Annons

Varför digital system kamera istället för vanlig digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

egolf

Medlem
Jag har tänkt att köpa ny kamera och är ganska sugen på att köpa en digital system kamera. Men jag undrar lite varför jag igentligen ska köpa det och inte bara en vanlig digitalkamera.

Så jag skulle vara tacksam om jag fick lite tips om varför och så. Och vad för något märke/modell man skulle rikta in sig på m.m. Hälst under ca 10000kr
Det jag fotar är väl lite alltmöjligt mästadels naturbilder och kort på vänner m.m.

//Simon
 
Ok, några reflektioner från en som tror att han vet någå... ;-)

Om du inte fotat mycket tidigare tror jag att en digital kompaktare kunde vara ett bra första val. Vad det lönar sig att kika på för kompaktare vet jag inte - det finns en uppsjö av modeller - och många modeller ger ganska mycket friheter som liknar de möjligheter en systemkamera ger. Dvs du kan ställa bländare och slutare själv etc. En del, men inte många (?) ger dej möjlighet att byta objektiv också. Men det är frågan om begränsade möjligheter om jag förstått det rätt - det var det Joakim syftade på tror jag... :)

Orsaken till att jag tror att en digital kompaktare passar dej bäst just nu är att en digital systemkamera är relativt dyr. Dessutom kostar kringutrustning som objektiv, stativ, filter m.m också en hel del. Vidare så kräver systemkameror en del kunskap om man vill utnyttja dem fullt ut - och det vill man väl om man lägger ut tusentals kronor på en. Det är ju ingen vits att betala 10,000 för en DSLR och sen bara använda auto-programmen... Med en digital kompaktkamera kan du lära dej en hel del om fotografering och senare byta upp dej till en DSLR.

Kunskap om hur man bäst använder systemkameror får man ju förstås bäst genom att... använda systemkameror. Men istället för att genast slå till på en DSLR kan du ju kombinerar en digital kompaktkamera med en hyfsad analog systemkamera - typ Canon 300. För 3000 kronor (?) borde du få en Canon 300 med en normalzoom, typ 28-80 eller så. Den vägen kan du lära dej att använda alla de möjligheter en systemkamera ger och sen senare byta mot en DSLR. Mycket kommer att hända på DSLR-fronten och priserna kommer säkert att sjunka under de kommande 6-12 månaderna.

Som med varje ny hobby måste man ju överväga hur mycket man är beredd att satsa - att genast hugga på en DSLR + optik är kanske lite over kill i början. Efter bara några månader med en digital kompaktkamera eller en analog systemkamera börjar du få känsla för vad det är du egentligen vill ha. Kanske det visar sig att kompaktaren duger bra - eller så inser du att den ingalunda räcker till...!

Så lite kvällsfilosofernade... kanske nån annan har synpunkter också? :)
 
Okej tack! om jag beslutar att köpa systemkamera så vad tycker ni om Sony CyberShot DSC-F828 och Minolta Dimage A2?
 
Utan att känna till de kamerorna och exakt vad dom kostar så tror jag att du i pengar rör dej i närheten av Canons 300D och Nikons D70. Med risk för att trampa Sony- och Minoltaägare på tårna så skulle jag säga att det i så fall lönar sig att kolla in just 300D och D70 närmare...!
 
Dom två är inte systemkameror, visst finns det lite vidvinkel/telekonvertar och andra prylar, men det går inte att byta optik t.ex. så enligt min definition iaf är de inga systemkameror. Hur bra de är kan jag tyvärr inte uttala mig om.

//David

EDIT: såg att Highweiss hann före, jag syftar alltså på Minoltan och Sonyn, inte 300D/D70.
 
Ingen av dom är "systemkamera" i den bemärkelsen som avses vanligen.
Det krävs att kameran ingår i ett system av optik, sökare, mattskivor, handgrepp, bakstycken osv.

Hurvida dina val är bra kan jag ej avgöra, sony har väl fått en del skit i tester omjag inte missminner mig.

Edit, oj, jag skrev visst för sakta, ursäkta upprepningen!
 
bra digital halvsystem kamera

Jag kör bara vanlig analog system kamera men har funderat på digital men tycker det är för dyrt fotfarande men tänker skaffa Minolta Dimage Z 3 som är på väg, den har zoom på 420 mm och det räcker för det mesta, har kollad bilder tagna med digital system och tycker att de har svort med vita färger, det är som om den är utfrät.
 
