Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför får jag skak / dubbel exponering?

Produkter
(logga in för att koppla)

sieri

Medlem
Emellanåt när jag fotar med lång slutartid får jag som en "spökexponering" i bilden, ser ut lite som at kameran skulle skakat eller flyttats under exponeringen.

Mina enda teorier är att kameran antingen skakar (fast det borde den verkligen inte göra när jag använder åtdraget stativ på betonggolv, inomhus) eller att spegeln på något vis börjar fällas ner innan bilden slutar tas.

Dum som jag är har jag tagit bort alla exempel eftersom jag sett dem som misslyckade och skräp, men jag har med photoshops hjälp återskapat fenomenet, så jag lägger upp en bild på hur jag menar.

Jag använder en Canon 7D, problemet har kommit lite då och då oavsett optik, men igår använde jag ett Sigma 18-50mm 1:2.8-4.5 HSM tillsammans med ett Roxcore 67mm UV-filter.

Bilagor

• IMG_7917.jpg
    IMG_7917.jpg
    12.4 KB · Visningar: 99
Emellanåt när jag fotar med lång slutartid får jag som en "spökexponering" i bilden, ser ut lite som at kameran skulle skakat eller flyttats under exponeringen.

Mina enda teorier är att kameran antingen skakar (fast det borde den verkligen inte göra när jag använder åtdraget stativ på betonggolv, inomhus) eller att spegeln på något vis börjar fällas ner innan bilden slutar tas.

Dum som jag är har jag tagit bort alla exempel eftersom jag sett dem som misslyckade och skräp, men jag har med photoshops hjälp återskapat fenomenet, så jag lägger upp en bild på hur jag menar.

Jag använder en Canon 7D, problemet har kommit lite då och då oavsett optik, men igår använde jag ett Sigma 18-50mm 1:2.8-4.5 HSM tillsammans med ett Roxcore 67mm UV-filter.

Vad har du får slutartider? Kan ju räcka med vibrationer från spegeln, eller vibrationer från när du trycker på avtryckaren. Prova att använd spegeluppfällning samt trådlös avtryckare (eller använd kamerans timer)

Har du skakreducering/stabilisering i objektivet (OS på Sigma)?
Stäng av den i så fall när du kör med stativ annars kan man få liknande problem när objektivet försöker kompensera för skakningar som egentligen inte finns.

Vad har du får slutartider? Kan ju räcka med vibrationer från spegeln, eller vibrationer från när du trycker på avtryckaren. Prova att använd spegeluppfällning samt trådlös avtryckare (eller använd kamerans timer)

Förlåt, missade att skriva det, jag använde 10sek timer - så skak borde vara uteslutet.
Spegeluppfällning - nu är jag inte med? Syftar du till Live View? (Nej, jag kan inte med kameran särskilt bra)
Körde 20-30 sek slutartid.

Testa utan filter. Reflexer i filtret?

Ska testa det och se om det gör skillnad! Fast då borde det väl egentligen vara på varje bild? Fenomenet kan komma på en av fem - en av tio.

Har du skakreducering/stabilisering i objektivet (OS på Sigma)?
Stäng av den i så fall när du kör med stativ annars kan man få liknande problem när objektivet försöker kompensera för skakningar som egentligen inte finns.

Den var avstängd vid fototillfället, men tack för tipset!

Körde 20-30 sek slutartid.

Eftersom det är så lång slutartid så kan man nog bortse från spegelvibrationer, dom är ju väldigt kort tid jämfört med 20-30s och skulle då inte bli alls så tydligt exponerade.

Och eftersom det ser ut som två ganska skarpa bilder skulle jag först misstänka eventuella filter eller optik.

(ibland kan bildstabilisering göra "hopp" om dom sakta driver iväg mot något ändläge, mitt sigma kan bete sig så ibland. Det skulle kanske också kunna vara en (mer långsökt) förklaring. Edit: Såg nu att du hade den av :))

Här är två av gårdagens exempel på detta fenomen.
På bilden med blixtrar så syns att kameran tagit "bilden" när blixtarna slog "högre upp" än resten av exponeringen (eftersom hela bilen är på ett och samma ställe, men sen när den stod i 19sek till och fångade framlyset har positionen ändrats av någon anledning).

När jag tittar på bilderna blir jag nästan övertygad om att jag måste kollat fel på reglaget för bildstabilisering, eller att spegeln jävlas med mig på något sätt!

Bilagor

• IMG_2432.jpg
    IMG_2432.jpg
    49.6 KB · Visningar: 294
  • IMG_2466.jpg
    IMG_2466.jpg
    33.7 KB · Visningar: 241
Är du säker på att det inte är kulleden eller ett stativben som är på glid?
På övre bilden ser det ut som om objektivet sakta riktats mer och mer nedåt snarare än att bilden hoppat mellan två lägen.
Har du något annat objektiv att testa med för att utesluta att stabiliseringen inte har hyss för sig?
/erik

Vanligt fel, för mig i alla fall. Orsakerna är två, 1) jag har flyttat på mig under exponeringen vilket gör att trycket på underlaget som stativet står på rör sig. Även betong är mjukt om det inte är tjockt nog. Lösning, använd timer och stå still eller stick innan bilden tas. Fjärr funkar förstås. 2) Stativhuvud eller möjligen stativ orkar inte hålla emot vikten. Ett tredje alternativ fast kanske inte i denna miljö, ett ben står på någon spetsig sten e dyl som gradvis trycks in i stativben.

Du har förstås stängt av VR.

Ditt stativ är kraftigt?

Vid denna typ av foto ska man aldrig ha UV-filter på (natt, studio, motljus) men det är inte filtret som spökar.

Jag gissar på att du stått nära stativet och flyttat på dig under exponeringen.

Allt utom de kraftiga strålkastarna är skarpt på bilderna. Typisk filtereffekt vid starkt motljus.

Allt utom de kraftiga strålkastarna är skarpt på bilderna. Typisk filtereffekt vid starkt motljus.

Kolla bilstrålkastarna, det är ingen reflex, ljuset är utdraget till ljusspår. Oavsett detta, UV-filter ska inte vara på.

Det ser ut som kameran rört på sig under den första sekunden och sen är det stabilt.

Bild två ser skräp ut överallt, i den bilden tror jag de mesta skadorna kommer från UV.

Vilken firmware har din kamera?
Canon fixade ett problem med ghosting med firmware 1.1.0, skulle kunna vara relaterat till detta.

Du skulle kunna göra följande.
Ta av filter.
Om inte det hjälper, exponera i liveview för då kanske du kan se eventuella rörelser.
Eller håll en svart kartong framför linsen första sekunderna av exponeringen (så att ev.rörelse intialt hinner stanna av)
Blixten kan du utlösa manuellt i slutet av exponeringen.

Är det en "smart" bil som bländar av vid möte? Dvs reagerar den på blixten rev? Går det läsa ljuset på nåt sätt?

Bra förslag Jan-Olov.
Titta på Live-view med max förstoring en stund; det borde avslöja eventuella vandringstendenser i stativ och kulled
erik

Bra förslag Jan-Olov.
Titta på Live-view med max förstoring en stund; det borde avslöja eventuella vandringstendenser i stativ och kulled
erik

det kan vara svårt att hinna se, den där rörelsen verkar avklinga snabbt, kanske på en bråkdelen av en sekund. Kan vara så kort att det faktiskt är avtrycket som orsakar problemet men det har säkert TS redan upptäckt i så fall, timer eller trådutlösare löser den biten av problemet.

Simon: Använde du möjligen avtrycket på kameran utan att ha någon fördröjning påslagen? Det är mycket svårt att trycka av en tung kamera utan att rubba kameran det minsta.

Förslag #2
Skippa stativet och lägg kameran på ett stabilt bord (eller ännu hellre direkt på betonggolvet) med en lagom tjock bok under objektivet :p
/erik

Tycker iallafall att jag dragit åt stativet överallt, men kan säkert ha missat efter att jag ändrat vinkel eller så - får kolla det ordentligt nästa gång och laborera med lite olika objektiv! (Tackar för tipset om att "övervaka" liveview en stund för att se rörelser)
Stativet är inte underdiemensionerat för kameran iallafall, om man ska tro specen.

Timer har jag använt, och det har tillverkats både lastbilsdelar och hela lok i lokalen så golvet borde vara stabilt nog även fast jag rör mig någon meter ifrån kameran (står ju självklart inte och dansar eller hoppar).

Intressant lärdom att jag ska ta av UV-filtren vid den typen av foto, inget jag hört förut så jag tackar för det!

Firmware har jag inte koll på i huvudet (sitter på jobbet och har inte kameran här) men jag har uppgraderat nån vända iallafall, får kolla när jag kommer hem.

Tipset med en svart kartong framför linsen lät rätt smart, tackar för det! Dock är det inte varje exponering som får den här effekten så det löste sig med att jag bara tog en ny bild.

Tror inte att bilen har någon funktion för automatisk avbländning, men det är bara parkeringsljus påslaget under bilden så det ska inte vara aktuellt. (Det borde inte flytta skärmblinkersen oavsett)

Tycker iallafall att jag dragit åt stativet överallt, men kan säkert ha missat efter att jag ändrat vinkel eller så - får kolla det ordentligt nästa gång och laborera med lite olika objektiv! (Tackar för tipset om att "övervaka" liveview en stund för att se rörelser)
Stativet är inte underdiemensionerat för kameran iallafall, om man ska tro specen.

Timer har jag använt, och det har tillverkats både lastbilsdelar och hela lok i lokalen så golvet borde vara stabilt nog även fast jag rör mig någon meter ifrån kameran (står ju självklart inte och dansar eller hoppar).

Intressant lärdom att jag ska ta av UV-filtren vid den typen av foto, inget jag hört förut så jag tackar för det!

Firmware har jag inte koll på i huvudet (sitter på jobbet och har inte kameran här) men jag har uppgraderat nån vända iallafall, får kolla när jag kommer hem.

Tipset med en svart kartong framför linsen lät rätt smart, tackar för det! Dock är det inte varje exponering som får den här effekten så det löste sig med att jag bara tog en ny bild.

Tror inte att bilen har någon funktion för automatisk avbländning, men det är bara parkeringsljus påslaget under bilden så det ska inte vara aktuellt. (Det borde inte flytta skärmblinkersen oavsett)

uv filter är inget som tillför något släng det. Sedan det är ingen nyhet att uv är direkt dåligt när det är skarpa ljuskällor med. Jag tror problemet är uv filtret garanterat en viss del sedan om det är en kombo med ett inte klockrent stativ är oxå ett alternativ. Vad har du för stativ o kulled?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar