Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir mina bilder gryniga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ballex

Ny medlem
Jag har en Nikon CoolPix 3500, och jag tycker att mina bilder blir gryniga. Vad kan detta bero på? Någon sa något om ISO, men jag vet inte vad det innebär eller hur ja ska åtgärda det om så skulle vara fallet.
Tacksam för hjälp.
Ha're gött!
/Alex

Högt ISO

Du kanske kör på hög ISO-inställning (Motsvarande filmkänslighetsinställning på analog kamera) Ju högre inställning desto ljuskänsligare "film" men samtidigt grövre korn/brus. Kolla din instruktionsbok - använd ISO 100

Jag sitter just och tittar på de första bilderna min dotter tagit med sin födelsedags present, en Coolpix 3500. De ser inte gryniga ut utan tvärtom mycket finkorniga (trots att jag förstorar dem större än skärmen) så det beror nog på t.ex Iso-inställningen, bildstorlek-kvalitét eller att du kört på något autoprogram där kameran själv väljer ISO efter ljusförhållanden och då kan det ju bli grynigt ibland. Kolla i instruktionsmanualen, det förljer ju med en bra svensk sådan. Annars så kan du höra av dig till mig så ska jag försöka hjälpa till så gott jag kan.
Hälsningar, Nils.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto