Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir det olika upplösningar i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders65

Medlem
Om jag har förstått det hela så kan man säga så här:

Bilder för webben ska ha 72 pixlar.

För tryckning 300 pixlar.

Nu till mina frågor.

Fråga 1:

Jag har flera olika bilder från olika kamera märken i min dator. Gemensamt för alla är att dom har varit inställda på bästa kvalitén.

En digital kompaktkamera (3 megapixel, eller hur man nu skriver), där blev upplösningen i datorn 72 pixlar.

En annan på 5, gav 180 pixlar.

Min pappas på 5 ger 72 pixlar.

En annan polares digital kompaktkamera gav 300 pixlar.

Och slutligen min egna systemkamera, Canon 350 d ger 240 pixlar på en raw bild, och har jag ställt in kameran på att plåta både raw och jpeg samtidigt, så blir jpeg bilden 72 pixlar.

Varför blir det så här?

Fråga 2:

Om man nu har en kamera och vet med sig att man vill printa ut bilder, men i datorn får en upplösning på 72, ska man då ställa om bilden till 300 pixlar?

Mvh
Anders
 
Det finns 387 trådar om detta ämne. Kontentan är att så länge du tittar på bilden i datorn har PPI (pixels per inch) ingen som helst betydelse. Datorn visar pixlarna i bilden, sen kan du förstås i olika program välja att zooma in eller ut för att på så sätt få olika storlek på bilden. Men det har inte med PPI att göra.

PPI används vid utskrift. Vanliga värden är 200-300 DPI. Om du är noggrann så kan du ange detta själv i t.ex. Photoshop för att exakt styra resultatet. Eller så struntar du i PPI här också utan skickar bara bilden för utskrift och väljer vilken fysisk storlek den ska ha. PPI blir som det blir automatiskt då. Slutligen finns också DPI (dots per inch) vilket är skrivarens mått på hur många små färgprickar den använder för att skriva ut pixlarna. I en utskriven bild består en pixel oftast av många små färgprickar.
 
Någon kommer att rätta mig, men så här tycker/tror jag:

Själva bilden i sig är bara en massa bildpunkter. När vi pratar om dpi och ppi (dots per inch och points per inch) måste vi ha klart för oss vilka tum vi menar. (inch = tum = 25.4 mm)

Många skärmar visar 72 punkter per tum, och då SER du 72 punkter per tum. Däremot är det ju inte alls säkert att du ser exakt varje pixel i bilden som en pixel på skärmen. Du kan ju förstora/förminska bilden på skärmen. Vid extrem förstoring ser du varje pixel från bilden som en stor blaffa på skärmen. En bildpixel => många skärmpixlar.

Visar du en 4MP-bild på en skärm som har en megapixel är alltså 75% av bildinformationen bortkastad, (eller medelvärdesbildad eller nåt...)

Det är alltså vettigt att skapa en bild med så många bildpunkter som mottagaren har nytta av. För att göra det valet kan man ha nytta av tumreglerna 72 dpi och 300 dpi, så att man kan räkna Antal_pixlar <=> Storlek_i_cm

Men, som sagt, att ställa om "upplösningen" på en bild är i normalfallet meningslöst. Den används enbart för att kunna ange bildens storlek i centimeter.

72dpi är normalt för en skärm.
300dpi är ungefär vad du kan se på papper med blotta ögat.
 
BengtJohnsson skrev:

72dpi är normalt för en skärm.

Inte riktigt sant. Det varierar. Du kan juh ställa in upplösningen på en skärm, då ändras även dpi.

Någon som har ett bra svar på vart just 72dpi kommit ifrån?

/Henri
 
eatfrog skrev:
Inte riktigt sant. Det varierar. Du kan juh ställa in upplösningen på en skärm, då ändras även dpi.

Någon som har ett bra svar på vart just 72dpi kommit ifrån?

/Henri

För länge sedan, när dinosaurierna just hade övat upp tangentbordsfärdigheterna och grottmänniskorna drömde om IBM 286:eek:r, var upplösningen 72 dpi och inget annat.

VGA på en 12-tumsskärm blir nämligen 72dpi. (70.833, om jag räknar rätt)

För övrigt skrev jag ju "normalt", inte "alltid". Jag vidhåller att det är sant. Som du påpekar är det beroende av upplösningen, men människor har en tendens att välja en upplösning på ca 72dpi.
 
eatfrog skrev:
Inte riktigt sant. Det varierar. Du kan juh ställa in upplösningen på en skärm, då ändras även dpi.

Någon som har ett bra svar på vart just 72dpi kommit ifrån?

/Henri
Upplösningen 72 ppi härstammar från PostScript-punkter som är just 1/72 tum, och som i sin tur baserades på traditionella typografiska punkter (pica) som är cirka 1/72,27 tum. Upplösningen 72 ppi användes av Apple i de första Macintosh-datorerna (och i deras ursprungliga ImageWriter-skrivare), vilket bidrog till att för första gången möjliggöra äkta WYSIWYG ("What you see is what you get"). Detta var ett enormt framsteg i jämförelse med tidigare datorer som hade varierande upplösningar, icke-kvadratiska pixlar, och som framför allt visade all text likadan på skärmen, oavsett hur den såg ut i utskrift.

Sedan dess har upplösningen på skärmar varierat, både på Apples och andra tillverkares datorer, och med introduktionen av skärmar där användaren själv kan ändra upplösning, har denna del av WYSIWYG-principen tyvärr frångåtts helt. De flesta bildskärmar har idag en upplösning som varierar kring 90-110 ppi. 72 ppi är för övrigt den traditionella upplösningen för Macintosh-datorer, medan Windows som standard använder 96 ppi. Adobes program använder dock 72 dpi på både PC och Mac.
 
mipert skrev:
Snarare är det så att Officepaketet använder 96 ppi som standardupplösning (samt PageMaker) medan de flesta Desktop-program använder 72 som upplösning.
Hur menar du då? Mig veterligen är standardinställningen för Windows gränssnitt 96 ppi. Så vitt jag känner till ligger denna inställning på systemnivå och påverkar således alla program, så länge programtillverkarna inte skriver egna rutiner för skärmvisning (alternativt aktivt väljer en annan upplösning via systemet... - hur det fungerar rent tekniskt känner jag inte till).
 
Vilket OS ja nu än kör så spelar väl det ingen roll, har ja en 14.1" skärm å kör 1024x768 så kommer ju PPIn å vara ca 91, ökar ja eller minskar upplösningen ja då kommer PPIn att ändras.
 
digitalzero skrev:
Vilket OS ja nu än kör så spelar väl det ingen roll, har ja en 14.1" skärm å kör 1024x768 så kommer ju PPIn å vara ca 91, ökar ja eller minskar upplösningen ja då kommer PPIn att ändras.
Det har du naturligtvis rätt i. Den upplösning som operativsystemet och programmen använder internt påverkar bara beräkningar där det behövs en referensupplösing, exempelvis vid visning av ett Word-dokument i 100 procent, rendering av typsnitt, visning av "utskriftsstorlek" i Photoshop och så vidare.

Som Robert sa, så länge bilder visas i 100% överförs pixlarna direkt till skärmen och vilken upplösning bilderna eller programmen har saknar då betydelse.
 
Datorn vet heller inte säkert vilken skärm man har och vet därtill säkert inte hur man ställt in skärmen för att få bort "sorgkanter" o.dyl. Inte ens 100% blir alltså 100%.
 
epep skrev:
Datorn vet heller inte säkert vilken skärm man har och vet därtill säkert inte hur man ställt in skärmen för att få bort "sorgkanter" o.dyl. Inte ens 100% blir alltså 100%.

100% är iaf. 100%.
men PPIn kommer ju att vara efter hur mycket av skärmen som används.
 
digitalzero skrev:
100% är iaf. 100%.
men PPIn kommer ju att vara efter hur mycket av skärmen som används.

Jo, men jag menar att om man bestämt en viss storlek av något föremål, tex en linje, till tex 1 cm så kan inte datorn säkert visa denna i skala 1:1. Datorn måste veta pixelstorleken och det känner den inte. WYSIWYG blir helt enkelt inte perfelt, i varje fall inte på vanliga CRTer.
Med 100% som inte blir 100% menar jag alltså att storleken på skärmen inte motsvarar storleken på utskriften.

Brukar inte skärmar specas för en viss PPI motsvarande den minsta användbara pixelstorleken?
Med detta menar jag att det kan bli rörigt att diskutera PPI för skärmar, då det finns en viss risk att man sammanblandar begreppen för den pixelstorlek som rådande skärmupplösning etc medför och den PPI skärmen maximalt klarar av.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.