Annons

Varför buktande skärpeplan har så stor betydelse.

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Roger Cicala fortsätter med sin mycket intressanta artikelserie om testning av objektiv.
Ofta pratas det om MTF-kurvor, kantskärpa och mjukhet. Men det viktiga skärpeplanet glöms bort.
Här reder han ut varför det är viktigt att känna till det buktande och kanske tiltade planet och hur man kan använda det.

Jag håller med om att det kan vara viktigt att känna till hur skärpeplanet är på sina objektiv för att kunna använda dem kreativt på bästa sätt, t.ex. att använda ett objektiv som är "krökt" för att fotografera porträtt. Däremot tänker jag nog att jag gärna bara vill äga objektiv som har så rakt skärpeplan som möjligt och sedan rätta mig efter det. Det är nog min utgångspunkt i alla fall.

Kul dock att det i artikeln nämndes att just Canon 24-70/4L IS har ett buktande skärpeplan eftersom (som du vet) jag mer eller mindre har bestämt mig för att använda det objektivet för mitt arkitekturfotograferande istället för Sigma 35/1.4 Art och Canon 40/2.8 STM. Det buktande skärpeplanet (eller kantskärpan som jag tänker på det som) är ju det främsta skälet till att jag har tvekat att använda 24-70:an för just arkitekturfotograferande.

Men jag har nog kommit till insikten att det är en sak att som "fotonörd" och upphovsman studera "kantskärpan" på en bild av en tegelvägg i 100% inzoomning och en annan sak när en "vanlig utomstående betraktare" tittar på samma bild. Troligtvis en bild som då också är något beskuren. Är buktningen av skärpeplanet väldigt påfallande (vet inte om det gäller Canon 35/2 non IS eller om det faktiskt är dålig kantskärpa på det objektivet) så är det en helt annan sak eftersom det förstör bilderna.

Jag vet egentligen inte om det har någon praktiskt betydelse i orsaken till oskarpa hörn, det är ju aldrig bra oberoende på orsak. Oftast vill man ju klara allt med en bild, men vill man prova så kan man ju ta en bild med fokus i mitten och fyra bilder till med fokuspunkten så långt ut i kanten som kameran tillåter och sedan stacka dessa fembilder och jämföra med den med fokus enbart i mitten

Jag håller med om att det kan vara viktigt att känna till hur skärpeplanet är på sina objektiv för att kunna använda dem kreativt på bästa sätt, t.ex. att använda ett objektiv som är "krökt" för att fotografera porträtt. Däremot tänker jag nog att jag gärna bara vill äga objektiv som har så rakt skärpeplan som möjligt och sedan rätta mig efter det. Det är nog min utgångspunkt i alla fall.

Kul dock att det i artikeln nämndes att just Canon 24-70/4L IS har ett buktande skärpeplan eftersom (som du vet) jag mer eller mindre har bestämt mig för att använda det objektivet för mitt arkitekturfotograferande istället för Sigma 35/1.4 Art och Canon 40/2.8 STM. Det buktande skärpeplanet (eller kantskärpan som jag tänker på det som) är ju det främsta skälet till att jag har tvekat att använda 24-70:an för just arkitekturfotograferande.

Men jag har nog kommit till insikten att det är en sak att som "fotonörd" och upphovsman studera "kantskärpan" på en bild av en tegelvägg i 100% inzoomning och en annan sak när en "vanlig utomstående betraktare" tittar på samma bild. Troligtvis en bild som då också är något beskuren. Är buktningen av skärpeplanet väldigt påfallande (vet inte om det gäller Canon 35/2 non IS eller om det faktiskt är dålig kantskärpa på det objektivet) så är det en helt annan sak eftersom det förstör bilderna.
Om jag vore i dina kläder så skulle jag testa EF 35/2 enligt metoden som Cicala använder. Det kan vara kul att veta om man enkelt kan komma förbi dåliga kanter eller inte.
Lite kuriosa är annars att objektivet passar bra o man vill ta svartvita bilder och få fram ett klassiskt analogt utseende. Ta vara på vinjettering och spretig bokeh. Om inte annat så verkar det vara lite trendigt nu.

"Lär känna ditt objektiv"
Cicalas andemening är väl att man bör pröva sig fram med sitt nya objektiv och lära sig bemästra eventuella svagheter och kanske vända det till en fördel.

Trots gråvädret testade jag mitt gamla EF 24-70/2.8 L idag med avseende på skärpeplan och kantskärpa.
Objektivet är känt för buktande skärpeplan "field curvature":

Jag tog 5 bilder med fokus på olika avstånd. Resultatet blev väl som förväntat eftersom jag lärt känna gluggen vid det här laget.

Här finns en av testbilderna i full storlek för den som vill pixelpeepa, tryck pilen nere till höger för att visa full storlek:

24mm f11, fokus på staketet.

Det blir inte full pott i hörnen, men vem bryr sig om det?_38A3852_1024.jpg

Ny test av EF 24-70 f2.8 L, nu i bättre ljus och f8.
Det blir endast marginell eller obetydlig skillnad i skärpedjup och kantskärpa om jag fokuserar på huset (som här) eller på båten som ligger ca 4m bort.
Hörnskärpan som i princip är ointressant är egentligen dålig men det spelar ingen roll tycker jag.
Objektivet som var "top of the line" fram till 2012 duger fortfarande bra.

Länk till bilden i full storlek. 24mm f8.
Klicka på ladda hempilen nere till höger och välj "view all sizes" för att välja storlek att titta på:

Hur är det nyare 24-70/4L IS USM jämfört med ditt gamla 24-70/2.8 när det gäller buktande skärpeplan? Större eller mindre problem med det?

Hur är det nyare 24-70/4L IS USM jämfört med ditt gamla 24-70/2.8 när det gäller buktande skärpeplan? Större eller mindre problem med det?
Hej Jonas.
Jag vet inte. Kolla recensionen på optical limit, jag tror de tar upp ämnet där.
För mig är det inget problem med gamlingen. Kanske har det möjligtvis med suveränt bra och exakt fokusering när den sitter på EOS R att göra. Sen har jag som vana att alltid välja fokusområde närmre kameran än längre bort vid miljö och landskap,
När jag hade DSLR tog jag oftast några bilder med alternativ fokuspunkt, det behövs inte med EOS R.
Möjligtvis är det så också att mitt exemplar av 24-70/2.8 är väldigt bra och att några få är betydligt sämre.
Nu står objektivet mest på hyllan eftersom min nya arbetshäst är RF 24-105/4.

ANNONS