Annons

Varför blir mina bilder så mörka?

Produkter
(logga in för att koppla)

BlueJackme

Medlem
Hejsan är en ny ägare utav en canon EOS 400D, när jag tar bilder utomhus med solen i ryggen så blir ju bilder jätte bra, men så fort jag får solen över mig/sidan, t ex ifall jag vill ta kort på en person framför mig och (den ljusa himlen) kommer med på bild, så blir hela bilden förstörd. Man skulle ju kunna tro att det var natt ute fast mitt på ljusa dan, jag vill ju helst slippa använda blixten.
 
Troligen så bländar kameran ner på grund av ljuset. Prova att ställa om till spotmåtning.

Borde stå i manualen, låter elakt, men du vinner på att läsa den.
 
jo men jag har testat flera olika ljus mätningar alla är detsamma,

Evaluerande ljusmätning
Utsnittsmätning
Centrumvägd Genomsnittsmätning

Körde på bländare 5.6
 
Du behöver hjälpa kameran då du har motljus eller andra svåra ljusförhållanden där stora delar av bilden avviker mot ljust eller mörkt, antingen via exponeringskompensation eller genom att mäta manuellt eller med spotmätning. Automatiken klarar inte alltid lite svårare situationer, det är där din egen erfarenhet måste komma in och hjälpa till.

Upprepar tipset om att läsa manualen, där finns nog ett kapitel om motljus och exponeringskompensation som är värt att studera.
 
Om resultatet blir detsamma med de olika mätsystemen så är det fel på kameran, men jag misstänker att det inte är det. Välj spotmätning och sikta på himlen och ta ett kort, välj sedan spotmätning och sikta på marken ta ett kort. då kan du tydligt se hur den mäter från himmlen respektive marken. Spotmätningen mäter på den punkt du siktar på, centrumvägt är liknande men fungerar olika mycket "proggressivt" från mitten och ut.
 
400D har väl ingen spotmätning!?

Har för mig att 400D mår bra av en riklig exponering oavsett motiv.

Även om du skulle kunna spotmäta på personens ansikte skulle du troligtvis få öka exponeringen något jämfört med kamerans värden.

Använd någon av mätmetoderna som du har och testa hur mycket du måste kompensera för att få en bra exponering.
Nästa gång du står inför en liknande motiv rattar du bara in värdena och kommer att ha ett bra utgångsvärde.

Micke.
 
Kanske blixt?

Vet inte om jag svara på rätt sak nu, men i motljuslägen brukar jag använda mig av blixt. Brukar faktiskt bli fint.
 
Ta saken i egna händer...

Om kameran inte har spotmätning kan du testa att mäta ljuset i handflatan. Håll upp handen i samma vinkel mot solen som ansiktet på snubben du ska plåta är i. Mät sedan ljuset, med vilken mätmetod du vill, i handflatan på armlängds avstånd och använd värdena i manuella läget. Handflatan är ungefär normalgrå (för en ljusmätare) så exponeringen kommer att bli hyffsad. Det här tricket funkar naturligvis inte om snubben tex står i skuggan och du, med din hand, i solen. Men annars fungerar det förvånansvärt bra.
 
Jag tror ganska mycket på tipset om blixt i motljus. Får ju såklart inte stå för långt bort då.

Eller använd dig av ljuskompensationen för att få en mörkare bild.

Om du får ett bra exponerat ansikte får du antagligen en överexponerad bakgrund, det får man leva med kameran fixar helt enkelt inte att exponera båda rätt.
 
Använd det manuella läget och så dribblar du lite med bländare och exponeringstider tills du får en bra exponerad bild. Att se om den blivit bra exponerad på displayen kan i och för sig vara ett problem bara det.

Om du vill ha en bild där himlen inte är helt utfrätt men motivet ändå är rätt exponerat så är det nog att rekomendera att använda sig av upplättningsblixtar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.