ANNONS
Annons

Varför blir bilderna suddiga med 5D mk II i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Razer Bazer

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att bilder tagna med Canon 5D mk II upplevs suddiga i Lightroom jämfört med Canon 5D. Jag har testat med objektiv monterade på stativ och bytt mellan de två kamerahusen. Jämför jag sedan två likadana bilder i Lightroom så upplevs bilderna tagna med 5D mer skarpa. När jag sedan förstorar bilderna är det lätt att skilja ut bilderna tagna med 5D mk II som har bättre skärpa.

Jag fotograferar i RAW, och provat på 3 st L-gluggar (16-35, 24-105 samt 70-200).

Jag har testat på två LCD skärmar med upplösningen 1600x1200 resp 1280x1024

Så i normal vy ser bilderna tagna med 5D mk II suddigare ut jämfört med 5D men när jag förstorar bilderna blir bilderna bättre än 5D.

Har någon annan upplevt något liknande?

Tacksam för svar // Lars

Skalningsrutinen som samplar ner bilden till anpassat skärmformat får jobba hårdare med MkII... Om du med "normal" vy menar helbildsvy. Samplingsalgoritmen som LR använder är anpassad för hastighet, inte bildkvalitet - tyvärr.

Så länge du har samma (bra) skärpa i 100% vy så är allt som det ska, kanske t.o.m bättre eftersom MkII har högre grundupplösning. Det du ser är LR's fel, inte kamerans.

Grattis till ett bra öga, skillnaden är så liten att de flesta inte ser den... :)

Senast ändrad:
Har egentligen ingen erfarenhet av detta men två tankar slår mig direkt. Kollar du på samma utsnitt på datorn? Är kamerorna iställda på samma sätt ang skärpning o sådant redan i kameran?

Tack Joakim för ditt svar.

Jo, med "normal vy" menar jag helbildsvy och det känns mycket bättre nu när jag fått en förklaring även om jag tycker Lightroom borde kunna återge skärpan lika bra eller bättre med en större RAW fil.

När det gäller inlägget från Markus blir jag osäker, men är det inte så att om man plåtar i RAW har inte "Picture Style" ingen betydelse, eller....? Både husen är dock inställd på standard men jag skall för säkerhets skull ta bort Picture Style helt.

Mvh // Lars

LR kan ha olika inställningar beroende på vilket kamerahus som använts, till och med olika beroende på serienr mellan samma modell på hus. Men har du inte ändrat något från grundinställningarna (sparat egna alltså!) så ska det inte vara någon skillnad.

Picture styles är det väl bara NX som kan läsa...?

Tänk på att skärpning osv i LR kan du bara se om du tittar på bilden i 100% vy eller större. På nedskalade vyer arbetar inte LR med skärpning på sin "preview" - för att spara processor och tid.

Har egentligen ingen erfarenhet av detta men två tankar slår mig direkt. Kollar du på samma utsnitt på datorn? Är kamerorna iställda på samma sätt ang skärpning o sådant redan i kameran?
du förstod nog inte frågan...
frågan handlar om varför LR sabbar bilderna från mkII mer än från mkI när den gör previews (så man kan se hela bilden på skärmen, dvs skala ner 25mp till typ 1mp)...
inzoomat så har ju TS inge problem med skärpan

du förstod nog inte frågan...
frågan handlar om varför LR sabbar bilderna från mkII mer än från mkI när den gör previews (så man kan se hela bilden på skärmen, dvs skala ner 25mp till typ 1mp)...
inzoomat så har ju TS inge problem med skärpan

Nej du har nog helt rätt. Funderade bara på att många gånger när man tror att en kamera gör en bild RAW så lägger den ändå på inställningar från kameran. Förstår nu att det är LR som gör något med bilderna. Frågan är ju bara om det är så att de ser oskarpa ut i LR eller om de faktiskt blir det av att behandlas där.

Har reagerat över samma sak på 5DMarkII. Ibland blev man nästan besviken på bilden tills man zoomade in till 100% och såg att den ju faktiskt var riktigt skarp.

Bra att ha fått en förklaring.

Nej du har nog helt rätt. Funderade bara på att många gånger när man tror att en kamera gör en bild RAW så lägger den ändå på inställningar från kameran. Förstår nu att det är LR som gör något med bilderna. Frågan är ju bara om det är så att de ser oskarpa ut i LR eller om de faktiskt blir det av att behandlas där.

men av vad TS skriver så är det ju bara den lilla previewn som ser oskarp ut... @ 100% ser ju allt fint ut.. bilden blir alltså inte oskarp, bara previewn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar