Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina bilder suddiga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slav3r

Aktiv medlem
Tjena! Mina bilder blir suddiga när jag tar kort på FMX åkning m.m.. Varför blir dom det? Kameran jag har är en Canon EOS350D

Tacksam för svar! / Mattias

Kan du vara lite mer specifik.. :eek:)
Har du bildexempel? Fotar du handhållet?

Vilket program använder du(M,Av,Tv, P etc.)?

Du har för lång slutartid. Dra upp ljuskänsligheten(ISO) och använd en snabbare slutartid.

1/brännvidden brukar jag ha som tumregel.

125mm brännvidd = minst 1/125 sec.

/Johan

Ablo skrev:
Kan du vara lite mer specifik.. :eek:)
Har du bildexempel? Fotar du handhållet?

Vilket program använder du(M,Av,Tv, P etc.)?

Du har för lång slutartid. Dra upp ljuskänsligheten(ISO) och använd en snabbare slutartid.

/Johan

Hmm mer specifik..Har ingen bild här just nu för att jag är på jobbet.

Jag körde med TV och ställde slutartiden på olika o provade.. Det är väl högre slutartid som fryser bättre än lägre? :p

Ablo skrev:

/Johan

Det är ju tumregeln för att handhålla utan sk skakningsoskärpa.
Om du plåtar fartfylld action bör du ner mot 1/1000 och snabbare för att frysa rörelsen.
Kan även vara af-en som inte hinner med, vet inte hur fort det går och vilken vinkel du har till motivet. Prova att låsa af:en där du vet att motivet kommer att befinna sig. Prova också att förmäta ljuset och ställ in tid/bländare manuellt, när sen motivet dyker upp bara skjuter du.

Slav3r skrev:
Hmm mer specifik..Har ingen bild här just nu för att jag är på jobbet.

Jag körde med TV och ställde slutartiden på olika o provade.. Det är väl högre slutartid som fryser bättre än lägre? :p

Japp.. det stämmer. Står det t ex. 125 i sökaren så innebär det att slutartiden är 1/125 sek osv.

Prova även att blända ner några steg. Men då kan du inte köra Tv. Kör Av och ställ bländaren på t ex. 5,6(Beroende på vad du kör för optik?), ändra sedan isovärdet tills du får en slutartid som är 1/brännvidden.

Ablo skrev:
Japp.. det stämmer. Står det t ex. 125 i sökaren så innebär det att slutartiden är 1/125 sek osv.

Prova även att blända ner några steg. Men då kan du inte köra Tv. Kör Av och ställ bländaren på t ex. 5,6(Beroende på vad du kör för optik?), ändra sedan isovärdet tills du får en slutartid som är 1/brännvidden.

Okej! Men hur vet man när man har rätt ISOvärde då ? Jag kör med 18.55 kittet från canon. Och menar du att jag ska sänka slutartiden? jag körde oftast på 500.

Hej du!

Slav3r skrev:
Tjena! Mina bilder blir suddiga när jag tar kort på FMX åkning m.m.. Varför blir dom det? Kameran jag har är en Canon EOS350D

Tacksam för svar! / Mattias

Orsaken till suddighet kan bero på mycket saker.
Om det är röresleoskärpa vi pratar om så är det en inställnigssak. Tex kan du ändra upp/ner ISO talet samt ändra AF till ett som följer med bättre. Suddighet kan i mångt och mycket bero på att du inte kör rätt bländare till objektivet. Om du använder AV läget på metallvredet, så kan du med ratten vid avtryckren lätt justera bländarläget till ett bra. Runt 5.6 till 8 fungerar på de flesta objektiv. Man kan prova sig fram lite och se vad som blir skarpast. Jag vet inte hur många bilder du tagit och hur väl du "känner" kameran. Ett bra motljusskydd gör bilderna något mindre suddiga också. Som sagt det finns massor med knep. Det mesta handlar om rutin och känsla.

Slav3r skrev:
Okej! Men hur vet man när man har rätt ISOvärde då ? Jag kör med 18.55 kittet från canon. Och menar du att jag ska sänka slutartiden? jag körde oftast på 500.

Som Jörgen sa så behöver du köra snabbare slutartid. 1000 eller snabbare.

RÄTTELSE: Det jag sa ang. 1/brännvidden gäller när du plåtar handhållet, och motivet inte rör sig. ;o)

Senast ändrad:
Re: Re: Varför blir mina bilder suddiga?

FILM) (Rogerber skrev:
Hej du!

Orsaken till suddighet kan bero på mycket saker.
Om det är röresleoskärpa vi pratar om så är det en inställnigssak. Tex kan du ändra upp/ner ISO talet samt ändra AF till ett som följer med bättre. Suddighet kan i mångt och mycket bero på att du inte kör rätt bländare till objektivet. Om du använder AV läget på metallvredet, så kan du med ratten vid avtryckren lätt justera bländarläget till ett bra. Runt 5.6 till 8 fungerar på de flesta objektiv. Man kan prova sig fram lite och se vad som blir skarpast. Jag vet inte hur många bilder du tagit och hur väl du "känner" kameran. Ett bra motljusskydd gör bilderna något mindre suddiga också. Som sagt det finns massor med knep. Det mesta handlar om rutin och känsla.

Okej! Ska hem och prova lite :) Men om jag har slutartiden på 1000 blir inte bilderna mörka ?

Re: Re: Re: Varför blir mina bilder suddiga?

Slav3r skrev:
Okej! Ska hem och prova lite :) Men om jag har slutartiden på 1000 blir inte bilderna mörka ?

Beror på det befintliga ljuset. Det är här som ISO kommer in i bilden.

Lägg gärna upp ett bildexempel sen när du kommer hem. Lite lättare då.. :eek:)

Slav3r skrev:
Du måste ha koll på exponeringsmätaren samtidigt.
Det förutsätter såklart att ljuset räcker till.
Det bör ju vara soligt ute för att funka.
Är det mulet eller inomhus kan du antagligen inte komma ner i 1/1000 utan att dra upp ISO:n rejält, men då ökar bruset vilket ger sämre skärpa/detaljupplösning i bilden.

Slav3r skrev:

Alltså förhållandet iso/bländare/slutartid avgör hur ljus/mörk en bild blir.

Anta att du har ISO100:
Då ger t ex

f2,8 1/1000; f4 1/500; f5,6 1/250; f8 1/125

lika ljusa/mörka bilder. Man säger att exponeringsvärdet (ev) är samma.

Ändrar du ISOn till ISO800
får du istället följande värden om ljuset är det samma

f2,8 1/4000; f4 1/2000; f5,6 1/1000; f8 1/500

Hänger du med?
Ett stegs ändring på bländaren dubblerar/halverar slutartiden.

De fasta bländarvärdena är:
Ett hopp mellan dem dubblerar/halverar slutartiden.

1: 1,4: 2: 2,8: 4: 5,6: 8: 11: 16: 22: 32

Om du ändrar ISOn från 100: 200: 400: 800: 1600
ger det också ett bländarsteg eller dubblering/halvering av slutartiden mellan varje hopp.

Slav3r skrev:

Rätt ISO vet du att du har när du börjar närma dig den önskade slutartiden. Ökad ISO ger ökat brus men med 350D är det inga större problem att gå upp till ISO1600. Dock blir det viktigare att exponera rätt vid fototillfället med höga ISO värden då brus framträder lättare vid felexponering DVS är bilden underexponerad så blir det lätt brusigt i de mörka partierna, speciellt när man försöker öka ljusheten i t.ex photoshop efteråt.

Re: Re: Re: Re: Varför blir mina bilder suddiga?

js1 skrev:

Ändrar du ISOn till ISO800
får du istället följande värden om ljuset är det samma

Fel, ISO400 ska det vara.
Gick för fort, Inlägget blev för gammalt och gick inte att redigera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar