Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fungerar inte autofokusen riktigt nära?

Produkter
(logga in för att koppla)

zraz

Ny medlem
Hej!

Jag har köpt ett nytt objektiv (Sigma 17-55 2.8) och håller på att testa det för fullt. En sak stör mig: När jag tar närbilder måste jag gå över till manuell fokus för att komma riktigt nära. Autofokusen vägrar arbeta hela vägen fram, när den ger upp kan jag slå över till manuell och känner då att jag har lite (nästan en cm) spel på fokusringen innan den tar stopp.

Är det här normalt för ett objektiv? Jag har provat objektivet på två olika kameror med samma resultat.

Jag har bifogat två bilder, ingen av bilderna är beskurna bara omskalade. Den som är mest inzoomad har manuell fokus.

Bilagor

• D2H_8806_resize.jpg
    D2H_8806_resize.jpg
    41.8 KB · Visningar: 342
  • D2H_8805_resize.jpg
    D2H_8805_resize.jpg
    45.4 KB · Visningar: 339
Är det Sigma 17-50/2,8 du menar? Närgränsen är ju 28 cm och närmare än så klarar den inte av att fokusera. Sigma 18-50/2,8 klarar väl av några centimeter till.

Det är sigma 17-50 jag menar men jag misstänker att jag förklarade dåligt.

Om jag ställer mig på 28 cm avstånd kan jag fokusera manuellt och det blir skarpt.

För att autofokusen ska fungera måste jag backa till kanske 32 cm, först där får jag korrekt autofokus, går jag närmare markerar kameran att det inte går att fokusera.

När jag har fokuserat så nära som det går med autofokusen, finns det fortfarande lite mer "att ge" genom att gå över till manuell fokus, fokusringen når alltså aldrig sitt ändläge när jag använder autofokus.

Jag vet inte om det gäller just det här, men vissa objektiv har en viss närgräns med AF och sedan gr det att fokusera ytterligare lite närmare med MF.

Jag skulle tro att det beror på att AF-motorn skulle jobba väldigt sakta på så nära håll så om den började jaga fram och tillbaka utan att hitta fokus skulle det ta alldeles för lång tid för den att komma tillbaka till längre avstånd.

Många finare objektiv, speciellt supertelen och macro, har begränsare där man kan ställa in mellan vilka områden AF ska jobba, t.ex. att den inte ska fokusera närmare än tre meter av just den anledningen.

Om jag inte minns helt fel så står det t.ex. i manualen till Nikon 70-200/2.8 att närgränsen med AF är X och med MF är den Y. Som sagt, det här är nog helt normalt i ditt fall också. Har du lusläst manualen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar