Annons

Varför blir mina bilder ljusare på webben?

Produkter
(logga in för att koppla)

lahara

Medlem
Jag har just nu stora problem med min redigering och publicering av mina foton. När jag laddar upp mina bilder till min site blir de ljusare och ser överexponerade ut.

Jag jobbar i sRGB både i kameran och i PS. Ingenting sker på vägen i uppladdningen, då jag jämfört filen på siten och filen på min hårddisk binärt, de är identiska. Har även provat att titta på bilderna i 3 olika browsers, det blir ingen skillnad. Jag har också laddat upp bilder till en annan site, men problemet kvarstår där också.

För att ni ska förstå effekten kan jag nämna att jag måste lägga på ett lager med multiply med opacity 35 % för att bilden ska se likadan ut som på min dator. Problemet blir det omvända om jag laddar ner en bild från nätet. Den ser OK ut på siten, men när jag tittar på den i PS blir den mörkare.

Vad kan detta bero på? Vad kan jag göra åt det? Det känns hopplöst att redigera bilder när jag inte vet vilken variant som är "rätt", den på webben eller den på min dator. Jag har för övrigt kalibrerat min skärm med Adobe Gamma och har inga "konstiga" inställningar i PS (vad jag vet).

Jag bifogar en bild, som jag har problem med nu, som alltså för mig ser överexponerad ut fast enbart på webben...
 

Bilagor

  • jalle.jpg
    jalle.jpg
    46.2 KB · Visningar: 376
lahara skrev:
...Jag har för övrigt kalibrerat min skärm med Adobe Gamma och har inga "konstiga" inställningar i PS (vad jag vet)...
Vilket gammavärde valde du för skärmen när du använde Adobe Gamma?

Om du använder sRGB och valde gamma=2,2 bör bilden se lika ljus ut i webbläsaren som i Photoshop.

Om det inte är det får vi gå vidare i problemlösandet.
 
Provade att sätta gamma till 2,2. Det enda som händer är att bägge bilderna blir mörkare, så skillnaden kvarstår...
 
Om du inte har samma gammavärde på skärmen som bildens arbetsrymd (sRGB som har 2,2) kommer du få en skillnad i ljushet mellan Pshp och webbläsaren.

Undantaget är i Mac,m om du sparar bilden med profilen, Safari läser av profilen och justerar visningen.

OBS, du måste inte ha samma gamma på skärm och arbetsprofil, men du skall vara medveten om vad som händer...
 
Är det inte så enkelt som att bilden du jobbar med i Photoshop ligger i Adobe RGB och när du kollar bilden i läsaren så blir det automatiskt SRGB vilket gör att massa toner försvinner?? det händer mig massor med gånger... Att jag glömmer att konvertera bilden för webstandard.

Det där att du behöver kolla gammavärde på skärmen verkar ganska tossigt väll?.. Jag menar om du upplever bilderna som olika på samma monitor.. Låter absolut som ett färgprofilsproblem.
 
Nu gjorde jag om det lite mer ordentligt och startade om datorn och program och allt. Det FUNKADE! Är jätteglad! Bara lite trist att behöva ha gamma 2,2. Det känns som skärmen blir väldigt mörk. Tack så hemskt mycket för hjälpen. Nu ska det redigeras igen!
 
pellapoo skrev:
...Det där att du behöver kolla gammavärde på skärmen verkar ganska tossigt väll?.. Jag menar om du upplever bilderna som olika på samma monitor.. Låter absolut som ett färgprofilsproblem.
Olika gammavärden på skärmen ger olika ljushet på skärmen.
1.8 ger ljusare skärm än 2,2.

Men i ett program som Photoshop kommer bilden alltid se lika ljus ut oavsett inställt gamma på skärmen.
Photoshops visning tar nämligen hänsyn till skärmens gamma.

- Aha, tänker Photoshop, skärmen visar bilder lite ljust. Då får jag dra ned ljusheten i visningen så bilden ser lika ut som samma bild på en annan skärm (med annat gamma).
Vitsen med alla profiler är ju att tala om hur bilden såg ut för den som redigerade den.

Om två personer har olika gamma (på skärmen alltså) kommer visningen se olika ut i webbläsaren.
Men om vi båda har en skärmprofil, som talar om för operativsystemet vilket gamma som används, kommer Photoshop anpassa visningen så vi ser bilden lika ljus i Photoshop på de olika skärmarna

sRGB-profilen används ju för att berätta hur vi vill att färgerna i bilden skall upplevas men webbläsaren (i Windows) tar ingen hänsyn till bildprofilen.
De två profilerna snackar inte med varandra helt enkelt...

Nej, nu babblar jag, dags att svara på en fråga om bröllopsfoto som plingade till.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.