Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför döljer vissa sin EXIF-data?

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Den största inspirationen torde vara den färdiga bilden, själva bild-iden, kompositionen och motivvalet.
Just det.

Kan de som framhåller nyttan av Exif data förklara vad man kan lära sig av det? Jag förmodar att de flesta använder ngt slags automatik, så det man ser är de värden på bländare eller tid eller både och, som kameran valt. Inte så värst spännande. Den valda bränvidden kanske ger något men har man sedan beskurit bilden efteråt är den ju inte till mycket glädje heller. Eventuella modiferingar av färger, vitbalans osv återfinns väl inte i exif data förmodar jag. Särskilt som många anhängare av rå-filer just brukar poängterar att man kan strunta i hur kameran är uppsatt då "allt kan fixas till i efterhand".

Är det några andra än kalenderbitare som har glädje av exif-data?
 
Nej, vi har väl iofs olika sätt att lära men..

Personligen tror jag att man kan bli lite lurad av att låsa för mycket på EXIF eftersom ljusförhållanden m.m. är så skiftande. Möjligen att man kan få en uppfattning om skärpedjupet vid en viss bländare/brännvidd men vad gäller ISO, slutartid, WB o.s.v. så känner i alla fall inte jag att det skulle ge så mycket eftersom jag då måste återskapa de faktiska ljusförhållandena. Så resonerar jag, kanske helt fel.

Jag tror att ett uppövat bildseende, kunskap om kompositioner och att kunna hantera sin utrustning kommer att ge snabbare och bättre bildresultat. Synd att den insikten kommit så sent... :)

/Arne
 
tormig skrev:
Just det.

Kan de som framhåller nyttan av Exif data förklara vad man kan lära sig av det? Jag förmodar att de flesta använder ngt slags automatik, så det man ser är de värden på bländare eller tid eller både och, som kameran valt. Inte så värst spännande. Den valda bränvidden kanske ger något men har man sedan beskurit bilden efteråt är den ju inte till mycket glädje heller. Eventuella modiferingar av färger, vitbalans osv återfinns väl inte i exif data förmodar jag. Särskilt som många anhängare av rå-filer just brukar poängterar att man kan strunta i hur kameran är uppsatt då "allt kan fixas till i efterhand".

Är det några andra än kalenderbitare som har glädje av exif-data?

Du har en point där och jag håller med dig om att EXIF är inte avgörande för hur man lyckas ta bilder. Men om man vill använda det manuella läget oftare så kan det vara viss hjälp att veta slutartid och bländartal.

Jag startade diskussionen för att jag var nyfiken på anledningar för varför vissa döljer sin EXIF här. Och jag har fått många anledningar till svar.
 
Rei Trulsson skrev:
Du har en point där och jag håller med dig om att EXIF är inte avgörande för hur man lyckas ta bilder. Men om man vill använda det manuella läget oftare så kan det vara viss hjälp att veta slutartid och bländartal.

Jag startade diskussionen för att jag var nyfiken på anledningar för varför vissa döljer sin EXIF här. Och jag har fått många anledningar till svar.
Nyfikenhet är bra! :)

Kom bara ihåg att även i manuellt läge kan det skilja oerhört mycket i exponeringsdata mellan två olika tillfällen. Mitt råd är därför att utgå från din ljusmätare hellre än på andras exif. Om du utgår från exif vet du ju inte om fotografen har exponerat "rätt" eller under/överexponerat, du ser bara ett värde i siffror. Dessutom kan ju detta, som någon var inne på, ha justerats i efterhand.



/Arne
 
Arne S skrev:
Nyfikenhet är bra! :)

Kom bara ihåg att även i manuellt läge kan det skilja oerhört mycket i exponeringsdata mellan två olika tillfällen. Mitt råd är därför att utgå från din ljusmätare hellre än på andras exif. Om du utgår från exif vet du ju inte om fotografen har exponerat "rätt" eller under/överexponerat, du ser bara ett värde i siffror. Dessutom kan ju detta, som någon var inne på, ha justerats i efterhand.



/Arne

Ja, många har bekräftat att EXIF-data är opålitlig informationskälla. Inser nu det efter många olika svar här.

Nej, nu ska jag ut i det fina vädret och plåta lite gatufoton. :)
 
Det är lätt att fotografera, läs bara instruktionsboken. Svårigheten i bildskapandet ligger i att visa något väsentligt och att verkligen få det sagt.

Tror det var någon känd fotograf som uttryckte sig så......

Med andra ord kanske man skulle kunna uttrycka sig så här: Skit i Exif, titta på bilden och försök finna något väsentligt i den.

Förmodligen upptäcker man ganska snart att väldigt få bilder har något väsentligt att säga eller ger några bestående intryck/värden. Men när man väl hittar sådana bilder ska man stanna upp, njuta och titta, men inte minst försöka analysera vad det är som fångar mig. Av Exif kan man väldigt sällan utläsa det som är viktigt i bildskapandet, inte ens rent tekniskt tror jag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.