Annons

varför blir bilderna så dåliga:(

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Zoran.
Varför är bilderna så små. Svårt att se detaljerna man vill se. Men suddiga är inte bilderna för man ser ju håren längs fram på nosen.
När bilderna görs mindre i datorn så trycks ju bildinformationen ihop och ser inte lika skarp ut. Då gör det susen med lite efterbehandling i datorn.
Jag är själv nybörjaren sedan 7veckor med min D50. Så jag tänker lite som dig! Mycket att lära sig hur det funkar. Jag har läst alla artiklarna på fotosidan det ger en bra kunskap! LÄS! Sedan är det bara prova och prova. Jag är uppe i 1400bilder nu! Och börjar lära mig. Skönt med digitalt det kostar inget!
Jag använder mest P eller A läge. Det funkar bra!
De speciella program lägena gör bara en annan bildbehandlig i kameran tror jag det innebär.
Titta gärna på mina bilder! Dina bör bli minst lika bra!
Lycka till!

Senast ändrad:
Rickard.v skrev:

De speciella program lägena gör bara en annan bildbehandlig i kameran tror jag det innebär.

Njaaa, det handlar väl mest om en prioritering om snabba slutartider eller stora skärpesdjup etc?

Nu har jag visserligen inga såna programlägen öht och har aldrig haft, så jag vet inte exakt.

/Henri

zoki skrev:
Brusreducering ger oskärpa.

Gör den det? Brusreduceringen i kameran är ju inte av samma typ som brusreducerande program gör. Kameran tar två bilder där en av dem är helt svart och substraterar den från den riktiga bilden.

Henri du har ju inte ens en Nikon!Vad gör du här? Så då behöver du inte kommentera när du inte är säker!
Därmed inte sagt att du inte har rätt, vilket du kanske har!
Nu behövs svar från någon som vet säkert!

Jag tycker den här bilden(0091) är mycket bra. Hunden är fri från bakgrunden tack vare det korta skärpedjupet. Skärpan ligger dock på nosen och skulle ge ett bättre resultat om den flyttades bakåt till ögonen. Möjligen skulle bilden klara en nedbändning med ytterligare ett steg, givet att slutartiden klarar det och inte blir för lång.

Några tips och självstudieövningar:

Jag skulle föreslå en av bibliotekets fotohandböcker, t ex Foto min hobby av Per Lundkvist som kvällslektyr, eller den fototokurs som finns länkad till här på Fotosidan i tidigare inlägg.

Prova gärna och se vad som händer med olika bländarvärden, genom ställa upp någar föremål i linje och fokusera på den i mitten. Se vad som händer med skärpan. Gör gärna proven i A-läget på kameran

Ljusmätaren ger ofta en hint om vad kameran anser är en bra exponering. Friskt gröna gräsmattor är vad kameran tycker är en normal exponering. En inte allt för solbränd kropp behöver dubbelt så mycket ljus som ljusmätaren har mätt upp och snö fyra gånger så mycket. Ett steg är en fördubbling eller halvering av insläppt ljus.

Prova gärna hur ljusmätaren fungerar genom att se hur bilden blir om du fotograferar ett svart papper, ett vitt papper och en bild där halva ytan är vit resp svart, med kameran satt i T-, eller A-läget. Fundera på rsultatet och fundera på om ljusmätaren är att lita blint på.

Var bor du? Nån från FS finns säkert nära och hjälper dig med kameran....

Verkar inte som alla som svarar begriper hur svårt en nybörjare kan ha.

Lina: även om du har lagt skärpan på lite fel ställe på några bilder så känner jag igen mig lite från när jag skaffade en D70. Förväntningarna var höga och man trodde att bilderna skulle se mycket bättre ut än vad dom gjorde. Men D70 ger lite "platta" bilder direkt ut från kameran. Det har den gemensamt med proffskamerorna. Det är meningen att fotografen själv ska lägga på oskarp mask, kontrastkurva och så vidare i efterbehandlingen.

Om du vill ha en mer färdig bild direkt ut från kameran så gå in i inställningarna och öka mättnad, skärpa osv men det bästa är att göra det i efterhand.

Välkommen till den digitala världen - där plåtandet tyvärr bara är halva jobbet - resten är tyvärr efterbehandling ;-)

Men den digitala kameran kommer att lära dig enormt mycket eftersom du får feedback hela tiden. Om några månader kommer du att ha lärt dig enormt mycket och dina bilder kommer att vara kanon. Tålamod bara...

Rickard.v skrev:
Henri du har ju inte ens en Nikon!Vad gör du här? Så då behöver du inte kommentera när du inte är säker!
Därmed inte sagt att du inte har rätt, vilket du kanske har!
Nu behövs svar från någon som vet säkert!

Vad gör du här när du inte vet din egen kamera ens?
Vänta med att ge råd tills att du vet vad du talar om då.

/Henri

Alltså nåt är ju fel, för jag ska inte behöva gå in o ändra skärpa o ljus på varje bild, dessa bilder är INTE ändrade men skulel bli faan så mycket bättre om ja gjorde det... Har idag tagit nya kort o jag vart skitbesviken..

Kan de bero på linsen? Den nya jag satte på? Eller är de nån inställning jag missat??

Jag fundera på o gå till NÅN som verkligen kan denna kamera, typ fotoaffär? Eller har ni tips vart man kan vända sig?

Bero på linserna? NEJ, de funkar bra.
Bero på nåt du missat? JA
Fråga nån som kan kameran? NEJ, det har inget med kameran att göra.Du kan prata med vem som helst som kan foto bra eller låna en bok. Det är ALLMÄNA fotokunskaper som saknas. Som tidigare nämnts rekommenderas "artiklar"->grunderna... här på fotosidan.

Grejorna du har fungerar utmärkt. Helt grymt bra grejor som kan ge hur bra bilder som helst.
Om du lär dig
1) hur bländare styr skärpedjup.
2) Hur slutartid hänger ihop med brännvidd och skakningsoskärpa.
3) Hur ISO påverkar slutartid och skärpa.
,då kommer du kunna ta skarpa bilder.
Det är lätt! Läs artiklarna och testa.
(Klart att det underlättar om kameran är inställd på "hög kvalitet" i filformatet, men det spelar inte så stor roll faktiskt när man bara tittar på bilden på en skärm). Dessutom kan man trixa lite med bilderna på datorn, men det anser jag vara överkurs i detta fall. En sak i taget. Klart man kan förbättra bilderna i photoshop, men du kan få fina bilder direkt ur kameran. D v s om du måste använda photoshop efteråt är det något som inte stämmer.
Lycka till! MVH, Niclas

Det där ser helt OK ut, de där bilderna bör du uppleva bra på färdig pappersbild om du skickar kamerans filer till fotolabb. Jag tror att du glömmer bort en sak.. Din skärm. Jag skulle gissa att du har en upplösning på skärmen runt 90 - 110 pixlar per tum, det är tre gånger mindre än vad som kan kallas normal fotokvalite för det format som bilden i din länk har mätt i centimeter på skärmen. Om du sedan kikar på hela bilden oskalad, hundra procent inzoomad (ca 3000 pixlar långsida), så har du fortfarande bara skärmens upplösning, vilket motsvarar en förstoring på närmare en meter! Knivskärpa på så stora bilder, sett på "skärmavstånd", kräver minst mellanformat (film eller jättesensorer på "multum-megapixel").

Så.. skall du ha skärpa när du ser bilderna i datorn så krävs andra tricks, ungefär samma tricks som kompaktkameror gör direkt i kameran - "unsharp mask" eller oskarp mask (vilket är en gammal mörkrumsteknik). Ett sätt att lura ögat att något är skarpare än vad det är. Varför gör då inte kameran detta från början, precis som kompaktkamerorna gör? Jo, en bild som är skärpt för skärmvisning är felskärpt vid utskrift eller när du skickar filer till fotolabb. Skärmvisning kräver, pga. den låga upplösningen, en mycket mindre uppskärpningsradie än bilden som skrivs ut i +300ppi eller skickas till labb. Detta är en av anledningarna till att jpeg bilder från en kompakt är ett sämre utgångsmaterial för de lite större pappersförstoringarna. Sett i datorn så ska helt obehandlade bilder kännas liiite "soft" för att vara ett bra utgångsmaterial, men väl på papper där du har en en helt annan upplösning så blir det mycket bra.

Senast ändrad:
En orsak skulle kunna vara att kameran blir lurad av att motivet är helt svart. Vad som händer när du använder något hel- eller halvautomatiskt läge är att kameran mäter ljuset och ställer in bländare och exponeringstid efter detta.

Kameran har ingen aning om hur ljust motivet egentigen är, så det antar att det är lite sådär halv-grått, vilket stämmer för det mesta.
Men, eftersom din hund är svart så kan bilden helt enkelt bli överexponerad.

Testa med att göra en prov-exponering mot en något som har "rätt" ljussyrka, exempelvis bakgrunden eller din egen handflata, och notera värdena du fick på slutartid och bländare. Byt därefter till helmanuellt och ställ in slutartid och bländare. (Eller använd den inbygga ljusmätaren direkt i M-läget.)

Alternativt så kan fortsätta använda hel- eller halvautomatik och använda den s.k. exponeringskontrollen för att ställa in så att bilden blir ett halvt eller ett helt steg mörkare. (Glöm bara inte att ställa tillbaka den när hunden inte är huvudmotivet.)

Ps. Vaker hund!

laroque32 skrev:
hmm jha jag tycker de är dåligt iallfall:( Men de kanske blir så ibland , dålig skärpa...men man ska va kräsen p ja e såå kräsen vill ju få perfekt skärpa:)

Jag har hört att man till Zoonen kan ladda upp fullstora bilder ur kameran som sedan skalas ner automatiskt (av zoonen) till lagom storlek.
I samband med den nerskalningen kommer bilden att tappa skärpa.

