Annons

Varför detta missnöje med utvecklingens framsteg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Läser och åter läser dessa XXX vs XXX och att man ifall XXX inte skärper sig gentemot konkurrenten XXX så lämnar man XXX för att byta system till XXX.

För att ta ett konkret exempel så när 5D MkII dök upp så var det WOW och tillsammans med L-objektiven så producerade dom ruskigt bra bilder på händerna hos en kompetent fotograf som inte behöver justera så mycket i bildbehandlingsprogram. Kanske ev nån dammkorn, softning av hud och pålagd vinjettering (basjusteringar, inte försöka rädda bilder justering för då är det inte kameran som felar utan fotografen)
5D MkII används ju för bl.a. produktfoto, studio och reproducering för STORA förstoringar med Superb kvalité.

Och helt plötsligt så dyker det upp nyare kameror som har bättre upplösning och bättre DR, ännu fler ISO steg eftersom brus vid höga ISO är snäppet bättre än konkurrenten. Och nu är visst 5D MkII skit?????

Skärpning!!! Kameran blir inte sämre för att någon nyare kommit ut med bättre prestanda och heller blir man inte sämre fotograf. Inte helle blir de bilder som man en gång och alla andra tyckt varit WOW har blivit sämre.

Visst kan man rädda fler bilder och ta "bättre" foton med sämre ljus och bättre DR när mörkret faller. Men då tycler jag att man ska lära sig fotografera först och veta när man egentilgen behöver dessa superhöga ISO och vilket syfte.

/Stefan

Vi har haft diskussionen förr.

Visst finns det en och annan som överreagerar men de allra flesta har väl en ganska realistisk syn på det hela. Hur många skulle kalla 5D mk II för skit???

Däremot är det flera personer som följer den tekniska utvecklingen noga och noterar att tillverkar X just nu har en teknik som är bättre än tillverkare Y. För dem är det förstås intressant att notera, diskutera och värdera de skillnader som faktiskt finns.

Alltså, jag tycker rubriken "missnöje med utvecklingen" är helt missvisande - de flesta välkomnar den tekniska utvecklingen.

Mina tankar.

Jag började fundera på att ge bort min 5D mkII till min sjuåriga son för att slippa skämmas över att ha den ligga i min kameraväska....

Skämt åsido.
Många nöjer sig inte med att ha annat än det absolut bästa och då blir helt plötsligt allt annat "dåligt".

Jag hittar ofta fantastiska bilder tagna med kameror som vid det här laget borde vara oanvändbara.
Bilder som jag själv bara kan drömma om att få till. Då inser jag rätt snabbt att det är jag som är den stora tekniska begränsningen.
Många av de finaste bilder jag sett är tagna av yngre tjejer som använder mer eller mindre de enklaste kamerorna på marknaden.

Fördelen med ett stort DR eller möjligheten att ta brusfria bilder är ju att kamerorna blir mer förlåtande för sådana som jag.

Jag tycker att det är en intressant jämförelse som Mikael lagt fram i den andra tråden.
Trots att den egentligen saknar betydelse för mig personligen eftersom jag inte har en sådan budget till mitt fotande att jag kan byta system så fort det kommer något bättre.

Men det hans jämförelse visar är ju vad jag förhoppningsvis kan förvänta mig av en uppföljare när Canon försöker ta igen det här försprånget.
Själv är jag så okunnig att jag aldrig kommit på tanken att börja jämföra dessa saker och då är det ju bra att det finns andra som gör det så jag får lära mig något. :)

Men jag kan hålla med.
Ibland känns det som att det växer fram ett oförtjänt missnöje med den fina teknik som redan finns.

Jag skulle vilja säga "många nöjer sig inte med annat än det absolut senaste"!

Men det är ju så med teknik som utvecklas. Saker blir sakta men säkert bättre, vissa modeller är mer lyckade än andra.

Förmodligen kommer just fotografernadet att se revolution på revolution under ett par årtionden i alla fall. Men det är bara min personliga tanke och förväntan.

Än så länge anser jag att min Canon 7D verkligen levererar! För att jag skall få bättre bilder så behöver jag själv bli bättre, kameran lyfter mina skott något.

Jag tror att morgondagens kameror har fler funktioner för att du skall ta rätt bilder, kanske att kameran talar om för dig att motivet är tråkigt, eller "stööön,, om jag får lägga mig i lite så måste jag bestämt påpeka att just detta motiv har fotograferats av 10443255 personer de senaste 1.32 åren, om du vill lyckas bör du gå 50 meter åt höger, lägg dig ner på mage och vips,, DÄR är du ensam om att ta just den bilden"

Är inte fenomet ett ganska typiskt manligt/prylnerd-problem? Samma mekanism driver väl 'behovet' att uppgradera till senaste macen/programversionen/etc. Ett hastigt överslag ger vid handen att det förekommer ganska få kvinnoröster i såna här diskussioner.

Gäääsp...intet nytt under solen....detta fenomen är lika gammalt som digitalfotografin. "It's human nature...predominantly male human nature" ;)

Det har nog stor betydelse för vissa, mindre för andra, och sen har vi prylnördarna =)

Som journalist e.d. kan det naturligtvis vara fantastiskt skönt att ha det senaste inom brusmängd och DR. Många gånger kanske det avgör om det blir någon bild överhuvudtaget?

Det skulle många gånger vara ytterst skönt för mig också, men inte så skönt att det motiverar en uppgradering. I och med att jag bytte från 400D till 40D passerade jag gränsen för vad som "duger finfint" åt mig, så att säga. Köpte en 350D begagnad häromdagen också. Duger också finfint, trots att det är en värdelös fossil som borde avlivas på plats ;)

Prylnördarna behöver vi kanske inte diskutera. Här finns varken rim eller reson, vilket de allra flesta av oss någon gång upplevt =)

Jag tycker dock bestämt att vi ska tacka dessa missnöjda gnällspikar. De driver på utvecklingen och gör det bara bättre för oss andra när vi någon gång i framtiden skall byta upp oss =)

Sån tur att mentaliteten finns

Jag är jättenöjd med att denna mentalitet finns hos så många, om inte skulle jag inte kunna köpa en lätt begagnad/testad proffskamera med för mej superprestanda för ett pris som knappt överstiger en ny instegsmodell. På den "gamla goda analoga tiden" var detta verkligen inte fallet, en kvalitetskamera var ju nästan ett investeringsobjekt. Tack alla ni som måste ha det absolut senaste, ni ger mej möjlighet att ha en utrustning som jag egentligen inte har råd med.

jag hejjar också ivrigt på prylbögeriet, byt DIREKT det kommer nåt nytt, så köper jag eran "skit" till bra pris beggat och fotar med sedan :)

Jag hittar ofta fantastiska bilder tagna med kameror som vid det här laget borde vara oanvändbara.
Bilder som jag själv bara kan drömma om att få till. Då inser jag rätt snabbt att det är jag som är den stora tekniska begränsningen.

Helt korrekt. Men man får inte glömma att idag kan man bara drömma om att uppnå en högre bildkvalité på sina bilder om man vägrar bildbehandla.

Om du inte lär dig digital bildbehandling och använder det flitigt på dina bilder så kommer de alltid se grå och trista ut - och då är det klart att man klagar på dagens digitala produkter. Med 10x15 papperskopior från negativfilm från ett labb som INTE skannar av negativen på 0,5 sek utan kopiera bilderna på riktigt fotopapper så har en Jpeg direkt ur digitalkameran inte en chans.

Helt korrekt. Men man får inte glömma att idag kan man bara drömma om att uppnå en högre bildkvalité på sina bilder om man vägrar bildbehandla.

Om du inte lär dig digital bildbehandling och använder det flitigt på dina bilder så kommer de alltid se grå och trista ut - och då är det klart att man klagar på dagens digitala produkter. Med 10x15 papperskopior från negativfilm från ett labb som INTE skannar av negativen på 0,5 sek utan kopiera bilderna på riktigt fotopapper så har en Jpeg direkt ur digitalkameran inte en chans.

Jo jag fotar bara i Raw och efterbehandlar alla min bilder mer eller mindre beroende på vad jag vill ha.
Det jag syftade mest på är den kreativitet som många fotografer levererar utan att behöva ha det senaste inom tekniken.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto