ANNONS
Annons

Varför blir vitt blått?

Produkter
(logga in för att koppla)

3j7e1h

Aktiv medlem
Det har hänt mig, att vit snö blir blå om det råder mulet väder eller snön ligger i skugga.
Det har också hänt mig vid fotografering av upplagda plastbåtar. att den del av kölen som ligger i skugga har blivit blå. Varför? Hur motverkar jag detta?

At skuggorna bli blå beror på att det ljus som faller i skuggan är från en blå himmel.

Solen -som står för det vita ljuset- lyser inte in i skuggan (helt logiskt).

Skuggor skall vara kallare än de belysta delarna för att upplevas som naturliga.
Men ibland blir det för mycket, då får man justera i exempelvis Photoshop.

Tack! Jag förstår vad du menar, men jag tycket ändå, att man borde kunna göra något åt situationen på platsen vid tillfället. I mitt fall blev bilden så enormt blå i skuggpartierna. Jag fotar med en Nikon D70, som jag i övrigt är mycket nöjd med.

Ofta brukar jag dock låta bilder bli lite kalla i mulet väder...

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    14.8 KB · Visningar: 1,204
Med D70 kan du mäta vitbalansen mot snön och få den helt vit. Ställ vitbalansen i PRE och håll inne vitbalans-knappen på baksidan i två sekunder. PRE blinkar då i LCD-displayen. Sikta mot snön och tryck av. Visar LCD:n 'good' så har mätningen lyckats och snön blir vit.

Personligen tycker jag dock att den blir för vit med denna metod och föredrar att ha en liten ton av blå kvar. Jag brukar istället ställa kameran i 'cloudy' eller 'shade'. Fotograferar men i RAW-format kan man alltid ändra detta senare också till det man gillar. I Nikon Capture kan man t.ex. också mäta vitbalansen efteråt genom funtionen 'Set gray point'. Man då se till att snön blir vit.

mipert skrev:
At skuggorna bli blå beror på att det ljus som faller i skuggan är från en blå himmel.

Solen -som står för det vita ljuset- lyser inte in i skuggan (helt logiskt).

Skuggor skall vara kallare än de belysta delarna för att upplevas som naturliga.
Men ibland blir det för mycket, då får man justera i exempelvis Photoshop.

Solen är väl gul iallafall :) Vitt blir det först när ljuset blandas med det blå från himlen.

Skuggor i en bild med solsken ska vara blå, men är hela bilden i skugga ska man kompensera.

iSolen.se skrev:
Solen är väl gul iallafall :) Vitt blir det först när ljuset blandas med det blå från himlen.

Solytans temperatur är 5800 K vilket också är solljusets färgtemperatur.

Atmosfären sprider solljuset men olika mycket beroende på våglängden. Kortare vågor (blåa) sprids mer än längre (röda) vilket ger himmelens blåafärg. Detta ger också att det direkta soljuset blir gulare då det passerar atmosfören och blir extra gult på kvällen och morgonen då ljuset färdas en längre sträcka genom atmosfären och mer av det blåa ljuset sprids innan det når oss.

Vad som är vitt är relativt eftersom vår hjärna justerar vår vitbalans automatiskt, så att det vi vet är vitt av erfarenhet, upplevs som vitt.

/Johan

Färgtemperaturen...

Ljusets färg i förhållande till mediets vitbalans gör att ju varmare färgen är, ju lägre "Kelvin"-grad den har, desto rödare blir dess färgton. Det är ju en viss paradox i temperaturen hos just ljuset och dess "Kelvin"-grad, ju högre temperatur desto kallare upplevs färgen.

Rent klart solljus brukar hamna runt 5600-5800 grader Kelvin och vid mulet väder uppåt 10000 grader. I och med att mulet väder innebär att solen belyser oss indirekt, likt via en diffusor, så ökar dess Kelvin-temperatur och vi får en blåare karaktär i ljuset.

Blå himmel...

Jag kan bara påpeka, att, som jag fått lära mig iaf, det vi kallar "himmel" och att den råkar vara blå (för det mesta) beror helt enkelt på att det är den enda grundfärgen från solljusets hela färgsprektrum, "regnbågens färger", som släpps igenom atmosfären, för oss att se.

Re: Färgtemperaturen...

@lkerdun skrev:
Ljusets färg i förhållande till mediets vitbalans gör att ju varmare färgen är, ju lägre "Kelvin"-grad den har, desto rödare blir dess färgton. Det är ju en viss paradox i temperaturen hos just ljuset och dess "Kelvin"-grad, ju högre temperatur desto kallare upplevs färgen.

Rent klart solljus brukar hamna runt 5600-5800 grader Kelvin och vid mulet väder uppåt 10000 grader. I och med att mulet väder innebär att solen belyser oss indirekt, likt via en diffusor, så ökar dess Kelvin-temperatur och vi får en blåare karaktär i ljuset.

Solsken, skugga, solupp/nedgång är lätt att förstå men varför ändrar moln "en rätt stor diffusor" färgtemperaturen alls?

Re: Re: Färgtemperaturen...

iSolen.se skrev:
Solsken, skugga, solupp/nedgång är lätt att förstå men varför ändrar moln "en rätt stor diffusor" färgtemperaturen alls?

Ja, nu är jag inte expertis på just dessa förhållanden mer än vad de flesta foto-intresserad är, våg-längders sätt att vara och finnas et.c.
Men, av egen erfarenhet ökar färgtemperaturen när en ljus-källa blir filtrerad genom någon halv-genomskinligt. När det då rör sig om något så starkt som solen "orkar" ljuset upp i temperaturen så långt som det dubbla. Förmodligen inte lika mycket med svagare ljus-källor (har inte provat med glödljus).

Re: Re: Re: Färgtemperaturen...

@lkerdun skrev:
Ja, nu är jag inte expertis på just dessa förhållanden mer än vad de flesta foto-intresserad är, våg-längders sätt att vara och finnas et.c.
Men, av egen erfarenhet ökar färgtemperaturen när en ljus-källa blir filtrerad genom någon halv-genomskinligt. När det då rör sig om något så starkt som solen "orkar" ljuset upp i temperaturen så långt som det dubbla. Förmodligen inte lika mycket med svagare ljus-källor (har inte provat med glödljus).

Nja, jag tror något i resonemanget är fel, 10000K är ordentligt blått, som det blåa på en klar himmel trodde jag, right? Men jag kan inte det här med färgtemperatur så bra.

Följdfråga: Min skärm har intällningen för färgtemp med inte bara olika temperaturer 9300 (japaner gillar denna) , 6500 (för US och EU) utan även sRGB. sRGB är väl ingen temp utan en färgrymd...

Re: Blå himmel...

@lkerdun skrev:
Jag kan bara påpeka, att, som jag fått lära mig iaf, det vi kallar "himmel" och att den råkar vara blå (för det mesta) beror helt enkelt på att det är den enda grundfärgen från solljusets hela färgsprektrum, "regnbågens färger", som släpps igenom atmosfären, för oss att se.

Om detta vore sant skulle vi inte kunna se andra färger en de blåa i naturligt ljus eftersom de andra våglängderna/färgerna skulle ha absorberats i atmosfären.
Vårt mörkerseende regestrerar bara blåtljus, antagligen eftersom det är det förhärskande ljuset under natten.
Under dagen får vi solljus i spektrumet från 240 nm (UV) och uppåt (hittade ingen uppgift för övre gräns).

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Färgtemperaturen...

iSolen.se skrev:

Följdfråga: Min skärm har intällningen för färgtemp med inte bara olika temperaturer 9300 (japaner gillar denna) , 6500 (för US och EU) utan även sRGB. sRGB är väl ingen temp utan en färgrymd...

Precis sRGB och Adobe RGB är färgrymder som definierar vilka färger som är möjliga att beskriva digitalt. Dessa har inget med skärmens färgtemperatur att göra vad jag vet.

/Johan

Re: Re: Re: Re: Färgtemperaturen...

iSolen.se skrev:
Nja, jag tror något i resonemanget är fel, 10000K är ordentligt blått, som det blåa på en klar himmel trodde jag, right? Men jag kan inte det här med färgtemperatur så bra.

Varför måste det vara något fel i resonemanget där? Skugg-partier en vanlig sommardag blir ju ordentligt djup-(magenta-)blå?

Re: Re: Blå himmel...

johanu skrev:
Om detta vore sant skulle vi inte kunna se andra färger en de blåa i naturligt ljus eftersom de andra våglängderna/färgerna skulle ha absorberats i atmosfären.
Vårt mörkerseende regestrerar bara blåtljus, antagligen eftersom det är det förhärskande ljuset under natten.
Under dagen får vi solljus i spektrumet från 240 nm (UV) och uppåt (hittade ingen uppgift för övre gräns).

Jag talar bara om hur vi upplever himlen då den ju borde vara kolsvart annars, eller hur, rymden är ju inte blå...
Såvitt jag blivit underrättad är det just bara den blå nyansen av spektrat som släpps igenom av atmonfären (med reservation för att det är stratosfären) och därav "blir" himlen "blå".
I övrigt kan jag inte förklara närmare, någon astronom eller (astro-)fysiker får ta över här.

Re: Re: Re: Re: Re: Färgtemperaturen...

@lkerdun skrev:
Varför måste det vara något fel i resonemanget där? Skugg-partier en vanlig sommardag blir ju ordentligt djup-(magenta-)blå?

Precis, skuggpartier, dvs områden enbart belysta av den blå himlen.

Molnen är ju belysta av både den gula solen och den blå himlen dvs borde det bli lika vitt som med klar himmel.

Re: Re: Re: Blå himmel...

@lkerdun skrev:

Såvitt jag blivit underrättad är det just bara den blå nyansen av spektrat som släpps igenom av atmonfären (med reservation för att det är stratosfären) och därav "blir" himlen "blå".

Men det är ju detta som inte stämmer, eftersom om atmosfären endast skulle släppa igenom blått ljus skulle inget annat ljus komma ner till jorden och det gör det ju. Eller hur?
Men uppe i jonosfären (övre delen av atmosfären) sprids en del av ljuset åt alla håll och då mest blått ljus vilket ger att blått ljus lyser ned på oss.

Varför ljusets färgtemperatur ökar då det är mulet har jag inte koll på.

Då det är smogg blir ljuset gulare pga att partiklarna i luften också sprider det blå ljuset så att det bara blir gult ljus kvar.
Går att visa genom att lysa med en lampa genom ett kärl med vatten och mjölk. :)

Bilagor

• smogg_dsc6098.jpg
    smogg_dsc6098.jpg
    17.4 KB · Visningar: 181
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar