Anders65
Medlem
Om jag har förstått det hela så kan man säga så här:
Bilder för webben ska ha 72 pixlar.
För tryckning 300 pixlar.
Nu till mina frågor.
Fråga 1:
Jag har flera olika bilder från olika kamera märken i min dator. Gemensamt för alla är att dom har varit inställda på bästa kvalitén.
En digital kompaktkamera (3 megapixel, eller hur man nu skriver), där blev upplösningen i datorn 72 pixlar.
En annan på 5, gav 180 pixlar.
Min pappas på 5 ger 72 pixlar.
En annan polares digital kompaktkamera gav 300 pixlar.
Och slutligen min egna systemkamera, Canon 350 d ger 240 pixlar på en raw bild, och har jag ställt in kameran på att plåta både raw och jpeg samtidigt, så blir jpeg bilden 72 pixlar.
Varför blir det så här?
Fråga 2:
Om man nu har en kamera och vet med sig att man vill printa ut bilder, men i datorn får en upplösning på 72, ska man då ställa om bilden till 300 pixlar?
Mvh
Anders
Bilder för webben ska ha 72 pixlar.
För tryckning 300 pixlar.
Nu till mina frågor.
Fråga 1:
Jag har flera olika bilder från olika kamera märken i min dator. Gemensamt för alla är att dom har varit inställda på bästa kvalitén.
En digital kompaktkamera (3 megapixel, eller hur man nu skriver), där blev upplösningen i datorn 72 pixlar.
En annan på 5, gav 180 pixlar.
Min pappas på 5 ger 72 pixlar.
En annan polares digital kompaktkamera gav 300 pixlar.
Och slutligen min egna systemkamera, Canon 350 d ger 240 pixlar på en raw bild, och har jag ställt in kameran på att plåta både raw och jpeg samtidigt, så blir jpeg bilden 72 pixlar.
Varför blir det så här?
Fråga 2:
Om man nu har en kamera och vet med sig att man vill printa ut bilder, men i datorn får en upplösning på 72, ska man då ställa om bilden till 300 pixlar?
Mvh
Anders