Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir dessa bilder misslyckade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Hej!

Jag tog här med några bilder som på olika sätt är misslyckade. Alla har ett visst dis vilket till del beror på väder, atmosfär men jag upplever att fotot blir markant sämre än "verkligheten". De blir grådaskiga och mörka bl a. Bild två är också överexponerad och detta framkommer i vissa nästan självlysande vita partier. Då jag justerat vitbalansen så blir fotot för mörkt istället.

Jag har testat med olika manuella inställningar och det har inte hjälpt. Dessa är tagna i autoläge men blev inte bättre med inställningar.

Jag fotar med en Kodak Easyshare z612.

Hoppas på tips.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    35.8 KB · Visningar: 2,893
  • 2.jpg
    2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 2,887
  • 3.jpg
    3.jpg
    43.5 KB · Visningar: 2,901
Ah, men detta var ett alltför öppet läge för att inte skjuta på mål... Passar på att svara för att:

1. Jag har tid just nu

2. Dessa "lätta" problem lätt kan bli hackade på av besserwissrar (säkert felstavat, vilket säkert någon kommer hacka på).

Svaret på din fråga är nämligen en gammal helig foto-regel. "Aldrig fota mellan 10:00 och 14:00". Nu kanske dessa bilder är tagna vid annan tidpunkt, men just mitt på dagen är annars chansen störst att få den effekt du fått på dina bilder. Nämligen ett hårt, skarpt ljus med kraftiga, "hårda" skuggor och alltför hög kontrast. Detta är en effekt av att när vädret är bästa tänkbara (dvs strålande, högt stående sol) är ljuset oftast det sämsta (iofs beroende på vilken effekt man eftersträvar, men ljuset ger kraftiga, skarpa skuggor och hård kontrast.) Din kamera har dessutom svårt att täcka hela den ljusskala (det dynamiska omfånget) som finns mellan belysta, ljusa högdagrar och mörka, skuggade lågdagrar i motivet. Eftersom kameran exponerar efter 18% "medelgrå" leder detta ofta till att bilden får urfrätta högdagrar och igensotade lågdagrar och endast en liiiten del av motivet blir någolunda välexponerad med bibehållna färger. Det finns mängder av trix för den som vill/måste/behöver fota under dessa förutsättningar. T ex finns även den fotografiska "regeln": "ju starkare sol, desto större behov av blixt", dvs kameran ställs in för at exponera efter högdagrarna i motivet, och blixten ställs in för att fylla lite extra ljus i lågdagrarna. Ett sätt i den digitala eran är att alternativexponera och i datorn foga samman de välexponerade delarna i varje bild. Det finns till och med en grupp här på FS om detta: "HDR", High Dynamic Range.

Lycka till med ditt fortsatta fotograferande.

Ett par tips

Förstår precis vad du menar. Det blir bilder men inte dom krispiga bilder du vill ha.

Kolla om objektivets frontlins är ren. Nåt enstaka dammkorn brukar inte märkas men är det mera så minskar kvalitén.

Har kameran tappats? Det kan rubba inställningarna även om kameran funkar.

Ta kollbilder med kameran 100 % stabilt monterad, t ex stående på fast underlag typ broräcke e d eller stativ för att eliminera att det är handhavandeproblem.

M v h

Måns H

Evt, så kan du hvis du har mod på det prøve at arbejde lidt i levels og evt. curves. En lille smule kontrast, lidt saturation og en anelse Unsharp Mask kan også hjælpe lidt til.

Evt, så kan du hvis du har mod på det prøve at arbejde lidt i levels og evt. curves. En lille smule kontrast, lidt saturation og en anelse Unsharp Mask kan også hjælpe lidt til.

Fast inga kurvor i världen kan ju ge tillbaks förlorad information (dvs så kraftigt över/underexponerad att högdagar blir urfrätta och lågdagrar igensotade). MEN på de bilder Ann-Cathrine redan tagit kan hon ju alltid ratta lite med kurvor och mättnad...

Fast inga kurvor i världen kan ju ge tillbaks förlorad information (dvs så kraftigt över/underexponerad att högdagar blir urfrätta och lågdagrar igensotade). MEN på de bilder Ann-Cathrine redan tagit kan hon ju alltid ratta lite med kurvor och mättnad...

Hej Peter,

Helt korrekt - nu er det svært at se præcist hvor mange informationer der er i højlysene og i skyggerne på et lille billede som her, men hvis man har et godt billede til at starte ud med (måske endda i RAW), så kan man hente meget - specielt i skyggerne.

Men, det bedste er selvfølgelig at eksponere korrekt fra starten af :)

Hej Peter,

Helt korrekt - nu er det svært at se præcist hvor mange informationer der er i højlysene og i skyggerne på et lille billede som her, men hvis man har et godt billede til at starte ud med (måske endda i RAW), så kan man hente meget - specielt i skyggerne.

Men, det bedste er selvfølgelig at eksponere korrekt fra starten af :)

Ann-Kathrine, kan man fota i RAW med Kodak easyshare z612?

Hur som helst så tror jag att felet i stort ligger i att en stor del av dina "misslyckade" bilder består av himmel (och himmel reflekterad i hav, dvs i stort sett lika ljus yta*). På de bilder du lagt ut är det en bråkdel av bilden som täcks av motivet, vare sig det rör sig om Gröna Lund, kranar (underexponerade, dvs fotade mot en ljusare himmel, vanlig felbedömning av kameran) eller husfasader i solsken (överexponerade, mindre vanligt fel, sker nästan bara på husfasader i direkt solljus). Kameran vet inte vad du tycker är viktigt och exponerar (oftast med viss tonvikt åt centrum i bilden) efter det ljus som registreras. Om det mesta ljuset kommer från himmel och hav så kommer ditt huvudmotiv att bli felexponerat. Granska alla dina liknande bilder så ska du se att himmel och/eller hav har UNGEFÄR samma lyster i alla dessa bilder. Om du inte kan ställa in exponeringen manuellt med din kamera eller kan programmera din kamera att "gaffla", så återstår bara gammalt hederligt fusk. Ta med dig ett stycke vit och ett stycke svart kartong (den smarte tar endast en bit kartong som målas olika på varje sida). När du ser att din kamera läser av motivet fel så smyger du in kartongen i underkant (du får beskära din bild i datorn i efterhand, så zooma gärna ut lite) och då lurar du kamerans exponeringsmätare. Vill du att kameran skall överexponera tar du den svarta kartongbiten tätt mot frontlinsen (akta frontlinsen, håll nära, lägg inte kartongen på! Det räcker med att se till att kartongen inte är belyst av solen). Vill du att kameran skall underexponera tar du helt enkelt den vita kartongen, vinklad så att den är solbelyst, och smyger in i underkant på bilden. Du får testa dig fram till hur mycket kartong du behöver smyga in, det blir naturligtvis olika varje gång.

Vad gäller dassiga färger så kvarstår fix med mättnad och kurvor i datorn, lära sig när ljuset gör sig bäst på bild, samt att kika över marknaden av olika filter (funkar bäst till systemkameror, men ofta går det finfint att handhålla också...).

* jag har gjort ett flertal kartläggningar över ljusets avtagande från luft och sedan ned till mellan 2 och 25 m djup, beroende på vilka vatten/hav dessa mätningar gjorts, så om jag inte är expert på kameror så är jag iallafall lite av en expert på just detta, hehe...

Verkligheten kan visa dig en ljusdynamik mellan vitt och svart på 100.000:1, de bästa kamerorna kan återge ca 10.000:1, din skärm kan [kanske] visa 1000:1. Jag hoppas du ser var en del av svårigheten ligger... :)

Ett foto kan inte återge det du söker (utan en massa efterprocessning) skulle jag tro, klart solljus är enormt svårt att fånga så att en bild blir "naturlig" och "dynamisk".

Den första är lite mörk, men de andra är väl helt ok?

Jag tycker man får bestämma sig var ribban ska ligga: är det ett dokumenterande ("här var jag i somras") fotografi eller ett mer konstnärligt ("känner du kylan i luften när dimman lättar från Riddarfjärden")?

Dessa bilder faller i den första kategorin, vill jag mena.

Om man har ambition att ens bilder ska falla i den andra kategorin är det helt andra spelregler som gäller. Då blir fotograferandet ett långsamt och målmedvetet arbete: man går upp tidigt och placerar sin kamera på stativ och väntar på rätt ljus; man misslyckas med att få den perfekta vinkeln; man lägger hundratals och tusentals timmar på sitt fotograferande. Med tiden och målmedvetenheten når man den nivå man själv har satt.

Men om du vill ha lite mer konkreta tips angående just de bilder du tagit, tycker jag tidigare inlägg varit mycket bra.

jag håller med timeUnit, det är väl inget större fel på bilderna?

Kanske ett pol-filter hade gett dig lite djupare himmel men har man inte det så har man ju inte det.

Tog du några bilder denna dag som du tycker blev lyckade får du gärna posta dessa.

De flesta jpg-bilder direkt ur kameran tycker jag mår bra av lite efterbearbetning, justering av kontraster, svart/vitpunkt och liknande. Om du t.ex. använder Picasa (jättebra på många sätt men det är inget proffsprogram) kan du prova att göra enkla ändringar i det. Även små justeringar kan ofta göra underverk tycker jag... :)

Hej!

Jag tog här med några bilder som på olika sätt är misslyckade. Alla har ett visst dis vilket till del beror på väder, atmosfär men jag upplever att fotot blir markant sämre än "verkligheten". De blir grådaskiga och mörka bl a. Bild två är också överexponerad och detta framkommer i vissa nästan självlysande vita partier. Då jag justerat vitbalansen så blir fotot för mörkt istället.

Jag har testat med olika manuella inställningar och det har inte hjälpt. Dessa är tagna i autoläge men blev inte bättre med inställningar.

Hoppas på tips.

Med hjälp av ett bildredigeringsprogram kan du snabbt fixa till bilderna så de får lite mer liv, så att säga. Jag tog mig friheten att dra lite i kurvor, vitbalans och efterhandsvinjettering på en av dina bilder (säg till om du misstycker, så tar jag bort bilden). Den här justeringen tog inte mer än en minut att göra, och bilden får genast lite mer liv med de klarare färgerna (även om jag råkade överdriva vinjetteringen litegrann, ser jag nu i efterhand).

attachment.php

Bilagor

• 3-1.jpg
    3-1.jpg
    81.4 KB · Visningar: 1,258
Är ni som svarar nu medvetna om att tråden är från april förra året och att trådskaparen inte återkommit sedan dess? :)

Hej!

Hoppas på tips.

Nu kommer jag in sent i tråden men bild 1 är underexponerad, bild 2 aningen överexponerad och den sista bara väldigt kontrastfattig.

Har du jobbat med bilderna efteråt överhuvudtaget?

2600+ visningar är ju inte så illa dock så om inte trådskaparen så har nog många andra tyckt den varit intressant, tex jag ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar