Annons

Varför blir det rött?

Produkter
(logga in för att koppla)

Popnea

Medlem
hej

varför blir mina svartvita bilder lite rödaktiga när jag skriver ut? tex bilden här nedan, jag tycker inte att den är röd när jag ser den på datorn...

Annvänder skrivare Hp Deskjet 6540 och papper Office Depot brilliant gloss platinum series professional photo paper.

När jag skrev ut så varnade skrivarn att färgpatronen va låg på ink, men trodde inte att det skulle spela någon roll eftersom den svarta färgen va mer än halvfull och jag skrev ut svartvitt.

vad är det för fel? Är fotopappret kasst eller inken dålig eller är det helt enkelt bara jag som är rutten?
 

Bilagor

  • rudyred.jpg
    rudyred.jpg
    49.2 KB · Visningar: 1,327
Bläckstråleskrivare använder alla sina färger för att blanda gråtoner. Därför kan även en svartvit bild få färgstick om inte allt är korekt inställt.
Kolla utskriften under mikroskop eller med lupp, så ser du att den svartvita bilden egentligen är riktigt färgrann.
 
Jättesvårt att skriva ut s/v i egen skrivare. Finns alternativ och det är att lägga på lite nyans åt något håll för att styra skrivaren rätt ex vis lite sepia-toning.

Annars rekommenderar jag crimson.se som har en ren s/v printer och detta fungerar klockrent.

// Maxe
 
tack så mycket för alla svar och tips!

Jag gjorde bilderna svartvita i picassa2 eftersom jag fortfarande inte lärt mig photoshop.

Ska prova skriva ut dom på jobbet och se om bilderna blir bättre i en annan skrivare, annars blir det till att prova lägga på lite sepia toning.

Min man kom jusst in i rummet och sa att man kan ställa in skrivarn på svartvitt, ska prova det. :)
 
Byt papper

Det blir olika på olika typer av papper. Det är mycket möjligt att du får bort färgtonen om du använder ett annat papper. Stor skillnad! Vilket papper du ska prova vet jag inte. det beror på bläcktyp och övriga inställningar. Jag själv får väldigt neutral svartvit ton med Canon photopapper pro eller scandinavians satinpapper medan epsonpapper gav en hemsk grönaktig ton med samma inställningar. (Canon i 9100)
 
Hej, Jag har haft samma problem i min hp 7960.
Lösningen är att ändra i fliken färg i skrivarprogrammet.

Gör så här: När du gör inställningarna för utskriften /i skrivarprogrammet) öpnnas först fliken [Papper/Kvalitet]. När du har gjort dina inställningar där så öppnar du fliken [Färg].
Till väster på den sidan kan du kryssa för "[ ] skriv ut i gråskala".
Då använder skrivaren bara den svarta patronen. Är inte den rutan kryssad så försöker skrivaren blanda en gråskala utav alla färger, för att fördela förbrukningen.

Jag vet inte om du har samma programvara men prova om du kan hitta en sådan inställning.
 
Att ställa in skrivaren på svart-vitt ger ofta lägre kvalité (det enda som händer är att skrivarens drivrutiner börjar greja med bilden, bilden skrivs ut på samma sätt ändå), och det är inte säkert att du får bort färgsticket.

Som sagt så är det svårt att skriva ut svart-vita bilder på en egen skrivare, ska man vara "seriös" får man endera investera i en av Epsons bättre skrivare som har extra bläck alternativt ha en speciell skrivare för just svart-vita utskrifter där alla färgpatroner byts ut mot speciellt bläck.

Så du är inte ensam om att ha detta problem, fast det kanske är en klen tröst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.