ANNONS
Annons

Varför blir det så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

dx5

Medlem
Har en konica minolta dynax 5d, med ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di . När jag fotar nattbilder så händer det rätt många gånger att jag får ljusa ringar,ljusa prickar ibland ser det ut som extra lampor. Oftast uppkommer dom i dom svarta områdena på bilden, dom kan vara små och väldigt stora. Tror absolut inte på ufo`n :) så det måste vara objektivet.

Mvh Mats

Uppträder "fenomenet" när du fotar med blixt? Isf är det partiklar i luften som reflekterar ljus. Har du någon bild som visar hur det ser ut?

Jag funderade på samma sak, isåfall är det väl något filter som ska dit. Jag kanske stod för nära just i det här fallet. Men jag måste nog forska vidare i det här. Har försökt att kolla på fotosidan om liknande problem, men utan framgång.

Mats

Om du ser på den obeskurna bilden som kommer spökbilderna (ghosts) antagligen ligga spegelvänt och upp-och-ner i förhållande motsvarande ljusa punkter. Lampan i fönstret t ex är mycket ljusare i förhållande till övriga bilden än vad den ser ut att vara eftersom den inte kan mer än mätta pixlarna. En del av det starka ljus reflekteras från sensorn och studsar mot något linselement (ofta det bakre) och tillbaks på motsatta sidan på sensorn. Filmen reflekterade inte alls lika mycket ljus, och framförallt inte som en spegel, så då var det inte samma problem, vilket är orsaken till att äldre objektivkonstruktioner inta anpassats med lämplig ytbehandling på bakre elementen för att eleminera reflektionerna från sensorn.

Det är precis som Anders säger och inga filter hjälper, snarare tvärtom.
Olika objektiv är olika känsliga för detta, det är inte kameran utan optiken som gör det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar