Annons

Varför får jag skak / dubbel exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har själv tagit en liknande bild med kraftigt ljus från bilstrålkastare o använde bra optik som inte är flarekänslig utan var bra på att få motljuset bli en snygg stjärneffekt. Tog bilden för ett bevakningsföretag hade södermalm som bakgrund med vatten i strax bakom bilen. Nu var det på analoga tiden annars hade jag kunnat hittat bilden o visat ljussättningen.
 
är det bara delen på ljuslyktorna som är dubbel ? eller är hela bilden (skakig)? om det bara är lyktorna så är det troligen filtret eller möjligen en kombo av optik/filter. Visserligen är 19 sekunder lång tid men o manfrotto 055 av aluminum är kanske inte lika förlåtande mot vibrationer i golv som mina gitzo stativ av kolfiber men har du använt trådutlösare eller fördröjning så borde det inte vara problem med ditt stativ eftersom det är inomhus ingen blåst etc.

Men är det vibrationer i golvet så kan det synas men då borde hela bilden vara skakig annars är det ett filter problem till största sannolikhet. Släng uv filtret bara till för amatörer som är extremt nojiga för repor på optiken ;)
 
är det bara delen på ljuslyktorna som är dubbel ? eller är hela bilden (skakig)? om det bara är lyktorna så är det troligen filtret eller möjligen en kombo av optik/filter. Visserligen är 19 sekunder lång tid men o manfrotto 055 av aluminum är kanske inte lika förlåtande mot vibrationer i golv som mina gitzo stativ av kolfiber men har du använt trådutlösare eller fördröjning så borde det inte vara problem med ditt stativ eftersom det är inomhus ingen blåst etc.

Men är det vibrationer i golvet så kan det synas men då borde hela bilden vara skakig annars är det ett filter problem till största sannolikhet. Släng uv filtret bara till för amatörer som är extremt nojiga för repor på optiken ;)

uv-filter är bara till för säljare som därmed lyckas öka priset med 10% och vinsten med 30% utan att det ger köparen något...OT varning på det men filtret spökar i alla fall på bild två.

Tycker fortfarande det ser ut som ett initialproblem, var är det för brännvidd? Hur lång tid står timern på? Jag har haft liknande problem, manfrotto 055 hade jag också plus kulled, inte fast nog, med tre kilo kamera tar det ett tag innan allt stabiliserats. MEN, ljuset är bara utdraget åt ena hållet. Kul att spekulera men TS bör kunna komma på detta själv med enkla medel vid nästa tillfälle.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.