Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina neg fläckiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Jag har precis börjat att framkalla s/v negativ på egenhand, men det är två saker som inte blir så bra nämligen:
1) negativen blir lilafärgade. Jag fick veta av en kompis att detta berode på att negen inte hade fixats tillräckligt. Jag fixa de därför om dem med ett tillfredställande resultat. När jag försökte med en ny negativ rulle blev också denna lila aktig trots att jag hade fixat den maximala tiden enligt förpackningen. Varför blir det så här? Beror det på att jag framkallar två negativ rullar i en och samma dosa och därmed måste förlänga tiderna för fix och framkallare? I så fall med hur mycket?

2) Mitt andra problem är att när negativen har torkat och man tarfram dem för granskning så är det vita, genomskinliga fläckar på istort sätt alla bildrutor, jag har försökt att gnugga bort dem med en liten duk utan att lyckas. Varför uppstår fläckarna, och hur får jag bort dem?

Tacksam för snabba svar

mvh. Marcus

använder du samma fix flera gånger så måste du förlänga fixtiden efter hand. ett gammalt knep är att spara den lilla flärpen på filmen som man klipper bort när man ska ladda filmen i dosan, för att sen doppa den i fixet (det färdigblandade) och ta tid på hur länge det dröjer innan flärpen blir helt genomskinlig. sen dubblar du den tiden när du fixerar.
sen får du inte glömma bort att agitera även när du fixerar. för enkelhetens skull kan du köra samma schema som när du kör framkallaren.
detta för att ny fix ska komma mot filmen hela tiden.

de vita fläckarna är förmodligen kalk eller annat smuts som finns i vattenledningarna.
doppa filmerna i vätmedel (några få droppar i ett par-tre liter vatten) ett par minuter som det sista du gör, så rinner vattnet (och smutsen) lättare av.
om du ändå får vita fläckar så kan du försiktigt torka av med ett mycket lätt fuktat skämskskinn, men bara på filmbasens ovansida (den blanka sidan), annars kan du förstöra emulsionen.
mycket svåra fläckar kan man i värsta fall få bort genom att omskölja negremsorna.
möjligtvis i destillerat vatten om man har problem med vattenledninarna..

Tack för svaret!
Det konstiga är att jag har använt nytt fix båda gångerna, så det borde inte vara förbrukat. Jag ska prova det där med filmremsan och se om det ger bättre resultat, jag har bara en liten fråga.
Går det att fixa två negativrullar (i samma dosa) med den tiden man får, eller måste man öka den ännu mera?

Jag har hörttalas om vätmedel inna, men vad är det förnågot, och var får man tag på det?

Går väl att köpa vätmedel på samma ställe som du köper den andra kemin förmodligen, dock så brukar det funka lika bra med en droppe diskmedel eller två..

Vätmedlet är för att ta bort ytspänningen i vattnet så att det lättare rinner av filmen.

SunKi skrev:
Går väl att köpa vätmedel på samma ställe som du köper den andra kemin förmodligen, dock så brukar det funka lika bra med en droppe diskmedel eller två..

Diskmedel ska man väl inte använda? Diskmedel innehåller enzymer för att lösa upp gelantin m m och det går inte så bra ihop med emulsionen på negativen

Jag brukade skölja filmen med destillerat vatten en gång innan jag hängde den på tork. För mig så funkade det mycket bättre än vätmedel.

/Jocke

Vet många som använt diskmedel länge utan några problem, har själv använt diskmedel utan att några problem uppstått..

SunKi skrev:
Vet många som använt diskmedel länge utan några problem, har själv använt diskmedel utan att några problem uppstått..

Okej, det vara bara nått jag hört att man inte skulle göra och det verkade mycket rimligt. Din erfarenhet väger tyngre än rykten :)

Använd riktigt vätmedel är mitt tips. En flaska Photoflo kostar en hundring och räcker hur länge som helst. Dosera rätt bara, för lite slår bara sönder vattnet till smådroppar som kan ge fläckar. Med rätt mängd blir vattnet till en tunn, tunn hinna som torkar finfint. Med för mycket finns det risk att vätmedlet bildar en hinna på de torkade filmerna.

Ilford har sin variant också, Ilfotol, men den tycker jag funkar sämre än Photoflo.

Jag blandar alltid vätmedlet i batterivatten från Ok för säkerhets skull. Det är inte heller någon större kostnad men en bra försäkring mot de elaka fläckarna.

Trevligt med alla svaren!
Jag ska genast gå och köpa vätmedel.

Hur dock ytterligare ett problem med negativframkallningen(det blir många så här i början), och det är att på en av mina rullar ser det ut som om alla bildrutor är fulla med sprikor. Det är inget som man kan känna på filmen, men om man granskar den mot ljuset så syns de, de syns även på kontaktkopian. Det är inte samma sort som fläckarna för dessa gick inte att putsa bort.
Någon som vet vad de kan bero på?

På emulsionssidan? Håller du jämn temperatur genom hela processen, dvs samma temp på framkallare, stopp, fix och skölj?

det låter precis som det jim misstänker.
det är inte bara framkallningsvätskan som ska hålla en viss temperatur, även fix och sköljvattnet ska ha samma.
om temperaturen på vätskorna varierar allt för mycket så krackelerar emulsionen av temperaturskillnaderna.
det är tyvärr inget att göra åt om det redan hänt. krackeleringsskador får man retuchera bort på kopiorna istället.

marcus hev skrev:
Jag har precis börjat att framkalla s/v negativ på egenhand, men det är två saker som inte blir så bra nämligen:
1) negativen blir lilafärgade. Jag fick veta av en kompis att detta berode på att negen inte hade fixats tillräckligt. Jag fixa de därför om dem med ett tillfredställande resultat. När jag försökte med en ny negativ rulle blev också denna lila aktig trots att jag hade fixat den maximala tiden enligt förpackningen.

Brukar inte följa tider slaviskt, utan brukar agitera tills den lilafärgen är borta.
Det är ju bara att ta upp den lite då och då och kolla.
Rullen ska ju tåla ljus efter 1min i fixen men var på den säkra sidan och vänta minst 2-3min.

Går det att fixa två negativrullar (i samma dosa) med den tiden man får, eller måste man öka den ännu mera?

Om du använder dubbla mängden fix jämfört med en rulle så ska det inte vara någon tidsförändring. Men eventuellt så måste man agitera lite mer för att vara säker på att fixen rörs om (om det är liten tom volym i dosan).

Torkfläckar:
Yes diskmedel fungerar alldeles ypperligt för att ta bort torkfläckarna.

Oavsett Photoflo eller Yes så kan du hjälpa upp resultatet radikalt genom att hänga filmen snett. Då kommer inte dropparna att färdas från toppen till botten på filmen för att torka upp på halva vägen utan först rinna ut i den perforerade kanten och sedan torka upp.

Lila:
Jag har inte hittat några nackdelar med att svartvita neg. får den lila tonen men det är riktigt att färgen brukar försvinna om man fixar längre tid. Ett annat alternativ är att hänga upp filmen i solljuset och låta UV-ljuset bryta ner den lila färgen.

Själv så fixar jag lite längre men accepterar en lättare lila ton.

Krackelering:
Se till att få en jämn temperatur genom hela processen.
Det är inte farligt om temperaturen skiftar men den får absolut inte förändras extremt snabbt för då kan man få krackelerade negativ.

Jag vet också att alltför gammal film, många år gammal, har lättare för att krackelera än färsk.

/Mvh Erik

I väntan på att vätmedlet ska komma använder jag mig av yes, jag har dock ytterligare en fråga (det blir många så här i början).
Ska jag ta ut sköljslangen när jag droppar i yes och sedan agitera dosan ? Eller hur ska man göra?

Att droppa i vätmedel, yes eller riktigt, är aja-baja. Då sprids det inte ut utan fastnar i stora outspädda sjok på filmen.

Blanda i separat kärl som du sedan flyttar över spiralen till.

Tvätta spiralen ordentligt med ljummet vatten och mjuk diskborste när du är klar. Vätmedlet bygger upp en hinna som gör spiralen trög efter ett tag.

marcus hev skrev:
Tack för svaret!
Det konstiga är att jag har använt nytt fix båda gångerna, så det borde inte vara förbrukat. Jag ska prova det där med filmremsan och se om det ger bättre resultat, jag har bara en liten fråga.

Jag har hörttalas om vätmedel inna, men vad är det förnågot, och var får man tag på det?

Vätmedel ingår som en av de större komponenterna i diskmedel. Så några droppar diskmedel fungerar bra.

Hej Marcus

Jag tar en bakbunke med tempererat vatten och ett par droppar diskmedel.
Först fyller jag på vattnet, sedan diskmedlet (det skummar inget då) och detta görs innan jag börjar framkalla.

Bunken på golvet.
Tar ur filmen ur spiralen.
Håller filmen i var ände och för filmen genom vattnet ett par ggr, (När höger arm går upp så går vänster ner).

Bär in filmen till vinkällaren för upphängning. Under tiden jag bär hålls filmen snett (ca 45 grader) för maximal avrinning.
Hänger filmen lite snett mha klädnypor.

Lycka till!
Mvh Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar