Hej Peter,
Helt korrekt - nu er det svært at se præcist hvor mange informationer der er i højlysene og i skyggerne på et lille billede som her, men hvis man har et godt billede til at starte ud med (måske endda i RAW), så kan man hente meget - specielt i skyggerne.
Men, det bedste er selvfølgelig at eksponere korrekt fra starten af
Ann-Kathrine, kan man fota i RAW med Kodak easyshare z612?
Hur som helst så tror jag att felet i stort ligger i att en stor del av dina "misslyckade" bilder består av himmel (och himmel reflekterad i hav, dvs i stort sett lika ljus yta*). På de bilder du lagt ut är det en bråkdel av bilden som täcks av motivet, vare sig det rör sig om Gröna Lund, kranar (underexponerade, dvs fotade mot en ljusare himmel, vanlig felbedömning av kameran) eller husfasader i solsken (överexponerade, mindre vanligt fel, sker nästan bara på husfasader i direkt solljus). Kameran vet inte vad du tycker är viktigt och exponerar (oftast med viss tonvikt åt centrum i bilden) efter det ljus som registreras. Om det mesta ljuset kommer från himmel och hav så kommer ditt huvudmotiv att bli felexponerat. Granska alla dina liknande bilder så ska du se att himmel och/eller hav har UNGEFÄR samma lyster i alla dessa bilder. Om du inte kan ställa in exponeringen manuellt med din kamera eller kan programmera din kamera att "gaffla", så återstår bara gammalt hederligt fusk. Ta med dig ett stycke vit och ett stycke svart kartong (den smarte tar endast en bit kartong som målas olika på varje sida). När du ser att din kamera läser av motivet fel så smyger du in kartongen i underkant (du får beskära din bild i datorn i efterhand, så zooma gärna ut lite) och då lurar du kamerans exponeringsmätare. Vill du att kameran skall överexponera tar du den svarta kartongbiten tätt mot frontlinsen (akta frontlinsen, håll nära, lägg inte kartongen på! Det räcker med att se till att kartongen inte är belyst av solen). Vill du att kameran skall underexponera tar du helt enkelt den vita kartongen, vinklad så att den är solbelyst, och smyger in i underkant på bilden. Du får testa dig fram till hur mycket kartong du behöver smyga in, det blir naturligtvis olika varje gång.
Vad gäller dassiga färger så kvarstår fix med mättnad och kurvor i datorn, lära sig när ljuset gör sig bäst på bild, samt att kika över marknaden av olika filter (funkar bäst till systemkameror, men ofta går det finfint att handhålla också...).
* jag har gjort ett flertal kartläggningar över ljusets avtagande från luft och sedan ned till mellan 2 och 25 m djup, beroende på vilka vatten/hav dessa mätningar gjorts, så om jag inte är expert på kameror så är jag iallafall lite av en expert på just detta, hehe...