Fördelelarna med en systemkamera är väl, som jag ser det, först och främst snabbheten och att man har en riktig optisk TTL-sökare, vilket inte så många av kompaktkamerorna erbjuder.
Nackdelen är att det blir en del dyrare. Om man tittar på de billigare DSLR:erna så är det ju främst 300D och D70 som är aktuella, prismässigt. Själva husen kostar väl runt 10000kr. Sedan tillkommer objektiv (man kan ju med fördel köpa kit:en för att få en prisvärd normalzoom tillsammans med huset) och då går det loss på lite mer. Sedan tillkommer minneskort, väska, kanske ett extrabatteri osv osv. Så du kommer nog att hamna runt 15000kr i runda slängar för ett "startkit" med DSLR. Då bjuds du inte alls samma möjligheter vad gäller makro eller tele som de flesta utav kompaktkamerorna kan ge möjlighet till. Då tillkommer ytterligare objektiv. Sådär fortsätter det.
Med en digitalkompakt får du en rätt bra helhetslösning att börja med. Du har rätt bra makromöjligheter, i många fall rätt hyfsad tele osv osv osv. Du får alltså en mer komplett kamera redan från början. Sedan finns det vanligen tilbehör för att ytterligare bättre på kompaktkamerorna såklart. :)

Som du kanske anar så lutar jag lite åt samma håll som Andreas. Det kan vara bra att börja med en lite mer avancerad kompaktkamera med manuella inställningsmöjligheter och känna på det lite. Efter ett tag känner man ju vad man vill ha och vad man saknar.

Själv började jag med en Canon A70 och blev biten av foto. Nu har jag nyligen uppgraderat till en DSLR med allt vad det innebär. Jag kände att det var det rätta för mig. Nu har jag en lång vandring av utgifter framför mig. :)
 
En liten kamera som man kan stoppa i fickan har ibland sina fördelar och skall inte föraktas.
 
manuell instälningar

Jag kör med en Eos 10s och en Olympus OM 40 men de har jag två opjektiv till varje dera och de är inte lätta att släpa med pluss stativ, då är det bättre om man har kamera som täckar hela zoom området som man behöver.
 
Bara för att prova dig fram och få en känsla för systemkaror, så kan du köpa en rejält begagnad systemkamera för en spottstyver, redan för en tusing kan du få riktigt bra grejor. En tusing kan det vara värt bara för att prova på systemkamera, det är en helt annan känsla att fota med det än en kompakt, oavsett om den är digital eller ej. Det är ofta tom. en bättre känsla i gammelkamerorna utan autofocus än vad det är med DSLR. Efter din lilla "prövotid" så kan du mest troligt sälja grejorna igen för ungefär samma peng, inte bortkastade slantar mao. Efter det har du en helt annan kompetens för dina "kamerabeslut", fast jag tror att du behåller grejorna ändå om du följer mitt råd (folk har en förmåga att fästa sig vid gamla kameror :)

Vid sidan om min 300D så har jag själv en gammal "supermanuell" Chinon med tre objektiv, den kameran är jättehärlig att fota med, ibland svär jag åt digitalens rattar o knappar, dess ynkliga sökare och almänna plastighet och önskar -tänk om gamlingen ändå var digital..
 
Efter att ha blivit med "digitalare" så tycker jag att kompaktkameran väl täcker de krav jag har på kameran. Familje bilder och som minnesbank. Fotar det som jag vill komma i håg att titta på senare.

Men den är ett utmärkt medel för att ta bilder, typ anteckningar, för de bilder som jag sen vill komma tillbaka och ta. Då anväder jag mellanformatarn till att ta de bilderna. Men jag tar massor av bilder för att sen studera för vad jag verkligen ska ta sen.
 
jag har haft en canon digital ixus (den första) i 3år nu... för ungefär en månad sen köpte jag en D70 ........ jag går ALDRIG tillbaka!!!!!!

visst är ixusen bra mycke mindre men det är en sån otrolig jävla känsla på D70n... speciellt hastigheten!

Gå till någon butik med bra service och be å få känna på lite olika kameror.

Jag tycker nästan att antingen köper man en jääävligt liten kamera, eller så köper man en riktigt DSLR, ingen "kompakt-kamera med mycke zoom".

//Dan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.