Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför försvinner molnen??

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Ok

Jag fotar en hel del natur och landskap, och ofta så tycker jag inte att verkligheten återspeglar sig så bra på bild, nu menar jag himmel med moln!

Ofta går himlen mot en Cyan urtvättad vit blaskig färg till trots för att himmlen är fint blå med vackra gul/vita moln! Hur kommer detta sig?

Jag har provat att köra focus på molnen först detta funkar ok, men motivet som man vill fånga förlorar en massa detalj!

Jag använder ett 70-200 4L Med en Canon 350D!

Hur ska man göra för att få bästa "molnresultat" Ska man ha solen i nacken eller ?

Alla tips och råd tas emot tacksamt!
Svara gärna så uttömande som möjligt så att man kan få många varianter på vad som kan vara fel och liknande!

Vh Thomas
 
photonicdelousions skrev:
Ok

Jag fotar en hel del natur och landskap, och ofta så tycker jag inte att verkligheten återspeglar sig så bra på bild, nu menar jag himmel med moln!

Ofta går himlen mot en Cyan urtvättad vit blaskig färg till trots för att himmlen är fint blå med vackra gul/vita moln! Hur kommer detta sig?

Jag har provat att köra focus på molnen först detta funkar ok, men motivet som man vill fånga förlorar en massa detalj!

Jag använder ett 70-200 4L Med en Canon 350D!

Hur ska man göra för att få bästa "molnresultat" Ska man ha solen i nacken eller ?

Alla tips och råd tas emot tacksamt!
Svara gärna så uttömande som möjligt så att man kan få många varianter på vad som kan vara fel och liknande!

Vh Thomas

Polfilter är en bra början.
 
Ett problem är att kamerans sensor klarar skillnader mellan ljust och mörkt sämre än vad ögat klarar. Det är svårare att få bra exponering i ljusa och mörka områden samtidigt. Ofta får det bli en kompromiss. Svårast är det när man fotograferar mot solen, då blir skillnaderna stora mellan ljust och mörkt. Ofta resulterar det i en vit himmel om marken har blivit bra eller en fin himmel och en för mörk omgivning.

Ett sätt att minska skillnaderna är att skaffa ett tonat gråfilter. Ofta en fyrkantig plastbit med mörk ovandel (tonad) som blir gradvis ljusare. Då kan man med den mörka delen tona ner himmeln och minska skillnade mellan ljust och mörkt.

Ett annat sätt är att ta två bilder. En med fin rätt exponerad himmel och en fin rätt exponerad omgivning och sätta i hop dessa i Photoshop eller något liknande program.

/Gunnar
 
Och avtonade gråfilter.

Antagligen är det för stor skillnad i ljus mellan marken och himlen så kameran har inte möjlighet att exponera båda med detaljer.

Exempel

Singh-Ray är väldigt dyra men den bästa kvalitet du kan få. Bl a Cokin och Hitech gör också dessa filter.
 
Orsaken till problemet är väl ofta att himlen och molnen är ljusstarkare än objektet på marken. Det gör ju att himlen kräver mindre exponering för att bli bra och marken underexponerad. Exponerar du efter marken blir den bra, men himlen överexponerad. Hur man löser detta?
Finns nog många svar, jag ger tre som jag provat. Dock är ingen av dem en universallösning, man får prova lite olika.

1. Använda polfilter. Funkar bra om det inte är för stor skillnad, ger också fin teckning på molnen och en bättre färgmättnad. Har dock en del begränsningar.

2. Använd ett graduerat gråfilter. Då exponeras himmel och markobjekt olika. Använder du den fyrkantiga modellen, typ Cokin, kan du själv bestämma var du vill att toningen skall börja, exempelvis i horisontlinjen. Min åsikt är att detta generellt sett är ett bra sätt att lösa ditt problem.

3. Tag två bilder (kräver stativ och stillastående objekt...). Exponera en gång för bra himmel, en gång för bra markobjektet. Lägg ihop dessa två bilder i ett fotoredigeringsprogram och fixa till dem där.

Vet inte om detta är tillräckligt uttömmande, men det är i alla fall ett svar... :)

/Arne

Edit// Hallå, är jag slö eller?? Skulle inte hämtat kaffet under tiden jag skrev...
 
En riktig soldag med vita moln borde inte ge bilder med utfrätt himmel.
Mend det beror förstås på inställningar i kameran, är kontrasten uppskruvad (många gillar det för att få ”tuffare” bilder) är det klart att himmelen kan bli för ljus.



Men jag har inga problem med motiv av landskapstyp och arkitekturtyp i solljus när jag fotgraferar.
I vissa fall kör jag med två exponeringar, oftast när jag skall fotografera portar eller valv.

Bilden nedan är en råkopia, obehandlad och ändå finns det detaljer i bildens olika delar.

I de vita båtarna skulle jag lägga lite arbete på att ta fram mer detaljer, de finns .
 

Bilagor

  • himmel[1].jpg
    himmel[1].jpg
    36.6 KB · Visningar: 1,914
Det viktiga (åtminstone om man eftersträvar blå hummel) en solig dag är att tänka på ljusets riktning.

Har man medljus, alltså solen i ryggen, är man garanterad en djupblå himmel i bilderna tillsammans med ett bra exponerat motiv.

Med motljus, där huvudmotivet befinner sig i sin egen skugga, blir det knepigare. Då är kontrasten i motivet för stor för att man skall kunna få både blå hummel och välexponerat huvudmotiv.

Sen finns det situationer mellan dessa extremer också. Då får man prioritera vad i motivet som är viktigt. Man kan inte en solig dag förvänta sig lika bra teckning i skuggorna som i de solbelysta partierna och samtidigt ha himlen med i bild.
 
Ja det har varit en hel del bra svar här, jag tänkte knåpa klistra när jag kommer hem så ni kan se lite mer vad jag menar!

Hur sätter man in en bild i tråden?

Sedan gråfilter, kan man då använda tex ett vanligt nd4 filter eller?

Tackar för alla svar!
 
Om motivet är nära kan man också prova att lätta upp det med blixt. Kanske i och för sig är svårt när det gäller landskapsbilder.
 
photonicdelousions skrev:


Sedan gråfilter, kan man då använda tex ett vanligt nd4 filter eller?


Som Erik säger funkar det inte som lösning på ditt problem. Ett gråfilter som ex. nd4 ger samma exponeringsförändring över hela bildytan. Det kan vara bra att använda i andra situationer, exempelvis om man vill ha längre exponeringstid än vad ljusförhållandet medger.

Med ett graduerat (avtonat) gråfilter kan du få normalexponering i en del av bilden och ljusare/mörkare i en annan del. Det är just denna egenskap du skulle kunna vara hjälpt av i din situation.

Men, som påpekats tidigare, detta är bara ett av många sätt att lösa det.
 
Det mesta jag kom att tänka på är väl redan sagt. Tilläggas kan att polfilter fungerar bäst i 90 graders vinkel från solen.

Och och om man fotar svartvitt (vilket jag nästa aldrig gjort) så bör ett oranget filter göra himlen mörkare medan molnen blir fortsatt ljusa.
 
budda skrev:
Och avtonade gråfilter.

Antagligen är det för stor skillnad i ljus mellan marken och himlen så kameran har inte möjlighet att exponera båda med detaljer.

Exempel

Singh-Ray är väldigt dyra men den bästa kvalitet du kan få. Bl a Cokin och Hitech gör också dessa filter.

Om man kollar länken så är det imponerande att se att dessa gradulerade gråfilterna kan hjälpa en så mycket! Självklart är det en fråga om vad man kan med!

Hur som, jag vet att jag inte är i utrustningsdelen. Men dessa Singhray är ju tokdyra :) Så jag kikade lite på Cokin men jag fattar inte riktigt vad jag behöver samt hur stora de är? Jag har 70-200 idag som jag kör 18-55 an på idag som komplement för lite vidare vinkel den ska bytas mot en 17-40 4 L snarast!

Men där har jag ett objektiv med filtergänga 67 och ett med 77 om jag inte missminner mig!
Vad för grejer behöver jag då från Cokin samt passar dessa fyrkantiga filter båda objektiven utan att man behöver två uppsättningar av allt?

Tackar för alla svar!
 
PSD skrev:
Det mesta jag kom att tänka på är väl redan sagt. Tilläggas kan att polfilter fungerar bäst i 90 graders vinkel från solen.

Och och om man fotar svartvitt (vilket jag nästa aldrig gjort) så bör ett oranget filter göra himlen mörkare medan molnen blir fortsatt ljusa.

Ett orange filter tar bort en del av komplimentfärgen blå. Så allt som är blått kommer att bli ljusare vilket framhäver molnens kontraster och allt annat också.
 
photonicdelousions skrev:

Vad för grejer behöver jag då från Cokin samt passar dessa fyrkantiga filter båda objektiven utan att man behöver två uppsättningar av allt?

Med Cokinsystemet behöver Du inte två uppsättningar av allt ... det är det som är det fina !

Gå på Cokins P storlek, det täcker filtergängdiametrar från 48 till 82 mm.

Det ända man behöver ha extra om man har objektiv med olika diametrar är adapterringar för respektive diametrar (se bilden, ringen närmast objektivet). Filterhållaren samt filtren används till alla objektiv man har förutsatt att de ligger mellan 48 & 82 mm.

Rekomenderar filter:

P120 (Gradual Neutral Grey G1)
P121 (Gradual Neutral Grey G2 ND8)

Om det nu är Cokins graduerade gråfilter Du är ute efter.

Mvh. Kristian
 

Bilagor

  • 72a43df0.jpg
    72a43df0.jpg
    22.9 KB · Visningar: 515
Fredrik Calabrese skrev:
Ett orange filter tar bort en del av komplimentfärgen blå. Så allt som är blått kommer att bli ljusare vilket framhäver molnens kontraster och allt annat också.

Precis, men mörkare naturligt vis, inte ljusare. Jag antar att du skrev fel. :)
 
Ok ju mer och mer man går in på detaljerna ju mer känner jag att jag lär mig ... och undrar.
Detta drar mig till en fråga jag ställde innan som mer eller mindre dog ut länken till frågan http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=48890

Efter diskussionen om gradulerade gråfilter och lite sökande så finns det massor med filter, kan det vara så att denna person uppnåt dessa resultat med hjälp av en del kombinationer av filter?

Tackar än en gång alla hjälpsamma människor på fotosidan!

//Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.