stå för nära.

Men kan jag utesluta kameran i det här. Jag menar ska det gå att tända blixten bara genom att trycka på sändaren eller måste den sitta på kameran?

Mina Cactus fungerar både på kamera och när man trycker på knappen på sändaren. Jag hade en Sigma blixt, den var man tvungen att sätta i ett speciellt läge, säkert så med din blixt oxå, att den ska stå på manuellt eller som slav eller så. Är inte hemma på Canon blixtar.

Aldrig hört talas om "cactus" men kaffebrus säljer väl mest kinaskräp? Tyvärr så är det ju så att man ofta får vad man betalar för. Bäst är nog att kontakta kaffebrus och komma fram till om produkten är trasig och få en ny, eller få pengarna tillbaka och köpa något av de etablerade märkena istället.

Hmm, jag läser mig fördärvad i bruksanvisningen men den tar bara upp hur man gör med flera Speedlites.

Eller kan någon här med samma utrustning ge mig tips annars var jag läser om det här.

Jag har testat att ställa in blixten på "slave" men den bara står och blinkar. Det går att ställa in kanal på blixten också, men det borde ju vara för speedlites automatiken och inte till det här.

Åh, finns det ingen här som gjort det här med en Speedlite 580 EXII?

Aldrig hört talas om "cactus" men kaffebrus säljer väl mest kinaskräp? Tyvärr så är det ju så att man ofta får vad man betalar för. Bäst är nog att kontakta kaffebrus och komma fram till om produkten är trasig och få en ny, eller få pengarna tillbaka och köpa något av de etablerade märkena istället.

Rätt onödigt inslag i debatten tycker jag. Men tack ändå!

Kanske är en korkad fråga men fick du med en sladd mellan sändaren och kameran? Utan den händer inget..

I övrigt funkar den här typen av sändare hyffsat. Ett bra alternativ om man vill leka lite. Ibland slår blixtarna osynkat och även utan att man trycker på avtryckaren ibland men man får vad man betalar för, jag var iallafall nöjd. Det kan bli jobbigt om man ska göra något professionellt eller om modellen är otålig.

I övrigt funkar den här typen av sändare hyffsat. Ett bra alternativ om man vill leka lite. Ibland slår blixtarna osynkat och även utan att man trycker på avtryckaren ibland men man får vad man betalar för, jag var iallafall nöjd. Det kan bli jobbigt om man ska göra något professionellt eller om modellen är otålig.

Ja, jag pluggar nu och är urfattig. Men jag vill ha lite grejer för att testa produktfoto med, lära mig lite om ljus.Jag tänkte ljussätta med lite hemmabygge och bygglampor och använda min speedlite för att färgsätta bakgrunden med.

Om jag nu bara får det och funka.

Kanske är en korkad fråga men fick du med en sladd mellan sändaren och kameran? Utan den händer inget..

Jag har testat med sladden.

Men enligt pellepiano så ska det ju funka ändå, utan kamera. Bara man trycker på knappen. Eller måste den vara monterad på kamerna oavsätt.

Missförstå mig inte nu. Sändaren sitter på kameran och sladden är inkopplad. (även om det står att det ska funka utan sladd, genom hot shoe fästet)

Testa och sök på tex http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/ där de behandlar frågor om just kamerablixtar och sändare mm mm
En man där får det att fungera bara om man inte låser blixten i blixtskon på mottagaren.

Du kan också pröva att använda syncsladden från mottagaren in i blixten ( för den har väl syncingång ).

Jag har testat med sladden.

Men enligt pellepiano så ska det ju funka ändå, utan kamera. Bara man trycker på knappen. Eller måste den vara monterad på kamerna oavsätt.

Missförstå mig inte nu. Sändaren sitter på kameran och sladden är inkopplad. (även om det står att det ska funka utan sladd, genom hot shoe fästet)

Sändaren i blixtskon, sladden inkopplad. Då ska det funka. Det är väl 3 olika kanaler också? Testa byta kanal om det inte funkar efter att du kopplat in sladden.

edit Det är möjligt att det ska funka utan kamera men så här körde jag iaf

Senast ändrad:
Sändaren i blixtskon, sladden inkopplad. Då ska det funka. Det är väl 3 olika kanaler också? Testa byta kanal om det inte funkar efter att du kopplat in sladden.

edit Det är möjligt att det ska funka utan kamera men så här körde jag iaf

Har nu testat att byta kanal, funkar inte.

Alltså jag undrar varför blixtens bruksanvisning är så oinformativ?

Alla dessa inställningar...
Slav ID Master eller slave
Kanalval
Masterblixt av eller på

Och när jag försöker välja manuellt läge tillsammans med slave så blinkar det bara.

Finns det någon här som har en Canon Speedlite 580 EXII och en Cactus wireless trigger?

Alltså jag misstänker starkt att man inte ska behöva göra nån inställning i blixten. Skulle inte det stått i bruksanvisningen i så fall.

Jag har Cactus själv (eller rättare sagt föregångaren Linkstar) men jag misstänker att de är ganska likvärdiga i funktionen. Dock inte kompatibla med varandra.

Sen har jag Pentax kamera och blixt, men det borde väl inte skilja så mycket från Canon.

Första testet är ju att se att sändaren kan utösa mottagaren, genom att trycka på testknappen. Dioden på mottagaren ska då blinka till (och även på sändaren). Detta visar isåfall att sändare och mottagare är på samma kanal och fungerar mot varandra. Så långt verkar det OK för dig.

Sätt sen blixten i mottagaren. Det var här jag satte åt fel håll. Jag menar alltså den fysiska inkopplingen av blixten i mottagaren. Mottagaren har ju en blixtsko, och för att min ska funka så ska allt "se ut" som på kameran, d.v.s. mottagarens blixtsko ska ha öppningen bakåt (mot dig) och blixten sätts in "som vanligt" d.v.s. med baksidan mot dig. Det är alltså inte frågan om vilken riktning radiosignalerna kommer in, utan att kontaktytorna i blixtens sko ska få kontakt med kontaktytorna i mottagrens sko. Sätter jag min blixt åt fel håll så får jag inte kontakt med mittstiftet.

Sätt sen på blixten, låt den ladda upp, och tryck på sändarens testknapp. Blixten ska då fyras av. Vilket läge blixten står i borde inte spela någon större roll, min funkar iallafall både i manuellt och TTL-läge. Det enda som mottagaren gör är ju att kortsluta två kontakter i blixtens sko vilket utlöser blixten

Sen bör man förstås ha blixten i manuellt läge ändå, eftersom TTL-automatik inte kommer att fungera tillsammans med radiosändaren.

Min blixtsko och min blixt har bara en fysisk öppning. Det går alltså bara att sätta på min externa blixt på mottagern på ett håll. Det går inte att göra fel där. Men tack för att du klarade upp det här med ETTL mm.

Suck suck!

Varje gång jag tar en bild så lyser dioden i mottagaren. Men blixten går inte ur sitt viloläge. Det verkar definitivt som att inte blixten och mottagaren kommunicerar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto