Tyvärr blev länken i ett av mina tidigare inlägg till Photozone korrupt. Korrekt länk är:
http://www.photozone.de/3Technology/digital_3.htm. Titta på bilden
Bayer Interpolation (simplified) under
"Bayer"-type Image sensors.
Där ser du också att man inte behöver FYRA gånger så många fotodioder utan det räcker faktiskt med bara några få extra, detta då pixlarna i bilden
delar fotodioder.
Jag har gjort en egen variant på hans bild och bifogar nedan. De färgade fälten ska representera de riktiga fysiska fotodioderna och färgerna på fälten visar vilken färg de registrerar. De runda cirklarna som ligger ovanpå visar bildens pixlar och vilka fotodioder de hämtar sina värden från vid en simpel naiv interpolering.
Titta på pixeln märkt "A". Man kan tänka sig att dess "riktiga" fotodiod är den blå fotodioden som finns i dess övre högra hörn och att den "lånar" informationen från de övriga tre fotodioder (de två gröna uppe till höger och nere till vänster samt den röda nere till höger) vid interpoleringen. Ser man det på detta vis så behöver du x+1 samt y+1 fotodioder för att få en sensor som kan leverera bilder med dimensionerna x gånger y, dvs du behöver bara en rad och en kolumn mer fotodioder. Inte fyra gånger så många!
Min fiktiva sensor nedan har 64 (8 gånger 8) fotodioder och ger ifrån sig en bild på 49 pixlar (7 gånger 7). Av de 64 fotodioderna är 32 gröna, 16 blå och 16 röda.
Detta med extra fotodioder som inte "syns" som pixlar i bild kan man läsa om när man läser de tekniska specifikationerna för en sensor. Då står ofta att den har "effective pixels" (antalet pixlar i bilden) och något i stil med"real/physical pixels" (antalet fotodioder).
Pixel A delar den blå fotodiodens värde med pixel 1, 2 och 4, den övre gröna fotodiodens värde med pixel 2, 3 och 5, den nedre gröna fotodiodens värde med pixel 4, 6 och 7 samt den röda fotodiodens värde med pixel 5, 7 och 8.
Detta är ett problem med interpoleringen. Varje pixel
delar information med närliggande pixlar. I fallet med naiv interpolationsmetod de åtta närliggande pixlarna. Detta gör att detaljer som är mycket små, storleksordningen en pixel i bilden, lätt "smetas ut" och blir suddiga. Dessutom kan du lätt få moiréeffekter, både till ljushet och färg då interpoleringen sker efter ett visst mönster. Sammanfaller det olyckligt med ett mönster i bilden (staket, tegelväggar, takpannor etc) uppträder moiré. Ett knep för att undvika moiré är att sudda till bilden, men det vill man sällan så då får man ta till bättre interpoleringsmetoder istället och vips har vi en marknad för bra råkonverterare.