Det bästa är att du själv skalar ner bilden till den storlek den skall ha på webben, och sedan skärper upp den med det som kallas "Oskarp Mask"

Nerskalning av bilder måste alltid göras på ett eller annat sätt om dom skall upp på webben, men medför ofrånkomligt att vi tappar skärpa.

Nu lyckades jag få ner bilderna jag fotade igår, tyvärr på zoonen vilket gör bilderna då lite mindre Men dom ser likadana ut som dom gör när jag ser dom på mitt bildarkiv på datan.. ska visa vilka jag ändrat skärpan på och inte, har även justerat färg på några.. till lite ljusare.

jag ska testa som ni sa.. ska prova o ställa in kameran på A och sen på P för o o testa, är nog uue o fotar en hundra bilder varje dag så jag ska lära mgi kameran, läser lite i boken o testar,,. ska även gå till biblioteket som nån här sa och kolla om jag hittar e bok,.,,

jag bor i STOCKHOLM?? Så om nån känner sig manad o hjälpa mig blir jag väldigt glad :)

Här är ltie bilder

Här är skärpan ändrad till medel eller hög..
http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515152/tillomgjord_orig_SE.jpg

Skärpa o MYCKET färg, testade mest o ps
http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515155/omgjord_orig_SE.jpg

Oxå här skärpa o ljus men inte så mycket ljus
http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515174/finagreven7okt_orig_SE.jpg

Inte omgjord o då blir de en grådaskig ton tycker jag?
http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515167/daligskarpa_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515177/stilig_orig_SE.jpg

Misslyckad totalt:(
http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515156/suddi_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515176/grevenden8okt_orig_SE.jpg

http://www.zoonen.com/res/user/332855/galleri/515158/inteomgjord_orig_SE.jpg

Kan ju tillägga att vissa kort står jag väldigt långt ifrån o zoomar.. men ni ser kanske vilka jag ändrat skärpan på, dom första i början o vilka jag INTE ändrat,.. de blir stor skillnad..

ska testa o andvända P och A på kameran o läsa på mera, sen låna nån bok på bibblan,
Tack alla som orkar förklara för mig :)

laroque32 skrev:
Kan ju tillägga att vissa kort står jag väldigt långt ifrån o zoomar..

Jag skulle nog undvika att stå långt ifrån "och zooma". Vid långa brännvidder som du använder då ökar risken för skakningsoskarpa. Det behöver inte vara mycket men tillräckligt för att bilderna ska uppfattas som softa. Om du inte använder stativ förstås vilket du inte gör förmodar jag.

Nja de var väl 3 kort som jag står en bit ifrån, jag vet ju att de blir svårare att fåta bra skärpa om jag kanske står en bit ifrån då kameran endå väger en del när man tar ut zoomen på max... Men Visst ser man skillnad på skärpan?

laroque32 skrev:

jag bor i STOCKHOLM?? Så om nån känner sig manad o hjälpa mig blir jag väldigt glad :)

Lina jag har ingen Nikon så jag kan inte hjälpa dig på den fronten.

Däremot tror jag att Stockholm är ganska stort så en lite mer exakt uppgift skulle nog vara bra.

Det tar ju timvis att åka från ena änden till den andra, har jag hört.

Enda gången vi hade bilköer här uppe i Åre i somras var när det var EU-möte och vi fick drygt 2000 poliser.

Jag kan pendla in emd hunden så fårhan även lite social träning:) Ja hunden har ni ju sett , haha..

Jag kan träffa personen på t-centralen eller nån annastans runt t-bane linjerna? ..Ja bor tre mil NORR om stockholm, i ÅKERSBERGA!!!Om nån bor i närheten blir ja väldigt glad;)

Bor inte riktigt i närheten (Helsingborg 65+ mil) men jag sätter mig i bilen om en stund och kommer upp :)

(Kolla din mail)

laroque32 skrev:
Jag kan pendla in emd hunden så fårhan även lite social träning:) Ja hunden har ni ju sett , haha..

Jag kan träffa personen på t-centralen eller nån annastans runt t-bane linjerna? ..Ja bor tre mil NORR om stockholm, i ÅKERSBERGA!!!Om nån bor i närheten blir ja väldigt glad;)

Lina: Läste du vad jag skrev ovan om hur zoonen beter sig?

Japp jag läste det;)

Men jag laddar alltid upp bilderna på datan som vanligt o lägger upp dom i mina bilder. Sedan för att kunan LÄNKA bilderna så laddar ja upp bilderna igen från mina bilder.. då blir dom lite beskräda.-.. men de är endå likadan bild som på datan när jag ser i full storlek..

Jag ska träffa peter på tisdag.. han ska hjälpa mig, tack peter :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar