Annons

Varför detta intervall?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clouseau

Aktiv medlem
Jag har ställt frågan förrut men då direkt till Christer som är kodknackare här (om jag inte har helt fel för mig) men tycker att man gott kan ta upp den i forum också.

Varför finns det ett intervall mellan 640-740pix på längsta sidan när man lägger in ett foto där fotosidan komprimerar bilden men det untan att den går att förstora? Det finns mängder med foton här på FS som är förstörda pga av det. För mig hade det logiska varit att bilder upp till 640 händer det inget med. Bilder större än 640pix på längsta sidan blir komprimerade till just 640pix men går att förstora till ursprungsstorleken. På så vis blir inga bilder fördärvade av FS komprimering med mindre än att det finns en bra version att plocka fram också.

Jag vet att ursprungsanledningen egentligen är att det finns folk som lägger in bilder i storlekar i stil med 650pix och att det då kan vara lite fånigt att behöva vänta på en ny nedladdning på en marginalt större bild när man sitter på ett slött modem, men ärligt talat, är detta verkligen fortfarande ett problem? Sitter folk på 28.8 som de kanske gjorde när den här storleksregeln skapades?

Det är ganska frusterande att varje dag läsa under bilder "jag vet inte varför bilden blir oskarp när jag lägger in den på FS". Jag tycker antingen att man ska ta bort intervallet eller förklara på ett ordentligt sätt hur intervallet fungerar och det på ett ställe där folk verkligen blir uppmärksammade på det. För ser man till hur många som lägger in bilder på fel sätt idag så måste det betyda att FS har misslyckats med att få fram informationen.

Nej jag är inte gnällig och jag tycker för övrigt att FS är en väldigt bra sida (så var det sagt :)

-h

(Kan vi inte få helgledigt som andra :)

Clouseau skrev:
Varför finns det ett intervall mellan 640-740pix på längsta sidan när man lägger in ett foto där fotosidan komprimerar bilden men det untan att den går att förstora?

Visst kan vi ta bort det där "icke zoombara" intervallet; fler och fler skaffar bredband och har man det inte drar man sig nog för att trycka Förstora ändå. Någon som inte håller med Henrik ang detta?

Vår maxgräns är 1024x1024 så bilder kommer ändå förminskas om man laddar upp tex orginalformat ur kameran.

En fråga är varför folk gör bilder i så udda bredder som tex 650 pixels? Varför har man hamnat på den storleken? Vi ökade till 640 pixels då det är en så vanlig standardstorlek i många programs menyer över format man kan förminska till.

He he... Sorry Christer, jag trodde inte det fanns röda dagar på FS! ;o)

Jag tror att man många gånger hamnar i det intervallet för att man vill ha en hyfsat stor bild men den ska ändå inte behöva scrollas. Förinställda storlekar viste jag inte ens att det fanns, såvida du inte menar de i kameran. Men då snackar vi väl mobiltelefon för att det ska hamna under 740 ;o)

Till syven och sist så är det ju trots allt så att många laddar bilder just i det intervallet så det är ju ett problem.

Clouseau skrev:
Till syven och sist så är det ju trots allt så att många laddar bilder just i det intervallet så det är ju ett problem.

Det enda problet jag ser i så fall är att de inte är läskunniga. OM man tagit sig tiden att läsa informationen om uppladdning på FS så hade man sett att det är 640px som gäller, vill man ladda upp större så är det okej. Men då förstår jag inte varför man inte använder max, eller åtminstonde omkring maxstorleken..

http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm

Jeppe skrev:
Det enda problet jag ser i så fall är att de inte är läskunniga. OM man tagit sig tiden att läsa informationen om uppladdning på FS så hade man sett att det är 640px som gäller, vill man ladda upp större så är det okej. Men då förstår jag inte varför man inte använder max, eller åtminstonde omkring maxstorleken..

http://www.fotosidan.se/cldoc/imageupload.htm

Vill man leta syndabock kan man lika väl lägga det på FS som inte har funnit ett bra sätt att få fram informationen på, eller hur? Man kan skriva hur många länkar man vill osv men folk kommer inte att läsa dem så varför inte lösa problemet på ett annat sätt som är lättare att styra? Personligen kan jag tycka att det varit betydligt bättre att bara ta bort intervallet då det i mångt och mycke spelat ut sin roll.

Varför man inte vill lägga en bild i maxstorlek kan ha många förklaringar t ex att man inte vill behöva scrolla för att se hella bilden på en gång, att man vill ha åtminstonne lite passepartout runt hela bilden, att kvaliten på bilden inte riktigt klarar den storleken men om man minskar ner den några steg så blir det godtagbart och man vill ha den stor som möjligt med godtagbar kvalité osv.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto