Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir fotona så mörka när jag scannar???????

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilea

Aktiv medlem
Jag har en Minolta Dimage Scan Dual II och jag har nästan jämt problem med att fotona som jag scannar in blir mycket mörkare än originalet, framförallt från dia. Det är jättetråkigt att behöva hålla på att ställa om ljus och kontrast för att få fotot normalt igen. Nån som har en idé om varför det blir så???



/Rosie
 
Jag tycker också att scannade diabilder från min SDII har en tendens att bli något mörka även vid korrekta inställningar (såvitt jag kan bedöma, men jag inbillar mig att jag har hyfsad koll på ämnet).

Jag har ingen bra förklaring på vad det beror på, men jag misstänker att det helt enkelt är så att ljusbord och projektorer lockar ur mer detaljer ur mörka ytor än vad en bildskärm klarar av att göra.

Hursomhelst använder jag Vuescan, och brukar lösa problemet genom att låta "brightness"-inställningen (på "color"-fliken) stå på ungefär 1.1 eller 1.2, i stället för det normala 1.0. Det lägger alltså på en extra gammakurva med exponenten 1/1.2 förutom den vanliga 1/2.2-kodningen, vilket gör bilden något ljusare i mörka områden. Tyvärr kan jag just nu inte kolla om motsvarande parameter finns i Minoltas program.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.